حاشیه‌های روز آرام بهارستان؛ روایت فردی که بی‌مخالف وزیر شد

جزئیات درخواست محیط زیستی نمایندگان از روحانی در صحن علنی

تهران (پانا) - صبح امروز (دوشنبه) از حدود ساعت 8 صبح با حضور حسن روحانی،رئیس جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای کابینه دولت دوازدهم به ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه بهداشت و درمان آغاز شد.

کد مطلب: ۸۹۱۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های روز آرام بهارستان؛ روایت فردی که بی‌مخالف وزیر شد

از روز معرفی سعید نمکی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای جانشینی قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان دولت مشخص بود که او در میان نمایندگان مخالفان جدی ندارد.

سه فراکسیون امید، مستقلین و ولائیون مجلس شورای اسلامی به عنوان سه فراکسیون سیاسی و تاثیرگذار بهارستان روی خوش به او نشان دادند تا پیش بینی تکیه او بر کرسی وزارت کار سختی نباشد.

با این حال روحانی حدود 30 دقیقه به دفاع از دولت خود و گزینه پیشنهادی‌اش برای تصدی وزارتخانه بهداشت و درمان پرداخت. آنچه در میان اظهارات رئیس جمهوری بیش از سایر موارد جلب توجه می کرد، تعریف و تمجیدهایش از قاضی زاده هاشمی است.

روحانی قاضی زاده هاشمی را دوستی عزیز برای خود خطاب کرد که سابقه آشنایی‌اش با او به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. او همچنین برای نخستین بار اعلام کرد که یکی از حسرت‌هایش در دولت دوازدهم این است که وزیر بهداشت دولت یازدهم نتوانست تا پایان راه با او و دولت دوازدهم همراه بماند.

بعد از اظهارات روحانی بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نوبت به موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی رسید تا هرکدام 15 دقیقه به اظهار نظر بپردازند.

رئیس جمهوری کشورمان بعد از اظهارات خود به صندلی‌اش برگشت و مطابق معمول جمع قابل توجهی از نمایندگان اطراف او حلقه زدند که همین مسئله نظم جلسه علنی بهارستان را به هم ریخته بود. محمد حسین فرهنگی، نماینده عضو فراکسیون ولایی که به عنوان نخستین مخالف نمکی پشت تریبون رفته بود نیز به این موضوع اعتراض کرد.

در این هنگام روحانی از صندلی خود برخواست و به سمت درهای خروجی بهارستان حرکت کرد ولی نمایندگان بازهم او راهمراهی کردند. فرهنگی در این زمان خطاب به علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی بهارستان را برعهده داشت، اظهار کرد: «آقای لاریجانی لطفا از آقای روحانی بخواهید وقتی را به کمیسیون های مختلف مجلس و مجامع استان ها اختصاص دهند تا نمایندگان این چنین به دور او حلقه نزنند و کارهای خود را مطرح نکنند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در هنگامی که حلقه اطراف رئیس جمهوری در مقابل جایگاه هیات رئیسه بهارستان سنگین تر می شد، در پاسخ به درخواست فرهنگی بیان کرد: «پیشنهاد خوبی است، امیدواریم دولت به آن توجه کند.»

یکی از نمایندگانی که خود در اطراف روحانی هنگام خروج او از صحن علنی حضور داشت درباره جزئیات گفت و گوی نمایندگان با رئیس دولت به پانا گفت: «نمایندگان با اشاره به برگزاری دادگاه فعالان محیط زیستی از روحانی خواسته‌اند که باتوجه به حساسیت پرونده در جامعه، مجامع بین‌المللی و حقوق بشری این افراد بتوانند با قواعد حقوقی و با رعایت کامل موازین حقوقی حق انتخاب وکیل مورد نظر خود را داشته باشند.»

این نماینده مجلس که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: «وکلای ملت از رئیس‌جمهوری درخواست کرده‌اند باتوجه به اینکه خانواده فعالان محیط‌زیست مدتی است درخواست ملاقات با فرزندانشان را دارند، زمان ملاقاتی را برای آنان تعیین کند.»

با توجه به اصل تفکیک قوا در کشورمان و پایبندی قوا به آن، مسئله بازداشت متهمان محیط زیستی که بیش از یکسال است در بازداشت موقت به سر می برند، در حیطه کاری رئیس مجلس و رئیس جمهوری نیست و رئیس قوه قضائیه باید درباره آن توضیح دهد ولی گویا رئیس جمهوری درپاسخ به درخواست های نمایندگان، ابراز امیدواری کرده که این پرونده نیز به صورت عادلانه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

بعد از خروج روحانی از صحن بهارستان و بازگشت نمایندگان به صندلی های خود، نظم به جلسه علنی مجلس شورا اسلامی بازگشت.

نکته جالب درباره اظهارات نماینده اصولگرای مجلس این است که او مخالفت جدی با وزیر شدن سعید نمکی نداشت. فرهنگی در ابتدای اظهارات خود در همین زمینه گفت: «امیدواریم بعد از اینکه آقای نمکی وزیر شدند، به برنامه خود عمل کنند و بیشتر به قشر آسیب پذیر جامعه توجه داشته باشند.»

این اظهارات هنگامی که در کنار 14 دقیقه نطق او قرار بگیرد عملا این مسئله را در ذهن تداعی می کند که حضور فرهنگی در جایگاه ناطقان هیات رئیسه از باب بیان مشکلات روز بوده است نه مخالفت به معنای واقعی کلمه با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

بعد از اظهارات فرهنگی نوبت به سید مهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج رسید تا به عنوان نخستین موافق انتخاب نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به جایگاه ناطقان بهارستان برود. او در اظهارات خود بیشتر به برنامه های نمکی و همچنین آشنایی او با حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و از نماینگان خواست تا به نمکی رای موافق دهند.

فرشادان نیمی از وقت خود را در اختیار علی نوبخت حقیقی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران قرار داده بود تا به دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت بپردازد. او نیز در اظهارات خود از سوابق و برنامه های نمکی دفاع کرد. نکته قابل توجه اظهارات او طعنه ای بود که به حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان زد.

روحانی در اظهارات خود از واژه «زینت النسخه» استفاده کرد و در تشریح آن گفت: «برخی از پزشکان ما داروهای اضافی برای بیماران می نویسند که وقتی از آن ها میپرسیم این برای چیست، میگویند زینت النسخه است!»

نوبخت که جز طبیبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی محسوب می شود این اظهارنظر روحانی را به بار انتقاد گرفت و اظهار کرد: «در سابقه 50 سال طبابت خود واژه ای تحت عنوان زینت النسخه را نشنیده ام. پزشکان اگر چیز اضافی هم در نسخه بنویسند دعا است و نه چیز دیگر.»

در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار به عنوان مخالف نمکی پشت تریبون مجلس رفت.

اظهارات او از ابتدا رنگ و بویی از مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت نداشت. مقصودی در بخشی از اظهارات خود گفت: «دولت آقای روحانی ضعیف‌ترین دولت است و مردم دچار سوءتغذیه شده‌اند و این دولت یک نمک کم داشت که دکتر نمکی هم آمد که با حضور ایشان دولت اعتدال به سمت خوش نمکی حرکت کند البته نه شیرینِ شیرین نه شورِ شور.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در این هنگام به اظهارات مقصودی واکنش نشان داد و بیان کرد: «آقای مقصودی شما قرار بود در مخالفت صحبت کنید.»

مقصودی به رغم تذکر لاریجانی و فریادهای مخالف نمایندگان بازهم به نقد دولت پرداخت. در اظهارات او هیچ اثری از مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت نبود. در نهایت مقصودی با یک جمله رسما نظر خود درباره نمکی را بیان کرد. او گفت: «برنامه های آقای نمکی برنامه های خوبی است.»

این اظهارنظر مقصودی واکنش شدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در برداشت تا جایی که محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در تذکری خطاب به علی لاریجانی گفت: «با رفتارهایی همچون آنچه که آقای مقصودی انجام داد دیگر اعتبار و شانی برای مجلس بین مردم و دولت باقی می ماند؟ وظیفه هیات رئیسه است که از شان مجلس دفاع کند پس اینکار را انجام دهید. این اتفاقات باعث می شود که دیگر روی مجلس حساب نکنند و سخنرانی رئیس مجلس را هم لغو کنند.»

لاریجانی نیز با تایید اظهارات او بیان کرد: «بله کار و اقدامات آقای مقصودی غلط بود ولی مسئله لغو سخنرانی ربطی به این موضوع نداشت.»

مقصودی در این هنگام خواستار ارائه پاسخ به اظهارات عثمانی شد که با مخالف رئیس مجلس مواجه شد. لاریجانی به او گفت: «آقای عثمانی به شما توهینی نکرد. کار شما غلط بود و حرف آقای عثمانی درست پس به چه چیزی میخواهید پاسخ دهید.»

سرانجام بعد از پافشاری سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقصودی از ارائه پاسخ سرباز زد و جلسه به روال عادی خود بازگشت. بعد از مقصودی دو موافق دیگر یعنی علیرضا سلیمی و محمدجواد ساداتی نژاد، نمایندگان مردم محلات و کاشان پشت تریبون رفتند و با یادآوری سوابق او و تحریم های ایالات متحده آمریکا، نمکی را بهترین گزینه برای تصدی این مسئولیت وزارت بهداشت و درمان معرفی کردند.

سرانجام نوبت به نمکی رسید تا در فرصتی 30 دقیقه ای از برنامه تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی دفاع کند. او که مخالف جدی در بهارستان نداشت پاسخی به اظهارات نمایندگان نداد و صرفا به تشریح جزئیات برنامه کاری خود پرداخت.

گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی پس از ارائه برنامه خود به نمایندگان در پایان اظهاراتش گفت: «راهی سختی پیش رو دارم پس اگر قبولم کردید تنهایم نگذارید، رهایم نکنید و یاری کنید تا با یاری خداوند بتوانم این کار را انجام دهم.»

لاریجانی در اظهاراتی همراه با خنده به نمکی بیان کرد: «آقای نمکی خیلی سخت نگیرید، بفرمائید.»

با پایان اظهارات نمکی، لاریجانی وزرای دولت و مسئولان دولتی حاضر در بهارستان به خروج از صحن دعوت کرد تا رای گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت آغاز شود. در نهایت و مطابق پیش بینی ها 229 تن از نمایندگان مجلس با آرا خود اعلام کردند که نمکی گزینه مناسبی برای تصدی مسئولیت وزارت بهداشت است بنابراین او زین پس به عنوان وزیر بهداشت در کابینه دوزادهم حضور پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار