تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهنده آذربایجان شرقی
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: امروزه دهکده جهانی تعلیم و تربیت مطرح است
تعلیم و تربیت فقط در معلم، دانش آموز و تخته سیاه خلاصه نمی شود
تبریز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از شرایط و اقدامات لازم برای رسیدن به مدرسه کیفی و دهکده جهانی تعلیم و تربیت سخن گفت.
جعفر پاشایی در همایش تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهنده آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان این که همه شاخص ها و نشانگرها بیان کننده این موضوع هستند که با مدرسه کیفی فاصله داریم، گفت: عصر امروز مانند گذشته نیست که تعلیم و تربیت فقط در معلم، دانش آموز و تخته سیاه خلاصه شود بلکه امروز بحث دهکده جهانی تعلیم و تربیت مطرح است.
وی ادامه داد: گرچه مشکلاتی از قبیل محدودیت منابع مالی و منابع انسانی و محدودیت فضا در آموزش و پرورش وجود دارد ولی باید بایستی کارسازی های لازم برای رسیدن به مدرسه با کیفیت و دهکده جهانی انجام بگیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: سوالی که در این مسیر جهانی شدن تعلیم و تربیت باید از خود پرسید این است که "نقشه راه چیست؟" در پاسخ این سوال دست اندرکاران آموزش و پرورش در وهله اول باید بدانند که مدرسه کجاست؟ و چه برنامه ریزی هایی لازم دارد؟
پاشایی اضافه کرد: در گام دوم باید وضعیت موجو مدرسه را بررسی کنیم، تا مدیر، معلم و عوامل ستادی ندانند که مدرسه در چه وضعیتی است نمی توانند برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه ریزی داشته باشند.
وی گفت: بررسی وضعیت مورد انتظار، گام سوم برای رسیدن به مدرسه کیفی است، یک مدیر و مسئول آموزش و پرورش باید انتظارات خود از زیر مجموعه اش را بداند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بیان کرد: یک مقام مسئول در دستگاه تعلیم و تربیت باید تجزیه و تحلیل علمی از مشکلات داشته باشد که اگر بدون تحلیل وارد میدان شویم قطعا شکست خواهیم خورد و برای بهبود وضعیت نیز بایستی راه حل مناسب ارایه شود.
پاشایی بر لزوم برنامه ریزی تاکید کرد و افزود: به تناسب ظرفیت و محیط نیز باید برنامه ریزی های لازم را داشت که هرگز نمی توان برای همه، نسخه واحدی پیچید.
وی گفت: مدیران و مسئولان باید زمینه و بسترهای لازم برای فعالیت مجموعه خود را فراهم کنند تا برنامه ریز های انجام شده به مرحله اجرا درآید.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: در کنار همه برنامه ریزی های برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید نظام ارزشیابی دقیق برای برنامه های اجرا شده داشت تا نقاط قوت و ضعف شناسایی شوند.
پاشایی گفت: متاسفانه اغلب پژوهش ها در کشور ما فقط برای پژوهش انجام می گیرند و به کار بسته نمی شوند در حالی که در دنیا، پژوهش برای تولید دانش فنی انجام می گیرد.
وی بر توسعه پژوهش های کاربردی تاکید کرد و ادامه داد: تلاش و تاکید ما از اقدامات پژوهشی در مدارس این است که دانش آموزان، خلاصه نویسی، بیان مساله، ارایه مطلب در جمع را یاد بگیرند و اگر دانش آموزی نتواند در جمع مهارت بیان داشته باشد این ضعف ما است که باید حل شود.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر توسعه درس پژوهی و اقدام پژوهی معلمان تاکید کرد و گفت: این نوع پژوهش ها سبب گره گشایی مشکلات آموزش و پرورش در مدارس و ارتقاء کیفیت یاد دهی و یادگیری می شوند.
پاشایی گفت: برای موفقیت در تعلیم و تربیت باید مثبت اندیش باشیم و بر داشته ها تکیه کنیم و روش های ناکارآمد را کنار بگذاریم و همچنین مسئولیت پذیری خود را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: به جای سخت کار کردن، زیبا کار کنیم برای این که هر کار سخت به مقصد و هدف نمی رسد ولی کار زیبا که از روی برنامه و با روش های مناسب باشد به هدف خواهد رسید.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: همچنین برای موفقیت در امر تعلیم و تربیت به جای از بین بردن مقاوت ها باید به مهار مقاومت بیندیشیم و فقط به ماموریت ها فکر کنیم و دچار مسایل حاشیه ای نشویم.
ارسال دیدگاه