بررسى طرح سازمان نظام رسانه اى

تهران (پانا) - انجمن روزنامه نگاران زن ( رزا ) در نشستى تخصصى با حضور کارشناسان حوزه رسانه و حقوق طرح سازمان نظام رسانه اى را بررسى کرد.

کد مطلب: ۸۹۶۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بررسى طرح سازمان نظام رسانه اى

در این نشست که دفتر رزا برگزار شد، محمد صحفى معاون اسبق مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، ضیایى پرور رئیس مرکز مطالعات رسانه، حسن نمکدوست استاد دانشگاه و روزنامه نگار و کامبیز نوروزى حقوقدان و نایب رئیس انجمن صنفى روزنامه نگاران استان تهران شرکت داشتند.
طرح سازمان نظام رسانه اى که اخیرا با امضاء ٧٠تن از نمایندگان مجلس اعلام وصول گردیده، پیش از این یکبار دیگر در قالب لایحه توسط دولت به مجلس ارائه شده بود اما در پى مخالفت هاى گسترده اهالى رسانه پس گرفته شد. اکنون امضاکنندگان این طرح مدعى هستند که تلاش کرده اند ایرادات وارده از سوى اهالى رسانه به آن لایحه را برطرف کنند. این در حالى است که ادعاى مذکور هنوز نتوانسته بسیارى از روزنامه نگاران و کارشناسان خبره رسانه را مجاب کند و همچنان معتقدند مفاد این طرح حق آزادى بیان آنان را مصرح در قانون اساسى نقض مى کند و در عین حال شرایط کار براى رسانه ها با محدودیت هاى جدى مواجه مى شود.
انجمن روزنامه نگاران زن نیز یکى از جمله تشکل هاى مرتبط با بحث رسانه است که نقد جدى به طرح سازمان نظام رسانه دارد و در تلاش است تا با بررسى ایرادات طرح مذکور و دریافت نظرات کارشناسان مربوطه در این زمینه از تصویب این طرح با ساختار فعلى جلوگیرى کند.
بدین خاطر در نشست تخصصى اول اسفند نیز که علاوه بر کارشناسان مدعو حوزه رسانه با حضور چندتن از اعضاى شوراى مرکزى رزا برگزار شد، اشکالات طرح سازمان نظام رسانه اى مورد بررسى قرار گرفت.
اولین پرسشى که در این نشست مطرح شد، مربوط به نیاز و ضرورت تدوین و تصویب چنین طرحى بود که توسط زهرا نژادبهرام عضو شوراى مرکزى انجمن روزنامه نگاران زن به بحث گذاشته شد.
کامبیز نوروزی در پاسخ به این پرسش گفت در ماده ١١٦ برنامه ششم توسعه با صراحت به استقرار نظام رسانه اشاره شده است ولى نه در چنین قالبى! وی با بیان این که طرح سازمان نظام رسانه اى نقض اشکار حقوق ملت است، تأکید کرد در صورت تصویب این طرح نقش مستقل روزنامه نگاری و حوزه رسانه به مخاطره مى افتد و عملا به زیر مجموعه ای از نهادهای دولتی تبدیل مى شود.
اشرف گرامی زادگان عضو دیگر شوراى مرکزى رزا در ادامه با بیان این پرسش که چرا لایحه تبدیل به طرح شد گفت اصرار بر ارائه این طرح از طریق مجلس تلاشی برای عبور از پاسخ های منفی کارشناسان نسبت به پیش نویس لایحه دولت است. وى با توجه به ماده مورد اشاره برنامه ششم توسعه گفت این متن به هیج وجه مبنایی برای قانون گذاری در این قالب نیست.
حسن نمکدوست استاد دانشگاه از دیگر میهمانان این نشست نیز با اشاره به سوابق تهیه این لایحه و رویکرد روزنامه نگاران نسبت به این موضوع گفت قانونی که تصویب می شود باید مبانی حقوقی لازم را داشته باشد و در تعارض با اصل موضوع نباشد. در حالى که این طرح در تعارض اشکار با حرفه روزنامه نگاری است و هیج نگاهی به بنیان های روزنامه نگاری از قبیل ازادی بیان و نظارت بر رفتارهای نهادها و سازمانها ندارد.
وی با بیان اینکه در حقوق مطبوعات دو نظام رسانه ای وجود دارد که شامل پیشگیرانه و تنبیهی است، گفت اولی بنابر نظر اساتید این حوزه مربوط به دوره استبداد است و دومی حاصل پیشرفت نظام های سیاسی برای نظام ها ی دموکراتیک و نیمه دموکراتیک است. نمکدوست با تاکید بر این که روزنامه نگاری شکلی از ازادی بیان است و درجهانی که حتی برای فعالیت روزنامه نگاری مجوز نشریه را هم به صلاح نمی داند طرح چنین سازمانی نقض اشکار فعالیت حرفه ای روزنامه نگاری است .
در ادامه ضیایی پرور رئیس مرکز مطالعات رسانه نیز با اشاره به ماده١١٦ برنامه ششم توسعه یاداور شد مسیر حرکت پیش نویس تشکیل سازمان نظام رسانه اى از وزارت ارشاد تا دولت فراز و فرود زیادی داشته اما نهایتا دراین پیش نویس تلاش بر رفع کاستی های لایحه بوده است. وی اضافه کرد نشست های متعددی با کمیسیون فرهنگى و مرکز پژوهش های مجلس داشته و تمامی مطالعات قبلی برای تهیه لایحه و نقد ها و ارزیابی را به آنان ارایه داده است. او مدعى شد طرح نمایندگان شرایط متفاوتی را برای اهالی رسانه نسبت به لایحه قبلی خواهد داشت.
محمد صحفی معاون اسبق مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز به سابقه این لایحه در دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت در ان دوره تمام تلاش ما بر روى حفاظت از مطبوعات و رسانه ها متمرکز بود و چون به نظر مى رسید مفاد لایحه در این خصوص محدودیت ایجاد مى کند و روزنامه نگاران را با چالشهای جدى مواجه خواهد کرد، لذا کنار گذاشته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار