ساخت دستگاه تصفیه هوای آلوده اطراف منازل توسط دانش‌آموز شیرازی

شیراز (پانا) - زهرا میر شکاری، دانش آموز پایه ششم ابتدایی در شیراز موفق به ساخت دستگاه هپاپ شده است و مکانیسم این دستگاه به گونه ای است که هر شهروند معادل هوایی را که آلوده میکند و بر اساس وظیفه شهروندی و بدون صرف هزینه های زیاد به پاکسازی هوای شهری کمک و هوا را تصفیه می کند.

کد مطلب: ۸۸۱۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
ساخت دستگاه تصفیه هوای آلوده اطراف منازل توسط دانش‌آموز شیرازی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، زهرا میر شکاری، دانش آموز پایه ششم ابتدایی از دبستان امام جعفر صادق(ع) موفق به ساخت دستگاه تصفیه هوای آلوده اطراف منازل با نام هپاپ با استفاده از انرژی ارزان خورشیدی شد.

دستگاه هپاپ شامل دو بخش مختلف است که در یک بخش سیستم تامین انرژی و در بخش دیگر مکانیزم تصفیه هوای محیط اطراف منازل تعبیه شده است.در بخش تامین انرژی از طریق انرژی الکتریکی نورخورشید یک پنل خورشیدی روی پشت بام نصب و به کمک دستگاه کنترل ولتاژ به منظور شارژ باتریها و استفاده همزمان به سیستم تهویه هوا هدایت می شود.

در بخش تصفیه هوا نیز دو فن مکنده هوای اطراف منزل را به درون دستگاه مکیده و پس از عبور از دو فیلتر تنفسی ساده آن را وارد پروسه تصفیه می کنند. هوای وارد شده از دو لوله که با کربن اکتیو(ذغال فعال) و یک فیلتر نانو پوشش داده شده عبور کرده و به وسیله یک پمپ هوا ابتدا به آکواریوم تعبیه شده تزریق می شود و با دو سنگ اسفنجی به حبابهای ریز تبدیل و از یک واحد کربن اکتیو در اکواریوم عبور می کند و در نهایت از طریق فن بعدی در محیط منزل منتشر می شود.

دستگاه مذکور برنده برگزیده جشنواره کشوری جابربن حیان شناخته شده است و این دستگاه می تواند ضمن تامین برق برای تصفیه هوا بخشی از روشنایی منزل را نیز تامین کند.

بر اساس این گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس پذیرای ایده های نوآورانه مبتکرین به منظور معرفی و جلب حمایت های معنوی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار