تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهنده آذربایجان شرقی

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: امروزه دهکده جهانی تعلیم و تربیت مطرح است

تعلیم و تربیت فقط در معلم، دانش آموز و تخته سیاه خلاصه نمی شود

تبریز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از شرایط و اقدامات لازم برای رسیدن به مدرسه کیفی و دهکده جهانی تعلیم و تربیت سخن گفت.

کد مطلب: ۸۷۹۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: امروزه دهکده جهانی تعلیم و تربیت مطرح است

جعفر پاشایی در همایش تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهنده آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان این که همه شاخص ها و نشانگرها بیان کننده این موضوع هستند که با مدرسه کیفی فاصله داریم، گفت: عصر امروز مانند گذشته نیست که تعلیم و تربیت فقط در معلم، دانش آموز و تخته سیاه خلاصه شود بلکه امروز بحث دهکده جهانی تعلیم و تربیت مطرح است.

وی ادامه داد: گرچه مشکلاتی از قبیل محدودیت منابع مالی و منابع انسانی و محدودیت فضا در آموزش و پرورش وجود دارد ولی باید بایستی کارسازی های لازم برای رسیدن به مدرسه با کیفیت و دهکده جهانی انجام بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: سوالی که در این مسیر جهانی شدن تعلیم و تربیت باید از خود پرسید این است که "نقشه راه چیست؟" در پاسخ این سوال دست اندرکاران آموزش و پرورش در وهله اول باید بدانند که مدرسه کجاست؟ و چه برنامه ریزی هایی لازم دارد؟

پاشایی اضافه کرد: در گام دوم باید وضعیت موجو مدرسه را بررسی کنیم، تا مدیر، معلم و عوامل ستادی ندانند که مدرسه در چه وضعیتی است نمی توانند برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه ریزی داشته باشند.

وی گفت: بررسی وضعیت مورد انتظار، گام سوم برای رسیدن به مدرسه کیفی است، یک مدیر و مسئول آموزش و پرورش باید انتظارات خود از زیر مجموعه اش را بداند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بیان کرد: یک مقام مسئول در دستگاه تعلیم و تربیت باید تجزیه و تحلیل علمی از مشکلات داشته باشد که اگر بدون تحلیل وارد میدان شویم قطعا شکست خواهیم خورد و برای بهبود وضعیت نیز بایستی راه حل مناسب ارایه شود.

پاشایی بر لزوم برنامه ریزی تاکید کرد و افزود: به تناسب ظرفیت و محیط نیز باید برنامه ریزی های لازم را داشت که هرگز نمی توان برای همه، نسخه واحدی پیچید.

متاسفانه اغلب پژوهش ها در کشور ما به کار بسته نمی شوند

وی گفت: مدیران و مسئولان باید زمینه و بسترهای لازم برای فعالیت مجموعه خود را فراهم کنند تا برنامه ریز های انجام شده به مرحله اجرا درآید.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: در کنار همه برنامه ریزی های برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید نظام ارزشیابی دقیق برای برنامه های اجرا شده داشت تا نقاط قوت و ضعف شناسایی شوند.

پاشایی گفت: متاسفانه اغلب پژوهش ها در کشور ما فقط برای پژوهش انجام می گیرند و به کار بسته نمی شوند در حالی که در دنیا، پژوهش برای تولید دانش فنی انجام می گیرد.

وی بر توسعه پژوهش های کاربردی تاکید کرد و ادامه داد: تلاش و تاکید ما از اقدامات پژوهشی در مدارس این است که دانش آموزان، خلاصه نویسی، بیان مساله، ارایه مطلب در جمع را یاد بگیرند و اگر دانش آموزی نتواند در جمع مهارت بیان داشته باشد این ضعف ما است که باید حل شود.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر توسعه درس پژوهی و اقدام پژوهی معلمان تاکید کرد و گفت: این نوع پژوهش ها سبب گره گشایی مشکلات آموزش و پرورش در مدارس و ارتقاء کیفیت یاد دهی و یادگیری می شوند.

پاشایی گفت: برای موفقیت در تعلیم و تربیت باید مثبت اندیش باشیم و بر داشته ها تکیه کنیم و روش های ناکارآمد را کنار بگذاریم و همچنین مسئولیت پذیری خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به جای سخت کار کردن، زیبا کار کنیم برای این که هر کار سخت به مقصد و هدف نمی رسد ولی کار زیبا که از روی برنامه و با روش های مناسب باشد به هدف خواهد رسید.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: همچنین برای موفقیت در امر تعلیم و تربیت به جای از بین بردن مقاوت ها باید به مهار مقاومت بیندیشیم و فقط به ماموریت ها فکر کنیم و دچار مسایل حاشیه ای نشویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار