آغاز جشنواره سی و هفتم فجر با فیلم «خانه‌ای برای تو»

کارگردان فیلم آغازگر جشنواره فجر : کاراکتر فیلمم را روی تخت بیمارستان پیدا کردم

مستند سازان برای امرارمعاش مجبور به کارکردن خارج از حوزه کای خود هستند ‌

تهران (پانا)- کارگردان مستند «خانه‌ای برای تو» نگاه به مرگ را رکن اصلی ساخت فیلم خود و موضوع فیلمش را الهام گرفته از لحظات در آستانه مرگ و آگاهی فرد از مرگش می داند.

کد مطلب: ۸۸۶۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم آغازگر جشنواره فجر : کاراکتر فیلمم را  روی تخت بیمارستان پیدا کردم

مهدی بخشی مقدم مستندساز که جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای فیلم «خانه‌ای برای تو» از دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت دریافت کرده امروز با این فیلم مستند آغازگر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است. در کارنامه‌ فیلمسازی وی، ساخت فیلم‌های مستند «اسب چوبی» و «صد و سه روز» به چشم می‌خورد.

این کارگردان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا درباره ایده فیلم «خانه‌ای برای تو» گفت: ایده این فیلم زمانی که پدرم در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بود و نظاره‌گر آخرین لحظات زندگی او بودم به ذهنم خطور کرد.

وی ادامه داد: موضوع فیلم درباره افرادی است که آخرین روزهای زندگی خود را سپری می‌کنند. بنا به عقیده من این افراد را نوع دیگری به زندگی نگاه می‌کنند و قدر تک‌تک لحظات زندگی‌شان را می‌دانند. زمانی که این ایده را با مرکز مستندسازی سوره هنر حوزه هنری مطرح کردم مهدی شاه‌محمدی، کارگردان، را به من معرفی کردند که او هم ایده مشترک در این باره با من داشت. با کمک یکدیگر به دنبال افرادی گشتیم که حتی در بستر بیماری به زندگی عشق می‌ورزند و برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

کارگردان مستند «خانه‌ای برای تو» درباره موضوع این فیلم گفت: این فیلم درباره جوانی است که دچار ورشکستگی مالی شده و شرایط سختی را پشت سر می‌گذراند در این بین متوجه بیماری پیچیده‌اش می‌شود و سعی می‌کند برای ادامه زندگی تلاش کند و تصمیم جدیدی بگیرد.

بخشی‌مقدم در خصوص چگونگی پیدا کردن کاراکتر مورد نظر برای ساخت این فیلم ادامه داد: پیش‌تولید این فیلم شش ماه طول کشید، افراد بسیاری را دیدیم تا توانستیم کاراکتر اصلی فیلم را در بیمارستان مسیح دانشوری بر روی همان تخت‌هایی که زمان بسیاری را در آنجا سپری کرده بودم پیدا کنیم.

وی افزود: داوود جوانی ۳۰ ساله کارگر روستایی شمالی بود که در غرب گیلان زندگی می‌کرد و طبق گفته پزشکان فقط شش ماه دیگر می‌توانست زندگی کند.

این کارگردان مستند درباره چگونگی استقبال داوود از پیشنهاد بازی در فیلم «خانه‌ای برای تو» گفت: داوود علاقه‌مند بود در آخرین روزهای زندگی‌اش کار مهمی انجام دهد که بعد از مرگش به یادگار ثبت شود. او شخصیت بسیار جالبی داشت تا آخرین لحظه‌ای که زندگی می‌کرد امید به زندگی در چشمانش موج می‌زد.
بخشی‌مقدم از انگیزه‌اش برای ساخت فیلم «خانه‌ای برای تو» می‌گوید: هدف نشان دادن امید به زندگی و حرکت‌کردن حتی در بستر مرگ است، طوری که در فیلم بیننده مشاهده خواهد کرد که با مرگ شخصیت اصلی داستان باز هم ماجرا ادامه پیدا می‌کند و زندگی جدیدی به تصویر کشیده می‌شود.

هدف ما نشان دادن مرگ آگاهی است
وی با اشاره به هدف فیلم «خانه‌ای برای تو» توضیح داد: هدف ما نشان دادن پیامدهای مرگ‌آگاهی است فردی که به این مرحله می‌رسد کیفیت زندگی‌اش بالا می‌رود و از کنار ساده‌ترین چیزها نیز نمی‌گذرد زیرا دیدگاه او به زندگی تغییر می‌کند.

این کارگردان در خصوص مشکلات و معضلاتی که زمان پیش تولید و در مراحل فیلمبرداری گریبان گیرشان بود گفت: فیلم سختی بود طوری که دو سال و نیم پروسه پیش‌تولید به طول انجامید و مسافرت‌های متمادی از غرب گیلان به تهران داشتیم از طرفی کاراکتر وضعیت خاصی داشت. فیلمبرداری و نزدیک‌ شدن به او باید به صورت خیلی هوشمندانه انجام می‌شد. ارتباط دوستانه با ایشان برقرار می‌کردیم تا ما را باور کند که بتوانیم همراه او باشیم خیلی سخت بود که دوربین ما را احساس نکند تا کار را به سرانجام برسانیم.

ساعت‌ها در صف داروخانه برای گرفتن داروهای داوود سرپا می‌ایستادم
کارگردان مستند «خانه‌ای برای تو» ادامه داد: فیلمبرداری انتهای پروژه درمان داوود بسیار سخت‌تر شده بود تحریم دارویی نیز از طرفی مشکل‌ساز شده بود روزهایی بود که در صف داروخانه ۱۳ آبان تمام روز را سرپا می‌ایستادم تا بتوانم داروی مورد نظر داوود را خریداری کنم و به دستش برسانم.
بخشی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود از رابطه‌ «داوود» بازیگر فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» با خانواده‌اش گفت: رابطه خوبی با خانواده‌اش داشت اما چون فردی خودساخته و مغرور بود کمک کسی را نمی‌پذیرفت به تنهایی تمام کارهایش را انجام می‌داد.

کارگردان و سازنده مستند «خانه‌ای برای تو» درباره تأثیر فیلم و شخصیت داوود بر روی زندگی‌اش تصریح کرد: داوود نه تنها بر روی زندگی من بلکه بر زندگی تمامی عوامل فیلم تأثیر بسیاری گذاشت. با آهنگساز فیلم که صحبت می‌کردم گفت عشق به زندگی را در داوود پیدا کردم تاکنون فردی را به این اندازه مشتاق برای زندگی کردن ندیده بودم.

وی افزود: شرایط اقتصادی جامعه به شدت ضعیف شده است مردم هر لحظه در حال گلایه از شرایط موجود هستند اما زمانی‌که که به داوود فکر می‌کنم و به شرایطی که پشت سر می‌گذاشت برای زندگی کردن انگیزه می‌گیرم.

مستندسازان برای امرارمعاش مجبور به انجام کارهای غیرمرتبط با شغلشان هستند
کارگردان فیلم «خانه‌ای برای تو» درباره مشکلاتی که مستندسازان در ایران با آن درگیر هستند تصریح کرد: شرایط نابسامان اقتصادی کشور و بودجه نامناسبی که برای ساخت فیلم در اختیار مستندسازان قرار می‌دهند به گونه‌ای نیست که فرد سازنده از ساخت آن درآمدزایی کند به همین سبب مستندسازان مجبور به انجام کارهایی دیگر برای امرارمعاش کنار مستندسازی هستند.

نگاه مدیران به مستندسازی ساده و سطحی است
این کارگردان فیلم مستند ادامه داد: نگاه مدیران به فرهنگ مستندسازی و پروسه فیلم مستند نگاهی ساده و گذرا و سطحی است بودجه کم و ثابت نبودن جایگاه مستند در جشنواره فجر و جایگاه تعریف نشده در تلویزیون نشان‌دهنده این امر است.
بخشی‌مقدم نظرش را در خصوص راه یافتن فیلم «خانه‌ای برای تو» به جشنواره فجر بیان کرد: جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است. این فیلم اولین تجربه حضور من در جشنواره فیلم فجر است و بسیار خوشحالم زیرا این جشنواره مخاطبان بسیاری دارد و فیلم من می‌تواند در جشنواره دیده شود.

وی ادامه داد: دید سیاستمداران و مسئولان جشنواره فجر به مستند باید اصلاح شود جایگاه مستند در جشنواره فجر به هیچ عنوان تعریف‌شده نیست و این ایراد از سوی مدیران مسئول باید اصلاح شود سینمای مستند ایران سینمای جسور و بزرگ و قدرتمند حتی بیشتر به نسبت سینمای داستانی است انتظار می‌رود نگاه جدی‌تری به این مسئله داشته باشند.

«خانه‌ای برای تو» از مهدی بخشی‌مقدم به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی است که در مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده و در بخش مستند سی و هفتمین جشنواره فجر حضور دارد.
عوامل تولید مستند «خانه‌ای برای تو» عبارتند از کارگردان: مهدی بخشی‌مقدم، پژوهشگران: مهدی شامحمدی و مهدی بخشی‌مقدم، فیلمبردار: محمد حدادی، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: حسین ابراهیمی، تدوینگر: عطا مهراد، آهنگساز: افشین عزیزی، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، عکاس: ایلیا شامحمدی، تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی، تهیه شده در مرکز مستند سوره.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار