پتروشیمی مهاباد جزو 13 صنعت سبز کشور برگزیده شد

ارومیه(پانا) - مدیرعامل پتروشیمی مهاباد گفت: این شرکت در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز توانست با دریافت لوح زرین در لیست 13 صنعت سبز برگزیده کشور قرار گیرد.

کد مطلب: ۸۸۸۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
پتروشیمی مهاباد جزو 13 صنعت سبز کشور برگزیده شد

محسن مجیدی مدیرعامل پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه این شرکت از بدو تاسیس بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید، ارتقا و گسترش فرهنگ زیست محیطی متمرکز شده است، اظهار داشت: این شرکت با رعایت کلیه دستورالعمل های لازم جهت برخورداری و ارتقای مجموعه پتروشیمی مهاباد به واحد سبز صنعتی توانسته این عنوان را در سال 1396 به خود اختصاص دهد.


مجیدی اضافه کرد: پتروشیمی مهاباد با بهبود سیستم های پالایش، پایش و کنترل آلاینده ها، مدیریت بازیافت مواد زاید و تصفیه پساب صنعتی و انسانی بر اساس استانداردهای زیست محیطی، استفاده مجدد از آب های تصفیه شده و توسعه فضای سبز توانسته است بالاتر از استانداردهای ابلاغی را کسب کند.


وی مصرف بهینه حامل های انرژی و افزایش بهره وری در مصرف آنها از طریق ایجاد سیستم بازچرخانی آب و راه اندازی سیستم «off gas» و حذف فلر برای تولید بخار، استقرار سیستم پایش لحظه ای در واحد تولید بخار، حفرچاه های پیزومتریک برای پایش آبهای زیرزمینی و آموزش و ارتقا سطح دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان و عموم بازدید کنندگان از مجتمع را از دیگر علت های دریافت این جایزه عنوان کرد.


مجیدی با بیان اینکه تمامی فعالیت های این مجموعه در راستای تولید پایدار هماهنگ با محیط زیست برنامه ریزی شده، بیان کرد: این مجتمع همچنین موفق به اخذ گواهینامه های زیست محیطی ISO 14000 ، نظام ایمنی و بهداشت OHSAS 18000 شده است.


وی گفت: این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان در راستای تحقق اصل 50 قانون اساسی به منظور حفاظت محیط زیست از تمام امکانات لازم از جمله دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا بهره برده و با کنترل عوامل آلاینده در حد استانداردهای جهانی عمل کرده است.


مجیدی بیان کرد: پتروشیمی مهاباد برای جبران ورود گازهای حاصل از احتراق گاز طبیعی در واحد بخار آن نسبت به کاشت 25 هزار اصله از انواع درختان همیشه سبز در قالب جنگل مصنوعی به وسعت 50 هکتار و ایجاد پارک های فضای سبز به وسعت چهار هکتار اقدام کرده است.


وی افزود: این پتروشیمی با احداث 700 مترمربع گلخانه دایمی، حدود چهار هزار اصله انواع درختچه های زینتی و انواع گل های آپارتمانی و فصلی را سالانه تولید و در سطح مجتمع کشت کرده است.


وی گفت: این میزان مساحت اختصاص داده شده برای ایجاد فضای سبز و جنگل در مجتمع پتروشیمی مهاباد بسیار بالاتر از استانداردهای ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست است.


مدیرعامل پتروشیمی مهاباد با اشاره به کنترل عوامل آلاینده آب مورد مصرفی نیز افزود: بیشترین مصرف آب در مجتمع پتروشیمی مهاباد (یک میلیون مترمکعب در سال معادل 0.5 درصد از حجم سد مخزنی مهاباد) مربوط تولید بخار و واحد خنک کننده این مجتمع است و بخش بسیار کمی از آن جهت مصارف بهداشتی و شست و شوی صنعتی به کار می رود.
مجیدی گفت: در راستای استفاده بهینه و مصرف آب کمتر، تمامی آب های حاصل از مصارف بهداشتی و صنعتی و حتی آب های سطحی حاصل از باران و برف از طریق کانال ها و جوی های بتنی و عایق برای نشتی های احتمالی جمع آوری شده و پس از تصفیه شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در واحد تصفیه پساب در استخرهای احداث شده در سطح مجتمع ذخیره و دوباره در بخش های فضای سبز و واحد خنک کننده استفاده می شود.


وی یادآور شد: خروجی آب های واحد تصفیه پساب مجتمع نیز که جهت پایش و نظارت لحظه ای به صورت آنلاین با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در ارتباط است، برای حصول اطمینان به استخری نگهداری ماهی سرازیر می شود.


مجیدی در زمینه کنترل عوامل آلاینده خاک نیز اظهار داشت: برای کنترل عوامل آلاینده خاک و آب های زیرزمینی، در سطح این مجتمع تعدادی چاه پیزومتریک با نظارت و راهنمایی های اداره کل حفاظت محیط زیست استان حفر شده است که با نمونه برداری های دوره ای از آب چاه های مذکور احتمال وجود هرگونه آلودگی در کمترین زمان ممکن ردیابی و کنترل می شود.


وی یادآور شد: 54 هکتار از فضای این مجتمع نیز به کاشت انواع درخت، درختچه و چمن اختصاص یافته که شرایط لازم را برای کاهش فرسایش خاک، کنترل ذرات معلق در هوا و ایجاد مکانی امن برای پرندگان فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار