برای کاهش مصرف برق کولرهای گازی چه کنیم؟

خبرگزاری پانا: کولرهای گازی در فصل گرما سهم قابل توجهی از مصرف برق خانوارها را به خود اختصاص می دهند و با وجود این تجهیزات پرمصرف دیدن ارقام نجومی روی قبض های برق دور از ذهن نیست.

کد مطلب: ۸۸۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، استفاده از کولرهای گازی طی سال های اخیر رواج گسترده ای در کشور یافته است و در حالی که استفاده از این تجهیزات سرمایشی برای مناطق گرم و مرطوب پیشنهاد شده است در سایر مناطق کشور هم از آن استفاده می کنند.

احمد توکلی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مصرف برق کولرهای گازی سه تا چهار برابر کولرهای آبی است، افزود: متاسفانه ذهنیت غلطی بین در جامعه جا افتاده که مصرف کولرهای گازی از کولرهای آبی بیشتر است در حالی که این امر واقعیت ندارد.

با این وجود کارشناسان سازمان بهره وری انر‍ژی ایران راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی کولرهای گازی پیشنهاد می کنند.

براین اساس نصب صحیح کولرهای گازی نقش مهمی در کاهش مصرف برق و هزینه آن دارد؛ نخستین نکته ای که در نصب این وسایل سرمایشی باید مد نظر قرار گیرد، توجه به ظرفیت کولر متناسب با مساحت فضای محیط است.

علاوه بر این میزان ارتفاع محل نصب پنل داخلی کولر از دیگر راه های کاهش مصرف برق اسپیلت هاست،ارتفاع کولرهای گازی باید بین دو متر تا دو متر و ۲۰ سانتی متر از سطح زمین باشد.

موقعیت قرار گرفتن کندانسور (انتقال حرارت ) بیرون نسبت به پنل داخلی از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مصرف انر‍ژی است. بر این اساس بهتر است کندانسور بیرونی از پنل داخلی پایین تر باشد.

رعایت مواردی همچون نصب کولر گازی در مسیر جریان هوا و محل سایه (نصب سایه بان)، تنظیم ترموستات بر روی ۲۴ تا ۲۶ درجه، عایق کاری لوله های مبرد و استفاده از مواد ضد زنگ در کولر گازی های اسپیلیت، موجب طولانی شدن عمر دستگاه و شبکه کندانسور و تبادل سریع گرما و سرما می شود و در کاهش مصرف برق و افزایش بازده نهایی این گونه کولرها تاثیر متقابل دارد.

همچنین هنگام نصب کولرهای گازی و اسپیلیت ها باید مراقب بود تا گرد و غبار و ذرات ریز وارد لوله های مبرد نشود زیرا این ذرات ممکن است لوله مویین کولر را مسدود کرده و به کمپرسور صدمه بزند و در نتیجه موجب کوتاه شدن عمر دستگاه شود.

انتخاب محل مناسب و نصب درست اجزای اسپیلیت ها ضمن کاهش مصرف برق، موجب افزایش طول عمر مفید آنها می شود.

منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار