سه شنبه های پاک نوش آباد، بستری برای مسوولیت پذیری در قبال حفظ محیط زیست است

کاشان (پانا) - رییس اداره محیط زیست آران و بیدگل گفت: حرکت خودجوش ورزشکاران نوش آباد در قالب سه شنبه های بدون خودرو که مسافت 16 کیلومتری تا دشت فیض آباد را رکاب می‌زنند امیدواریم بستری شود که فرهنگ این‌گونه فعالیت‌ها در جامعه نهادینه شده و همه مردم در قبال هوای پاک و محیط زیست سالم خود را مسوول بدانند.

کد مطلب: ۸۸۶۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
سه شنبه های پاک نوش آباد، بستری برای مسوولیت پذیری در قبال حفظ محیط زیست است

الهیار دولتخواه در جمع دوچرخه سواران نوش آباد اظهار کرد:تغییر اقلیم و آلودگی های زیست محیطی به خصوص آلودگی هوا یکی از معضلات جامعه است و دیگر محدود به شهر و منطقه خاصی خاصی نیست که نجات از این وضعیت مشارکت همگانی را می طلبد.

وی تصریح کرد: شرایط امروز به گونه ا ی است که به جای چرایی حفاظت از محیط زیست باید تفکر راهکارهای چگونگی حفاظت از محیط زیست را در جامعه به خصوص در گروه سنی کودک و نوجوان نهادینه کرد.

وی افزود: حرکت خودجوش ورزشکاران نوش آباد در قالب سه شنبه های بدون خودرو که مسافت ۸ کیلومتری تا دشت فیض آباد رکاب می‌زنند امیدواریم بستری شود که فرهنگ این‌گونه فعالیت‌ها در جامعه نهادینه شده و همه مردم در قبال هوای پاک و محیط زیست سالم خود را مسوول بدانند.

وی تصریح کرد: برنامه ریزیها باید به گونه ای باشد که بتوانیم سرمایه اجتماعی مشارکت مردم و همکاری سازمانهای مردم نهاد را برای حفاظت از محیط زیست تقویت کنیم تا بتوانیم با مشکلات زیست محیطی مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: آموزش همگانی حفاظت از محیط زیست به مدارس وارد شده و در قالب طرح محیط یار دانش آموزان دوره های آموزشی در خصوص مدیریت پسماند، تفکیک زباله از مبدا را طی کرده و به عنوان بازوان محیط زیست در جامعه فعالیت می‌کنند.

وی بااشاره به ضرورت سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی گفت: انجمنهای حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و دوستداران محیط زیست آران و بیدگل، نقش به سزایی در همگانی کردن آموزش های زیست محیطی در این دو شهر ایفا کرده اند و این حضور ما تقدیر از فعالیت باشگاه دوچرخه سواری کوهباد نوش آباد و دعوت برای مشارکت در اطلاع رسانی همگانی است.

رییس اداره محیط زیست آران و بیدگل گفت: در مدارس منطقه ابوزید آباد، که در حاشیه منطقه یخاب قرار دارند طرح یک ساعت با محیط بان اجرا می‌شود و دانش‌آموزان با وظایف محیط بانان آشنا شده و برای افزایش فرهنگ فعالیت های زیست محیطی در مناسبت‌های مختلف مثل هوای پاک و زمین پاک در قالب برنامه‌های مختلف علمی و فرهنگی تلاش می کنند.

دولتخواه افزود: منطقه حیات وحش یخاب زیستگاه گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، انواع گربه سانان و سگ سانان ،پرندگانی همچون عقاب طلائی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، گونه های مار، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی، آگامای سروزغی دم سیاه است.

سرپرست تیم دوچرخه سواری باشگاه کوهباد نوش آباد گفت: از ابتدای پاییز گذشته، طرح سه شنبه های بدون خودرو با حضور جمعی از ورزشکاران این شهر در مسیر بیابانی دشت فیض آباد انجام می شود تا مردم با ضرورت و اهمیت حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه انسانی آشنا شوند.

حمید عمیدی افزود: این پویش حامل این پیام است که مردم به سطحی از دانایی و معرفت رسیده‌اند که با پذیرش مسوولیت اجتماعی، حل مشکلات را از خودمان شروع کنیم.

وی تصریح کرد: پاکسازی کویر و کوهستان، جمع آوری ظرفهای یک بار مصرف در دهه اول محرم در مسیر هیئت های مذهبی و هشت تور ایرانگردی با شعار حفاظت از منابع آب و محیط زیست از جمله های فعالیت هایی است با حضور شهروندان نوش آباد با هدف جلب مشارکت همگانی و تعهد اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار