اژه‌ای: دادگاه حسین فریدون اسفندماه برگزار می‌شود

تهران (پانا) - در یکصد و سی و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه حسین فریدون در اسفندماه سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۴۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اژه‌ای: دادگاه حسین فریدون اسفندماه برگزار می‌شود

غلامحسین محسنی اژه‌ای با گرامیداشت حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن گفت: مردم حقیقتا شگفتی آفریدند و موجبات عصبانیت دشمن را فراهم کردند.

وی با بیان اینکه دشمن نتوانست حضور مردم را تحمل کنند، گفت: دشمنان حماسه بزرگ ملت را برنتافتند و انتقام گرفتند. با محکوم کردن حادثه تروریستی زاهدان از مسولان قضایی خواستار پیگیری جدی این موضوع هستم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به بیانیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره گام دوم انقلاب، گفت: انسان وقتی این بیانیه را می‌بیند احساس غرور می‌کند، این بیانیه، مسیر آینده ما را مشخص می‌کند و وقتی انسان این امام و امت را می‌بیند، مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند.

محسنی اژه‌ای در ادامه به عفو گسترده محکومان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی با همه دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها که از ناحیه کشورهای غربی و آمریکا صورت می‌گیرد، از اقتدار و امنیت بسیار بالایی برخودار است و در این اوضاع و به مناسبت چهلمین سال پیروی انقلاب اسلامی، درخواست یک عفو گسترده‌تری نسبت به سال‌های قبل مطرح شد.

وی با بیان اینکه این عفو، عفو معیاری است، گفت: اعلام رأفت اسلامی، فرصت مجدد به محکومان و کمک به خانواده زندانیان از جمله اهداف این عفو گسترده است.

تعداد قابل توجهی از آنها زنان زندانی عفو می‌شوند

سخنگوی دستگاه قضا افزود: کسانی که مشمول عفو شدند چون در حالت تطبیق قرار دارد، نمی‌توان عدد دقیقی را برای آن اعلام کرد. تعداد قابل توجهی از این افراد که آزادیشان جلو افتاده است.

وی افزود: جمعیت قابل توجهی از افرادی که مشمول مجازات بودند از اجرای مجازات معاف می‌شوند و آنچه مسلم هست تعداد قابل توجهی از آنها زنان هستند.

دادگاه حسین فریدون اسفندماه برگزار می‌شود

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده حسین فریدون گفت: تشکر می‌کنیم از نمایندگان که پیگیر هستند. این پرونده قبل از اینکه نمایندگان بخواهند و نامه بنویسند، کیفرخواست صادر شده است و دادگاه تعیین وقت شده است و به زودی در اسفندماه جلسه اول دادگاه برگزار می‌شود.

حکم سه متهم پرونده بانک سرمایه به زودی صادر می‌شود

وی درباره پرونده سه متهم پرونده بانک سرمایه گفت: این پرونده دارای متهمان زیادی است پرونده تعدادی کیفرخواست خورده و تعدادی هم در دادسرا است. حکم این سه تن در حال انشا، امضا و تایید است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که چرا در بین متهمان پرونده اقتصادی مسئولان حضور ندارند، مگر می‌شود فقط چند تاجر به عنوان ارز گیرنده محکوم شده و ارز دهنده محکوم نشدند، گفت: پرونده‌هایی که در برخی گمرکات بودند، صمت و بانک سرمایه همگی از مسئولان بودند، اما در رابطه با ارز، گاهی فردی می‌آید ارزی می‌گیرد و موظف بوده کالایی وارد کند اما این کار را انجام نداده است. اگر جایی باشد که در مرحله تخصیص ارز تبانی صورت گرفته باشد، برخورد انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که درباره پرونده بانک سرمایه، تامین وثیقه 10 میلیاردی انجام شده است، آیا این عجیب نیست؟ گفت: اگر تخلفی باشد، مدعی العموم ورود می‌کند اما ممکن است یک ملک 10 میلیارد ارزش داشته باشد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا مدعی العموم درباره با اظهارات حسن عباسی نسبت به رئیس ‌جمهوری ورود می‌کند؟ گفت: دادستانی کل و وزارت اطلاعات، مطالبی در این زمینه داشتند که به دادستانی تهران ارسال شده است.

معاون اول قوه قضائیه درباره آخرین وضع پرونده متهمان محیط زیستی و اینکه آیا کاوس سید امامی سرکرده این متهمان است؟ گفت: پرونده در حال بررسی است و پس از به پایان رسیدن جزئیات را می‌توان اعلام کرد، بر اساس اسناد و مدارکی که از سوی نیروهای ضابط ارائه شده است، این افراد متهم هستند و باید دید دادگاه به چه نتیجه ای می رسد؛ در رابطه با سرکرده بودن، من چیزی نمی‌دانم و مشخص نیست اما همین اتهامات متوجه وی هم بوده است.

اگر وثیقه از منشأ خلاف تامین شده باشد، مدعی‌العموم وارد می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای متهمان بانک سرمایه تامین وثیقه ده میلیاردی گذاشته شده است آیا مدعی‌العموم قصد وارد شدن ندارد که ببینند منشا این تامین وثیقه کجاست، گفت: اگر چناچه احساس شود این وثیقه از منشأ خلاف تامین شده است مدعی‌العموم وارد می‌شود، هنگامی است که یک ملک دارای قیمت به اندازه وثیقه است و گذاشته می‌شود، مدعی العموم وارد نمی‌شود.

اتهامات حسن عباسی علیه روسای جمهور و مجلس توسط دادستانی پیگیری می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که حسن عباسی اتهاماتی را به رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس وارد کرده است آیا قوه قضائیه ورود خواهد کرد؟ گفت: دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات مطلبی را در این زمینه به دادستان تهران فرستاده‌اند که پیگیری خواهد شد.

مرکز مشاوران قوه قضایی در تدارک آزمون دیگری هستند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مساله حبس‌زدایی و اینکه برخی شبهات درباره مجازات‌های جایگزین وجود دارد و اینکه در مورد پزشکان نیز مجازات جایگزین مطرح شده است، گفت: جایگزینی مجازات الزاما جزای نقدی نیست و گاهی از حبس تاثیر بیشتری دارد و البته الزامی هم برای قاضی وجود ندارد. بدیهی است که اگر کسی متهم است و برایش مجازات نقدی کم در نظر گرفته شود، کارساز نیست. اما مجازات جایگزین فقط جریمه نقدی نیست. پس این مساله نسبت به قشر خاصی نیست و می‌دانیم تبدیل مجازات برای قشر متمول کارساز نیست. البته جرم را قوه قضاییه ورود می‌کند اما تخلفات مرجع دیگری دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دو درگاه برای پذیرش وکیل وجود دارد و در ایران آزمون وکالت پذیرش پایین دارد اما در خارج از کشور پذیرش یا بالا است و یا اصلا آزمون ندارند، گفت: دو مساله است یکی اینکه آیا ما وکیل کم داریم؟ آیا واقعا نیاز است این میزان وکیل باشد و حقوق‌دان‌ها همه بتوانند وکالت کنند؟ یک عده وکیل هم وجود دارند که قضات دادگستری هستند که بدون آزمون وکالت می‌کنند.

اژه‌ای گفت: بنده خودم دنبال می‌کنم که اولا در این راستا رانتی ایجاد نشود و همکاران من امکان دارد به من نقد کنند. وکیلی داریم که چند پرونده بیشتر ندارد و برخی پرونده‌های متعدد دارند. ما باید این مساله را مدیریت کنیم. کانون وکلا هم می‌گوید ما وکیل کم نداریم. ما فی‌الجمله مشکل خاصی در این حوزه نداریم. معتقدم باید بحث کانون وکلا بازنگری شود. مرکز مشاوره هم سال گذشته آزمون برگزار کرد و در تدارک آزمون دیگری هستند.

شریعتمداری گفته دفاعیاتش در مورد شکایت خاتمی آماده است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع پرونده شکایت سید محمد خاتمی که از سال ٨٨ مفتوح است، گفت: این پرونده به شعبه بازگشته و خیلی هم در دست دادستان نبوده است.

وی افزود: این پرونده یا در دست دادستان نبوده و یا مدتش کم بوده اما در جابجایی‌ها اینکه عمدا یا سهوا بوده قدری زمان برده است که گفتیم پیگیری کنند.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: گاهی در جابجایی پرونده مغفول می‌ماند و به نظرم بیشتر از حد متعارف این پرونده دنبال شده و آقای شریعتمداری هم گفته که دفاعیاتش آماده است.

بخشی از قوه قضاییه هنوز به سامانه دولت برای شفاف‌سازی حقوق‌ها نپیوسته‌اند

وی در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضائیه به سامانه دولت برای شفاف‌سازی حقوق‌ها پیوسته است و آیا اطلاع دارید چه دستگاه‌هایی پیوسته‌اند؟ گفت: در دولت که در این رابطه بحث بود، خود دولت هم می‌گفت بسیاری از دستگاه‌ها ناپیوسته‌اند. به طور مثال مجلس به آن نپیوسته است. بخشی از قوه قضاییه هم هنوز نپیوسته‌اند که دلیل دارد، نخست این که هنوز ساز و کارش فراهم نشده است و بحث بعدی این است که با دید مقام‌ها، روسا و مدیران این روسا و مدیران شامل چه کسانی هستند و تا چه سطحی از مدیریت حساب می‌شوند؟

اژه‌ای خاطرنشان کرد: مقاماتی در دولت تعریف شده‌اند اما در قوه قضاییه مشخص نشده‌اند. قوه قضاییه باید مدیران و رؤسای خود را مشخص کند و به دولت ارائه دهد تا تطبیق شوند، یعنی مشخص شود هرکدام از مقامات قضائی با کدام مدیران در دولت تطبیق می‌شوند. قطعا اگر قانون اجرایی شود قوه قضاییه حتما رعایت می‌کند.

کارگروهی برای اجرای مفاد بیانیه راهبردی رهبری در قوه قضاییه تعیین نشده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: رهبری اخیرا در بیانیه راهبردی شان به موضوع اصلاح اشتباهات و خطاها در دهه پنجم اشاره کردند و ضرورت این مساله را به همه مسئولان یادآور شدند. با توجه به این مساله آیا در قوه قضاییه هم شاهد تغییر رویه برای بررسی برخی اشتباهات احتمالی در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب خواهیم بود و آیا دستور کار ویژه‌ای برای این کار تعریف شده است؟

اژه‌ای پاسخ داد: قوه قضائیه یک اهتمام جدی خواهد داشت که این منشور و بیانیه جامع و کامل را اجرایی کند. تا این لحظه بحث‌های زیادی شده است اما کارگروهی تعیین نشده است قطعا ما با یک عنایت ویژه منویات مقام معظم رهبری را پیگیری خواهیم کرد.

پرونده کشت و صنعت در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده

محسنی اژه‌ای درباره بحث خصوصی‌سازی که مورد انتقاد نماینده‌های مجلس قرار گرفته است، گفت: پرونده‌ها متعدد است و مربوط به دولت‌های مختلف می‌شود و اگر گزارشی باشد، بررسی شده است. گاهی احراز نشده و گاهی بالعکس تخلف و جرم محرز شده و برخی قراردادها اصلاح یا ابطال شده است. در پرونده‌ای اصلاحات صورت گرفته است و قیمت بالا رفته است.

وی درباره پرونده کشت و صنعت گفت: این پرونده در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص عواقب تصمیمات غلط اجرایی در کشور گفت: یکی از مسائل مهم نقش قوه قضاییه در تحقق عدالت اجتماعی است که سوءمدیریت سبب ضرر و زیان برای کشور و مردم می‌شود که تا امروز جرم انگاری نشده است.

وی ادامه داد: باید آنجایی که لازم است در همکاری با قوه مجریه و مقننه در این خصوص همکاری و جرم‌انگاری شود. برای مثال در خصوص برخی سیاست‌های یک سال اخیر انتقاداتی وجود دارد که برخی تبدیل به قانون شده و در خصوص آنهایی هم که تبدیل به قانون نشده دست قوه قضاییه بسته است. مساله بعد موضوع رانت است که مشکلات جدی می‌آفریند و در حال بررسی است. در برخی موارد هم نیاز به اصلاح یا ایجاد قانون داریم. لازمه این همکاری دولت و مجلس است که فکر می‌کنم مجلس هم آمادگی دارد.

اینکه می‌گویند رسیدگی به پرونده سلطان سکه ۱۳۵ روز طول کشید، مثبت است

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که خانواده وحید مظلومین نامه‌ای را به قوه قضائیه نوشتند و از روند رسیدگی پرونده گله کردند و اینکه این پرونده در ۱۳۵ روز رسیدگی شده است، آیا به این نامه رسیدگی می‌شود؟ گفت: به طور طبیعی هرکسی که تظلم‌خواهی کند و شکایت کند رسیدگی می‌شود، اینکه می‌گویند ۱۳۵ روز این پرونده رسیدگی‌اش طول کشید که مثبت است. مردم و جامعه خواهان رسیدگی بودند. این افراد دسترسی به وکیل داشتند و دادگاه هم علنی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که اجناس مورد نیاز مردم را عده‌ای از گمرک به دلیل اینکه قیمت آنان ساعتی بالا می رود ترخیص نمی‌کنند، آیا قوه قضائیه ورود می‌کند؟ گفت: قوه قضائیه مدتی است با توجه به شرایط، سودجویی افراد و فشار دشمن به این مسائل ورود کرده است. گاهی کالایی وارد شده اما توزیع نمی‌شود حتما قوه قضاییه وارد می‌شود. همین هفته گذشته خبر رسید که در بندرعباس کالای مورد نیاز مردم از گمرک ترخیص نشده است. گزارش داده شد دادستان وارد شد و علت‌یابی کرد. مقصران را هم شناسایی کردند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: نهایت بی‌انصافی است در این شرایط نیازمندی مردم را با تعلل ترخیص کنند. دولت باید وارد شود. اگر گزارش نرسیده بود قوه قضاییه خبر نداشت. خود مردم کمک کنند تا کسانی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند شناسایی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده شهردار کرج درچه مرحله‌ای است؟ یادآور شد: پرونده تشکیل شده و مسئله مالی است و دادگاه هم نرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره اینکه از یکی از معاونت‌های قوه از مردم خواسته اگر از ابربدهکاران بانکی کسی را می‌شناسند معرفی کنند آیا مردم کسی را معرفی کرده‌اند، گفت: قوه قضاییه از سال‌ها قبل به بحث معوقات بانکی ورود کرده است که برخی تسویه کردند، برخی با بانک توافق کردند و برخی هم به دادگاه ارجاع شدند. در زمان دادستانی خودم دنبال کردم دادستان فعلی هم رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: از دولت خواسته‌ایم رسیدگی کند که معوقات بانکی ایجاد نشود و تقاضای ما این است که مسئولان ذیربط کاری کنند که معوقات زیاد نداشته باشند یا امکان وصول داشته باشد. مردم هم موردی گزارش داده‌اند که برخی درست بود و بعضی هم درست نبود برای مثال در سه مورد که به من گزارش داده شد، یکی معوقه کلان بود.

اژه‌ای درباره حادثه تروریستی زاهدان گفت: عاملان مشخص هستند و جریان‌هایی آن را به عهده گرفتهاند اما اینکه کسی بازداشت شده یا خیر اطلاعی ندارم.

وی درباره پرونده زمین‌خواری لواسان نیز گفت: اگر پرونده‌ای تشکیل شود افراد را معرفی خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار