افزایش ۲۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید

تهران (پانا)  - معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۲ میلیون تن در پایان سال ۹۶ رسیده است.

کد مطلب: ۸۸۴۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،دکتر عبدالمهدی بخشنده در دیدار امروز رئیس جمهور با وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب، اظهار داشت:سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۱۰ درصد و بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی هم اکنون ۷۰ میلیارد دلار است.

وی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی را ۳.۶ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: اشتغال مستقیم بخش کشاورزی ۱۹ درصد است و با احتساب مشاغل پیشین و پسین تولید در این بخش می توان گفت که بخش کشاورزی یک سوم اشتغال کشور را بر عهده دارد.

بخشنده،سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده فضای کسب و کار را ۳۲.۵ درصد دانست و اظهار کرد:سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی بیش از ۲۰ درصد است و در سال ۹۶ ارزش صادرات این بخش ۶.۵ میلیارد دلار و در نه ماهه امسال حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه متوسط سالانه واردات بخش کشاورزی در سال‌های گذشته ۱۰ تا ۱۳ میلیارد دلار بوده است،خاطرنشان ساخت:کسری تراز تجاری بخش کشاورزی و غذای کشور در سال ۹۲ منفی ۸.۱ میلیارد دلار بود که این میزان در سال ۹۵ به منفی ۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافت.

بخشنده، کسری تراز تجاری بخش کشاورزی و غذای کشور در سال گذشته را منفی ۴ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود:در نه ماهه امسال این کسری تجاری منفی ۲.۸ میلیارد دلار بوده است و به عبارت دیگر در پنج سال اخیر تراز تجاری بخش کشاورزی و غذای کشور ۵ میلیارد دلار بهبود یافته است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: طی سال‌های اخیر متوسط نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی سالانه حدود ۴ درصد و تنها بخش اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده که همواره رشد مثبت داشته است.

وی سهم بخش کشاورزی از متوسط کل سرمایه گذاری کشور را در ۳۰ سال گذشته سه درصد اعلام کرد و گفت که سرمایه گذاری از چالش های بخش کشاورزی محسوب می شود.

بخشنده با اشاره به این که در چهار سال اخیر حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش‌های تامین اب، تکمیل شبکه‌های انتقال آب و زهکشی از سوی دولت صورت گرفته عنوان کرد: این میزان سرمایه گذاری در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی،سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات بانکی را ۸.۵ درصد اعلام و تصریح کرد: با توجه به مصوبات قانونی این سهم بسیار کم است و در حال حاضر به غیر از بانک کشاورزی،سایر بانک ها در زمینه پرداخت سهم خود از تسهیلات بخش کشاورزی کوتاهی می کنند.

بخشنده،سهم تولیدات بخش کشاورزی از تامین انرژی غذایی را ۸۳ درصد دانست و خاطرنشان ساخت:این سهم در سال ۹۲ حدود ۵۳ درصد بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش سالانه ۶ درصدی بهره وری آب اظهار داشت:میزان تولید ماده خشک به ازای مصرف یک متر مکعب اب از ۸۶۰ گرم در سال ۹۲ به ۱۳۲۰ گرم در سال ۹۶ افزایش یافته و به معنای آن است که با آب کمتر محصول بیشتر تولید شده است.

بخشنده سهم بخش باغبانی از صادرات بخش کشاورزی را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: سهم بخش دام و طیور و زراعت از صادرات این بخش اکنون ۴۰ درصد است به طوری که صادرات محصولات لبنی در سال گذشته از مرز ۶۰۰ میلیون دلار گذشت و این میزان در هشت ماهه امسال به ۵۷۳ میلیون دلار رسید و هدف گذاری در این بخش رسیدن به رقم صادرات یک میلیارد دلار است.

وی گفت: بخش آبزی پروری با تولید سالانه ۱.۱ میلیون تن سال گذشته ۳۵۱ میلیون دلار صادرات داشت.

او با بیان اینکه مهمترین اقلام وارداتی بخش کشاورزی، ذرت، سویا، روغن و دانه‌های روغنی است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با ۲۱ پروژه راهبردی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی، بیشترین تعداد پروژه را که غالبا در زمینه‌های خودکفایی در محصولات راهبردی با هدف کاهش واردات است بر عهده دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، حفاظت و بهره وری از منابع آب و خاک، بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی،پایدارسازی تولید از طریق تکمیل زنجیره‌های ارزش از مزرعه تا سفره،ارتقای امنیت غذایی و مدیریت تامین محصولات مورد نیاز با استفاده از ابزار‌های تعرفه‌ای از راهبردهای اساسی بخش کشاورزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار