جاذبه های گردشگری تهران در زمستان

تهران (پانا) - از جمله ویژگی های اقلیم جغرافیایی شهر تهران که آن را برای فصل زمستان، به گزینه ای مناسب برای گشت و گذار در جاذبه های تهران در زمستان تبدیل شود این است که؛ تهران در حد فاصل ۲ منطقه ی کوهستانی و دشت قرار گرفته است که همین باعث می شود که منطقه ی تهران علاوه بر این که دارای آب و هوایی معتدل باشد، در آن واحد دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی در نقاط کم ارتفاع و نیمه خشک هم در برخی از نقاط نیز باشد.

کد مطلب: ۸۸۰۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
جاذبه های گردشگری  تهران در زمستان

با شروع رسمی فصل زمستان و ورود رسمی سرمایی از جنس سرما و برف به شهر، دیگر باید کم کم به سراغ تهیه کردن لیستی از جاذبه های تهران در زمستان بایم تا در زمان نیازمان، بهترین انتخاب را برای گردشی سرد و برفی داشته باشیم. تهران تا دلتان بخواهد، گزینه های مختلفی برای گشت و گذار زمستانی دارد اما باید آن ها را متناسب با سلیقه و نیازتان بشناسید. به هر حال، گردش در چشم ‌اندازهای هیجان انگیز زمستانی، برف بازی و اسکی و کلی گزینه ی مختلف برای گشت و گذار برای شما وجود دارد که می ‌توانید در در این فصل و در تهران به سراغ آن ها بروید. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، جاذبه های تهران در زمستان را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مرتبط: برای برف بازی در تهران کجا برویم؟ بهترین پیست های اسکی تهران پیست دیزین، مکانی برای بهترین تفریحات برفی

استان تهران یکی از بهترین نقاط کشور است که هم از نظر اقلیم جغرافیایی و هم از نظر امکانات مختلف برای گشت و گذار زمستانی و انجام تفریحات مختلف مناسب است. به هر حال، فصل زمستان و سوز و سرمایش همیشه یک هدیه ی فوق العاده با خود برای همه دارد و آن هم چیزی جز برف نیست. همیشه تنها شاخصه ی این فصل تنها سوز و سرما نیست بلکه، معمولا زیباترین و مفرح‌ ترین تفریحات که لازمه ی آن ها سردی هواست مثل ورزش اسکی، امکانش در این فصل برای مردم به وجود می آید.

حال با توجه به این که استان تهران در این فصل به دلیل خاصیت جغرافیایی کوهپایه‌ ای بودنش مکان ‌های دیدنی زیادی دارد؛ از پیست ‌های اسکی در حوزه تهران همچون پیست توچال و یا حتی روستاهای اطراف تهران همچون لواسان، امکان مناسبی برای گشت و گذار برفی و پاییزی برای شما به وجود می آورد. برای گشت و گذار در جاذبه های تهران در زمستان می توانید از بوستان ها و پارک های مختلف و گسترده در سطح شهر شروع کنید و در نهایت به مراکز تفریحی مختلف برسید.

از جمله ویژگی های اقلیم جغرافیایی شهر تهران که آن را برای فصل زمستان، به گزینه ای مناسب برای گشت و گذار در جاذبه های تهران در زمستان تبدیل شود این است که؛ تهران در حد فاصل ۲ منطقه ی کوهستانی و دشت قرار گرفته است که همین باعث می شود که منطقه ی تهران علاوه بر این که دارای آب و هوایی معتدل باشد، در آن واحد دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی در نقاط کم ارتفاع و نیمه خشک هم در برخی از نقاط نیز باشد.

بارش برف و باران از دی ماه در مناطق شهری شروع می شود اما به هر حال، این روند در نقاط کوهستانی زودتر آغاز می گردد. حال که شرایط و اقلیم آب و هوایی و جغرافیایی شهر تهران را مورد بررسی قرار دادیم، باید به این سوال در زمینه ی جاذبه های تهران در زمستان پاسخ دهیم که در فصل زمستان باید در کجای استان تهران به قصد گشت و گذار برویم؟ ما در ادامه چند گزینه که برای گردش در جاذبه های تهران در زمستان برای شما وجود دارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

بوستان گردی

برای گردش بی هزینه و آسان در جاذبه های تهران در زمستان اولین و بی دردسرترین پیشنهاد، بوستان گردی آن هم از نوع زمستانی است. پارک ها و بوستان هایی همچون؛ پارک هنرمندان در خیابان ایرانشهر، بوستان گفتگو در خیابان کوی نصر (گیشا)، پارک شفق در خیابان یوسف آباد، پارک ساعی در خیابان ولیعصر، پارک ملت بالاتر از نیایش، پارک قیطریه، پارک جنگلی لویزان، پارک جمشیدیه و بسیاری از پارک های دیگر در شهر تهران و حتی نزدیک به محل زندگی خود شما؛ می تواند گزینه ای عالی برای گشت و گذار در جاذبه های تهران در زمستان باشد.

پیست گردی

ابتدای امر پیشنهاد می کنیم که اگر شما هم از طرفداران ورزش اسکی هستید، حتما اول سری به پیست دیزین و یا پیست شمشک بروید. پیست شمکشک یکی از پیست های قدیمی و معروف استان تهران در سطح بین المللی است. این پیست در سال ۱۳۳۷ ساخته و بهره برداری شده است و از همان زمان نیز مورد استفاده ی ورزشکاران و افراد عادی نیز قرار گرفته است.

طول فصل اسکی در شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین ماه متغیر است. پیست شمشک برای راحتی مراجعین این پیست برای نوبت شب، چراغ های نورافکنی را کار گذاشته است که جذابیت های این پیست را دوچندان نموده است. از جمله ی امکانات رفاهی این پیست بین المللی، وجود ۲ هتل و ۴ رستوران مختلف است که در همه ی فصول و علی الخصوص فصل زمستان، پذیرای ورزشکاران و طبیعت دوستان است.

درباره ی پیست دیزین نیز باید بگوییم که؛ دیزین در واقع نام منطقه ای است که در شهرستان کرج و در استان البرز قرار گرفته است و یکی از مهم ‌ترین پیست های اسکی نه تنها در ایران بلکه در منطقه ی خاورمیانه را در خود جای داده است و همین جاذبه به تنهایی باعث شده است که دیزین دارای شهرتی جهانی شود. پیست دیزین در واقع در فاصله ی ۷۴ کیلومتری از شهر کرج واقع شده است.

پیست دیزین تهران در حال حاضر ۲۳ پیست دارد و از نکات مثبتش این است که پیست افراد مبتدی آن از ورزشکاران حرفه ای جدا است و دلیل آن هم این است که شیب های این پیست ها برای افراد مبتدی، خطرناک است. در پیست دیزین ۷ تله ‌اسکی بشقابی، دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی، چمن و یک تله اسکی چکشی هم وجود دارد. ۲

تله‌ سی یژ قله و چمن هم شما را به بالای کوه می ‌برند. به یاد داشته باشید در دیزین نباید فقط برف ‌بازی کرد بلکه، مثلا می ‌توانید تا با تله ‌کابین قله ی خودتان را به ارتفاع ۴۳۰ متری قله برسانید. حال نوبتی هم که باشد، نوبت به مجموعه ی آبعلی می رسد. در اینجا، هم می ‌توانید اسکی و برف بازی کنید. هم سوار تله‌ اسکی‌ های آن شوید و به بلندترین نقطه‌ های برفی و زیبای پیست بروید و حتی به همراه خانواده سوار بر سورتمه ای بزرگ شوید.

آبعلی دارای یک تله کابین، ۵ تله اسکی بشقابی و ۳۳ تله اسکی چکشی است که به ۳۳ بخش پیست شرکت نفت، پیست ‌های خصوصی و پیست تربیت بدنی تقسیم می گردد.ارتفاع بالاترین نقطه ی آبعلی از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و پایین ‌ترین نقطه ی آن ۲۴۰۰ متر است.

در مجموعه ی آبعلی برای آموزش اسکی می‌ توانید سراغ مدرسه ی اسکی و مدرسان آن بروید. البته در زمینه ی امکانات آبعلی نیز باید بگوییم که هتل تاریخی آبعلی در حال حاضر تخریب شده است ولی هنوز هم در این مجموعه چند آلاچیق برای استراحت و خوردن غذا در پیست وجود دارد. بیایید تا به سراغ مقصدی نزدیک تر برویم، توچال! در توچال شما می توانید هم مرتفع ترین هتل تهران، هم پیست توچال و هم چشم اندازی بی نظیر و عالی از سطح شهر تهران را در اختیار داشته باشید. در این جا به غیر از برف‌ بازی و اسکی کردن می ‌توانید سوار تله کابین ۱۵ کیلومتری آن شوید و مناظر را تماشا کنید.

این پیست از پایین قله ی توچال به ارتفاع ۳۸۵۰ متر آغاز شده است و در هتل توچال به ارتفاع ۳۵۵۰ متر پایان می ‌پذیرد. مجموعه ی توچال دارای یک دستگاه تله‌ سی یژ که به نام دوپل مایر شناخته می شود و یک دستگاه تله ‌اسکی است. توجه داشته باشید که مبتدیانی که اسکی بلد نیستند می ‌توانند تا به مدرسه ی اسکی ایستگاه شماره ی ۷ مراجعه کنند و مربی بگیرند.

با این حال از پیست دربند سر نیز نگذرید زیرا، این پیست که برخلاف پیست‌ های قبلی خصوصی است و با آن که کوچک است، اما از پیست شمشک بسیار مجهزتر است و دو خط بالابر تله ‌سی یژ سریع دارد که یکی از آن ‌ها، تنها تله ‌سی یژ با ظرفیت ۴ نفره در ایران است.

روستاگردی

برای گشت و گذار در جاذبه های تهران در زمستان روستاگردی یکی از بهترین گزینه هایی است که هزینه ی خاصی هم برای شما ندارد. مثلا شما می توانید به سمت لواسان بروید و از هوای مطبوع و منظره ی برفی باغ ‌های بی ‌شمار روستا نهایت استفاده و لذت را ببرید.

علاوه بر خود روستای لواسان نیز می توانید به روستای شکرآب که یکی از روستاهای زیبای منطقه ی لواسان است بروید و از یک آبشار دیدنی به همین نام یا آبشار شکرآب لذت ببرید. البته منظره ی خود آبشار همراه با مناظر مسیر رسیدن به آن که شامل رودخانه و کوه‌ های مرتفع و باغ‌ های میوه می ‌شود از جاذبه ‌های روستا است. برای رسیدن به این روستا باید از طریق جاده ی لشگرک و در ۴ کیلومتری فشم به یک دوراهی برسید. مسیر سمت چپ به اوشان، باغ گل، ایگل، آهار و شکرآب منتهی می ‌شود.

روستای افجه هم گزینه ای مناسب برای رفتن به جاذبه های تهران در زمستان برای شما است. افجه د ر ناحیه‌ ای کوهستانی و سردسیر که در بیشتر روزهای زمستان پوشیده از برف است. منظره باغ ‌ها و آبشارهای زیبایش آن هم در زمستان دیدنی است. در فصل زمستان یا در فصول دیگر هر وقت که به افجه رفتید، به دیدن دست هویج بروید و از یکی از معروف ترین و زیباترین گردشگاه های طبیعی این روستا دیدن نمایید.

منبع : مجله گردشگری الی گشت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار