5 پاسخ بعیدی‌نژاد به 5 سوال مخالفان INSTEXT

تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن به سوالات مخالفان کانال ویژه مالی اروپا برای کشورمان پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۹۰۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
5 پاسخ بعیدی‌نژاد به 5 سوال مخالفان INSTEXT

حمید بعیدی‌نژاد، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر توضیحاتی را درباره شیوه کارکرد کانال ویژه مالی اروپا که غروب پنجشنبه توسط وزرای امور خارجه کشورهای E3 (فرانسه، آلمان و انگلیس) رونمایی شد ارائه کرد.

او نوشت:

«هنوز اینس‌تکس عملیاتی نشده، مخالفین نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ همصدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تاکید می‌کنند. اما واقعیت این است که:

۱- اینس‌تکس یک نهادمالی است و نه نهادی از اجزای کمیسیون اروپا که همه‌ی اعضای اتحادیه اروپا عضو آن بشوند.

سه کشور اتحادیه که از ابتدا نقش محوری در تفاهم هسته‌ای داشته اند سهامدار اصلی و هیات موسس آن هستند ولی این نهاد مورد حمایت کل اتحادیه اروپاست. (رجوع به بیانیه موگرینی)

۲- در مرحله بعد دیگر کشورهای اروپایی و در مرحله سوم دیگرکشورهای غیراروپایی مانند چین، هند و روسیه می‌توانند عضو شوند.

۳- اینس‌تکس در چندفاز عملیاتی می‌شود. اول با تهاتر پرداخت‌های کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی شروع می‌کند و در فازهای بعدبه همه تبادلات تجاری تعمیم می‌یابد.

۴- مخالفین مرتبا کلمه "غذا" را برای تداعی سازوکار نفت در برابر غذای عراق تکرار می‌کنند ولی این دو اصلا شباهتی به هم ندارند.

۵- سه کشور اروپایی علاوه بر تقسیم میزبانی، مدیریت و ریاست هیات مدیره بین خود با حضور سه مقام ارشد سیاسی خود در هیات مدیره قدرت آن را تضمین کرده‌اند.

نماینده انگلیس دبیر کل دائمی وزارت خارجه می‌باشد. معادل دانستن این نهاد به یک شرکت حسابداری یک‌مغالطه و فقط از سرِ عصبانیت شدید است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار