اجرای طرح داستان خوانی در دبستان سرای دانش نو
یزد (پانا) - طرح "داستان خوانی" باهدف تقویت مهارتهای خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری در دبستان سرای دانش نو اجرا می شود.
به گزارش پانا، مدرسه سرای دانش نو امسال به برنامه درسی پایه های دوم تا ششم درس داستان خوانی پرلز (سواد خواندن) را اضافه نموده است.
با این اقدام دانش آموزان به مطالعه علاقه مند می شوند و فواید درک متن، هدف های خواندن، رفتار و نگرشهای خواندن به آنها آموزش داده می شود.
در این راستا کتاب های مخصوصی خریداری شده و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
بصورت ماهانه از دانش آموزان ارزیابی بعمل می آید و در نهایت عملکرد آموزشی آنها در این درس سنجیده می شود.
گفتنی است؛ "سواد خواندن" یکی از مهمترین تواناییهایی است که دانشآموزان در طول یادگیریهای خود در سالهای اولیه دبستان کسب میکنند، و این توانایی در رشد عقلانی اجتماعی و عاطفی هر کودک نقش مؤثر دارد. و اساس یادگیری آنها را در دیگر موضوعها فراهم میسازد. توانایی و مهارت خواندن، کودکان را قادر میسازد که بتوانند در جامعه خویش به طور فعال و آگاهانه مشارکت داشته باشند. تعریف سواد خواندن براساس پرلز چنین است: "توانایی ساخت معنا و درک مطلب و استفاده و کاربرد شکلهای متفاوت زبان نوشتاری مورد نیاز جامعه و ارزشمند برای فرد" .
"پرلز" مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن یک برنامه ابتکاری برای ارزیابی توانایی خواندن کودکان در پایهی چهارم ابتدایی است که چهل کشور از سراسر جهان در آن شرکت دارند. روندهای این مطالعه به فاصلهی هر ۵ سال یکبار مورد سنجش و اندازهگیری قرار میگیرد.
در این پروژه، سواد خواندن از سه جنبه زیر مورد مطالعه قرار میگیرد:
۱ـ فرایند درک مطلب
۲ـ هدفهای خواندن
۳ـ رفتارها و نگرشهای خواندن
خبرنگار/صبا موذن
ارسال دیدگاه