جمعه خبر؛ از بنزین سیاست‌زده تا ثبت SPV در آخرین نفس‌های 2018

تهران (پانا) –- خبری شدن نامه‌ای که شش ماه از آن گذشته است و تأیید و تکذیب ها درباره این نامه که گفته می‌شود در ماجرای دی ماه سال گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به رهبر انقلاب نوشته شده به شایعات در فضای سیاسی کشور دامن زد اما همچنان اجرای کانال ویژه مالی از سوی اروپا برای حفط برجام صدرنشین دغدغه‌های سیاسی کشور است و این در حالی است که هفته گذشته برای spv خبرهای تازه‌ای داشت.

کد مطلب: ۸۷۸۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از بنزین سیاست‌زده تا ثبت SPV در آخرین نفس‌های 2018

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از 17 تا 23 آذرماه خبرهای بسیار مهمی را به همراه داشت که مهمترین آنها برگزاری اجلاس روسای مجالس شش کشور برای مقابلع با تروریسم در تهران، حضور روحانی در وزارت راه و شهرسازی، ماجرای نامه جهانگیری به مقام معظم رهبری و اجرایی شدن سازوکار مالی موسوم به SPV تا آخر سال 2018 بود.

برگزاری اجلاس روسای مجالس 6 کشور برای مقابله با تروریسم در تهران

دومین کنفرانس رؤسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه برای مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات بین منطقه‌ای روز شنبه 17 آذرماه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در هتل آزادی پارسیان تهران برگزار شد.

در این کنفرانس روسای جمهوری و مجلس کشورمان و همچنین رؤسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه به سخنرانی پرداختند.

همچنین رئیس مجلس پاکستان که ریاست اولین دوره این کنفرانس را بر عهده داشت ریاست را به لاریجانی تحویل داد.

روحانی در این کنفرانس گفت: «جهان امروز شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای اعم از موضوع تغییرات آب و هوا، بحران‌های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر وگرسنگی، یک جانبه‌گرایی افراطی‌گری و تروریسم است.»

او ادامه داد: «ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم از بدو تاسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده است و از این بابت متحمل خسارات جانی ومالی سنگین شده است.»

رئیس‌جمهوری متذکر شد: «اقدامات تروریستی از جمله شهادت 72 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولتمردان و سیاستمداران در یک بمب‌گذاری در سال 1360 و شهادت رئیس‌جمهوری و نخست وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در بمب‌گذاری دیگری در همان سال و شهادت بیش از 17 هزار تن از مردم عادی در طول 40 سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند.»

روحانی بیان کرد: «شهادت دانشمندان هسته‌ای در اوایل این دهه از طریق عوامل دولت‌های بیگانه و حمله تروریستی داعش در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی و حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز و همچنین حمله تروریستی دو روز گذشته در چابهار بی‌تردید این حوادث کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران برای مبارزه بی‌امان با تمامی اشکال تروریسم وارد نکرده و نخواهد کرد.»

همچنین لاریجانی در این کنفرانس گفت «کشورهایی مثل آمریکا در منطقه عامل گسترش تروریسم شده و مدعی مبارزه با آن هستند اما در واقع از تروریسم به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند.»

او با بیان اینکه رفتارهای آمریکا باعث شده کشورهای منطقه نظام‌های جدیدی را در عرصه همکاری‌ها دنبال کنند، اظهار کرد: «نشست آستانه که با همکاری ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه برگزار شد، نشست‌ موفقی بود که کشورهای منطقه می‌توانند برای توسعه اقتصادی و مسائل دیگر آن را مد نظر قرار داده و بر آن تمرکز کنند.»

در اختتامیه کنفرانس، روسای مجالس بر مبارزه با تروریسم در عرصه منطقه‌ای و همچنین ایجاد لیست واحد از گروه‌های تروریستی تأکید کردند.

روحانی در حاشیه دومین کنفرانس روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه با والودین ویتسلاو، رئیس مجلس دومای روسیه، عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس افغانستان، اسد قیصر، رئیس مجلس پاکستان و بن علی ییلدریم، رئیس مجلس ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ماجرای نامه جهانگیری به رهبر معظم انقلاب

جمعه هفته گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در نامه‌ای پنج‌ صفحه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب با تشریح مشکلات کشور، برای حل این مشکلات، خواستار وحدت نیروهای جامعه شده و در ذیل نامه، یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات را آزادی محصوران و رفع محدودیت‌ها دانسته است.

در همین زمینه رضا صالحی امیری، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی یادداشتی در روزنامه شرق این خبر را تلویحاً تأیید کرد، اما نوشت: «نمونه دیگر بداخلاقی انتشار نامه محرمانه منتسب به آقای جهانگیری است که در آن دغدغه‌های معاون‌اول نسبت به اوضاع حساس کنونی برای مقامات عالی نظام ارسال شده است. ایشان نسبت به تداوم وضع موجود اعلام نگرانی کرده و خواهان تصمیمات اساسی و بنیادی برای عبور از چالش‌های موجود شده‌اند.»

همچنین عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات می‌گوید که نامه اسحاق جهانگیری به رهبر معظم انقلاب مربوط به حدود شش ماه قبل یعنی بعد از حوادث دی‌ماه بوده و تازه رسانه‌ای شده است. او همچنین از جزییات این نامه اظهار بی‌اطلاعی کرد. با این حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره این نامه گفت که او اطلاعی از آن ندارد.

تحلیل های زیادی در این باره که خبری شدن نامه جهانگیری بعد از گدشت 6 ماه در فضای کنونی کشور با چه هدفی انجام شده و اصلا چنین اقدامی از سوی چه کسانی صورت گرفته است همچنان وجود دارد. با این وجود به نظر می رسد که موضوع نامه جهانگیری در هفته آینده با سکوت از صدر اخبار خارج شود.

ثبت سازوکار مالی تا پایان سال ۲۰۱۸

روز دوشنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی موضوع همکاری‌های اروپا - ایران در زمینه تشکیل کار‌گروه اقدام ویژه مالی اروپا SPV و برطرف کردن موانع آن در بروکسل تشکیل جلسه دادند.

فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه مطبوعاتی پس از نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از اجرایی شدن سازوکار مالی موسوم به SPV تا آخر سال 2018 میلادی خبر داد.

او همچنین اعلام کرد که همه کشورهای‌ عضو بر حمایت از برجام اجماع داشتند و بر اساس گزارش های اعلام شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده است.

موگرینی بر تعهد اتحادیه اروپا برای استفاده مردم ایران از منافع برجام تاکید کرد و گفت که نمی‌تواند جزئیات را در مورد SPV بگوید و اطلاع‌رسانی در این خصوص بر عهده سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) است که راهکارهایی ارائه کرده‌اند که اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ما معتقدیم که از طریق اجرای کامل برجام و گفتو‌گو با ایران قادر هستیم تا سایر مسائلی .که برای ما نگران کننده است از جمله موشک‌های بالستیک و بحران یمن و سوریه را حل و فصل کنیم

حضور روحانی در وزارت راه و شهرسازی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز دوشنبه با حضور در وزارت راه‌وشهرسازی طی نشستی به بررسی عملکرد این وزارتخانه در زمینه طرح بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده با مشارکت توسعه گران و بخش خصوصی، حمل و نقل و مباحث مرتبط با این حوزه پرداخت.

روحانی در این نشست ضمن تاکید بر لزوم امن‌سازی جاده‌ها اظهار کرد: «وزارت‌خانه‌های راه‌و‌شهرسازی و ارتباطات، برای امن کردن جاده‌ها از طریق سیستم‌های هوشمند برنامه ریزی و همکاری کنند.»

اوگزارشات ارائه شده در این جلسه را امیدوارکننده دانست و گفت: «وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده‌ای است که طبیعتاً اداره آن هم دشوار است از این‌رو از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را برای تفکیک مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اما تفکیک این وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و بخصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم. در شرایط کنونی نیاز داریم که بخش بازرگانی فعال باشد، منتها امروز صنعت و معدن نیز در داخل یک مجموعه قرار دارند و به مانند آن است که روی یک خودرویی با ظرفیت 10 تن، باری به وزن 30 تن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد.»

او همچنین با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها 20 درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: «اگر FATF، باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.»

او افزود: «اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد، مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضاء شود، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد.»

تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گزارشی از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف مسکن‌ ارائه کردند. معاون وزیر در حوزه مسکن مهر با اشاره به اهتمام ویژه نسبت به تکمیل واحدهای باقیمانده از مسکن مهر، اظهار کرد: «در دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه حدود 200 هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.»

مذاکرات صلح یمن در سوئد

پنجشنبه هفته پیش نخستین دور گفت‌وگوها میان طرفین درگیر در یمن برای پایان دادن به جنگ با حضور نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی و با نظارت مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن، در استکهلم سوئد آغاز شد و ۶ پرونده از جمله آزادی اسرا، برقراری آتش‌بس در بندر حدیده، تقویت بانک مرکزی یمن، محاصره شهر تعز، ایجاد مسیر انتقال کمک‌های بشر دوستانه به مردم آسیب دیده و بازگشایی فرودگاه صنعاء مورد مذاکره قرار گرفت.

یک منبع آگاه نیز اعلام کرد که طرف‌های یمنی در مذاکرات صلح سوئد در چهار مورد از شش پرونده مورد مذاکره به توافق رسیدند.

این دور از گفت‌گوها روز گذشته با حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به پایان رسید.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز در این باره در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ایران از توافق‌های اولیه بین طرف‌های یمنی در استکهلم تحت نظارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد استقبال و قویا از ادامه گفت‌وگوها تا رسیدن به توافق‌های نهایی در تمام زمینه‌ها حمایت می‌کند. اکنون وقت آن است که متجاوزان خارجی به حملات هوایی خود و جنایات علیه بشریت پایان دهند.»

واکنش مطهری به تقطیع اظهاراتش در مورد «گرانی بنزین»

روز دوشنبه خبرگزاری تسنیم با همراهی چند رسانه همسوی دیگر به نقل از علی مطهری، نایب رئیس مجلس خبر از «موافقت مردم با گرانی بنزین» دادند که در بخش‌های مختلف خبری صداوسیما و برنامه حالا خورشید بازتاب داشت.

تسنیم به نقل از او نوشت: «اگر قیمت بنزین بنا به افزایش داشته باشد احتمالاً به‌سمت بنزین چندنرخی خواهیم رفت و حدس بنده این است احتمالاً مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند.»

مطهری نیز با انتقاد از تحریف و تقطیع اظهاراتش درباره «موافقت مردم با گرانی بنزین» در رسانه‌های مختلف و صداوسیما، با انتشار متنی در کانال تلگرامی خود، نوشت: «در جلسه دانشگاه اصفهان به مناسبت شانزده آذر، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفتم به خاطر جلوگیری از قاچاق بنزین بهتر است بنزین دو نرخی شود، مثلا تا هشتاد لیتر در ماه هزار تومان و از آن بیشتر مبلغی بالاتر.

بعد گفتم حدس می‌زنم مردم هم موافق باشند چون به مصلحت کشور است.

اما برخی خبرگزاری‌های عوام‌فریب و فرصت‌طلب و نیز صداوسیما در برنامه حالا خورشید خبر را از قول من به این صورت منتشر کردند: "حدس می‌زنم مردم موافق افزایش قیمت بنزین هستند."

اینجاست که فرق یک رسانه متعهد با یک رسانه غیر متعهد آشکار می‌شود.»

غلامعلی جعفرزاده، نماینده نزدیک به جریان اعتدال‌گرای مردم رشت در مجلس نیزدر واکنش به این مسئله به نوعی از موافقت خود با افزایش قیمت بنزین خبرداد. او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «بهتر بود آقای دکتر صادقی (محمود صادقی، نماینده مردم تهران) شفاف به مردم می‌گفت که دولت بهای ارزانی حامل‌های انرژی رابدون اجازه از ملت از جیب آنان بطور یکسان برداشت و پرداخت می‌کند! فکر می‌کنم نظر آقای دکتر مطهری این است که اگر واقعیت‌ها به مردم گفته شود، مردم برای پرداخت واقعی بهای حامل‌های انرژی همراهی خواهند کرد.»

همچنین پیش از این بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی اظهارات برای افزایش قیمت بنزین در کشور به پانا گفته بود: «به هنگام تصمیم‌گیری‌ها باید مصالح عمومی جامعه را در نظر گرفت. در فضای امروز جامعه و با اتکا به وضع اقتصادی کشور باید گفت که نمی‌توان بنزین 3 هزار تومانی به مردم فروخت چراکه جامعه تاب پذیرش آن را ندارد.»

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه به پانا گفته بود: «در وضع فعلی کشور که عملا جامعه توان تحمل افزایش قیمت سوخت مورد نیاز خود را ندارد، بهتر است به جای پیش کشیدن مسئله افزایش قیمت سوخت به سراغ راه‌های دیگر و فوری‌تر برای جلوگیری از قاچاق بنزین برویم.»

برگزاری جلسه سران سه قوه به میزبانی رئیس‌جمهوری

جلسه سران سه قوه، سه‌شنبه ۲۰ آذر، با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی، رئیس مجلس و صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، به میزبانی رئیس‌جمهوری و در دفتر او برگزار شد.

روحانی در پایان نشست مشترک سران سه‌قوه با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری، اظهار کرد: «مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید، امروز جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم. البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نهایی خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «در همین چارچوب ممکن است در مواردی هم برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد و بودجه ان شاء الله آماده شده و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری خطاب به ملت عزیز و بزرگ ایران بیان کرد: «بعد از 13 آبان آمریکایی‌ها بسیار در انتظار این بودند که شاهد یک بهم ریختگی در زمینه اقتصاد کشور باشند اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادی به گونه‌ای عمل کردند که خوشبختانه همه چیز به عکس شد.»

روحانی ادامه داد: «آمریکایی‌ها می‌خواستند بعد از 13 آبان تورم، مشکلات اقتصادی، مسایل بازار، ارز و همه چیز را به نحو دیگری ببینند و خوشبختانه بانک مرکزی، بخش‌های دیگر اقتصادی و مردم عزیز و بزرگوار به گونه‌ای عمل کردند که کاملاً برای همه دنیا و برای داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از 13 آبان مقداری بیشتر شده است و همه تلاش‌ها این است که این آرامش را ادامه دهیم و بتوانیم از مشکلات روی دوش مردم بکاهیم.»

تاکید دبیرکل سازمان ملل بر ادامه برجام

آنتونیو گوترش،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد، گزاش جدید شش ماهه دبیر کل از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت را منتشر کرده که به گفته کارشناسان ایرانی این گزارش در ارزیابی اولیه نسبت به گزارش‌های قبلی دبیر کل نگاه مثبتی به اجرای قطعنامه دارد.

در همین باره در بندی از این گزارش گوترش تأکید کرده است: «من از این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران، با وجود تغییرات قابل توجهی که خروج ایالات متحده آمریکا از برجام به همراه داشته و همچنین تصمیمات بعدی این کشور مبنی بر تحمیل مجدد همه تحریم‌های ملی که به موجب برجام لغو یا متوقف شده بودند، به اجرای تعهدات هسته‌ای اش ادامه می‌دهد استقبال می‌کنم‌. من از این اقدامات آمریکا اظهار تأسف کرده و شدیدا معتقدم این اقدامات اهداف مندرج در قطعنامه2231 را به پیش نخواهد برد.

در این قطعنامه به همه دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید شده است که از اجرای برجام حمایت کرده و از اقداماتی که آن را متزلزل می‌کند خودداری کنند. من نگرانی‌هایی که در نامه مورخ 5 نوامبر 2018 که از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران خطاب به من نوشته شده است یادآوری می کنم.»

گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان مورد بررسی قرار گرفت و در حالی آمریکا بار دیگر تلاش کرد تا با استفاده از ظرفیت این نشست اتهام زنی‌ها علیه ایران را تکرار کند، اعضای نشست بر پایبندی به برجام تأکید کردند و نشست شورای امنیت بار دیگر با شکست تازه ای برای آمریکا به پایان رسید.

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا با رهبر معظم انقلاب

جمعی از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم صبح روز چهارشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار دفاع از مرزها و امنیت، بازآفرینی روحیه شجاعت و شهادت در نسل جوان مؤمنِ انقلابی امروز را «معجزه انقلاب» برشمردند و با دعوت مردم و جوانان و همچنین مسئولان به بیداری و هوشیاری در مقابل توطئه های جبهه استکبار و در رأس آن امریکا، گفتند: «همه باید تلاش خود را برای تقویت اقتصاد کشور و تولید ملی مضاعف کنند و مسئولان نیز باید مراقب باشند تا فریب ظاهرسازی و زبان بازی دشمن را نخورند و دشمن خبیثی که از در بیرون شده است، از پنجره وارد نشود.»

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه اگر این شهادت‌ها و شجاعت‌ها و صبر خانواده‌های شهدا نبود، مستکبران عالَم و آمریکای جنایتکار همچون دوران طاغوت بر کشور مسلط می‌شدند، گفتند: «ملت ایران قدردان شهدا و خانواده‌های آنان است که نمونه‌های آن را در حضور پرشکوه مردم در تشییع شهدای مدافع حرم و دفاع از امنیت و مرزها شاهد بوده و هستیم.»

ایشان با تأکید بر اینکه دشمنان سرشناس ایران اسلامی، غرق در فساد اخلاقی و سیاسی هستند، افزودند: «اگر می‌خواهید چهره واقعی امریکا را بشناسید، به رئیس‌جمهوری و دولتمردان کنونی امریکا بنگرید زیرا این افراد، چهره زشت و نفرت انگیز همیشگی دولتمردان امریکا را اکنون به‌صورت صریح و آشکار نمایان کرده‌اند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه را شریک آمریکا در توطئه و دشمنی با ملت ایران دانستند و تأکید کردند: «البته ما قوی‌تر از آنها هستیم زیرا تاکنون نتوانسته‌اند در مقابل جمهوری اسلامی، هیچ غلطی بکنند و از این پس هم نخواهند توانست.»

رهبر انقلاب اسلامی در عین حال تأکید کردند: «نباید لحظه‌ای غافل شد و همه باید بیدار و هوشیار باشند. توصیه من به ملت ایران به‌ویژه جوانان و مجموعه‌های گوناگون کشور اعم از همه صنوف و جریان‌های سیاسی این است که مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند زیرا اگر غافل شویم، همان دشمن ضعیف، زهر خود را خواهد ریخت.»

انتقادهای بدون راهکار به روحانی

سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی۱۶ آذر در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید «فکر می کنید اگر رئیس‌جمهوری می‌شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» گفت: «خدا رحم کرد که من رئیس‌جمهوری نشدم که دلار 5هزار تومان شود.»

در همین زمینه عصر ایران نوشت: «این روزها انتقاد کردن از حسن روحانی آسان‌ترین کار دنیاست. همان طور که در روز دانشجو رقبای «شیخ دیپلمات» یعنی سیدابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی به صورت آزادانه به انتقاد از رئیس‌جمهوری پرداختند. سخنرانی‌های آنها درست مانند نطق‌های انتخاباتی بود. درست مانند کسانی که در تاکسی نشسته‌اند و فقط انتقاد می‌کنند تا زمانی که به مقصد برسند. البته آنها حق دارند. هر سه آنها در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ از روحانی شکست خوردند و حالا شاید بهترین زمان برای تسویه‌حساب با روحانی است. آنها سخنرانی کردند اما به یک نکته اشاره نکردند و آن هم این مسئله بود که اگر رییس‌جمهور بودند با این وضع مملکت چه می‌کردند؟

رفتار ترامپ با ایران و برجام که با آمدن رییسی یا قالیباف تفاوتی با امروز نداشت. شاید حتی تندتر هم می‌شد و ما دوستان اروپایی خود را هم از دست می‌دادیم.

بله، حرف‌های قشنگ زدن و گلایه کردن در دانشگاه کاری ندارد. رقبای روحانی اگر می‌خواهند بگویند حق آنها بود که رئیس‌جمهوری ایران باشند نه حسن روحانی، باید راهکار خود را برای اداره کشور ارائه دهند.»

منصور غلامی، وزیر علوم در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد برخی از انتقادها به اینکه بعضی از مخالفان دولت در مراسم 16 آذر در دانشگاه حضور پیدا کردند و این در حالی است که برخی از افراد موافق دولت و حتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجوز سخنرانی در این مراسم نداشتند، به پانا گفت:‌ «بنده هم قبول دارم در سخنرانی روز دانشجو تعداد کسانی‌که نقد دولت را می‌کردند بیشتر بوده است اما به این معنا نبوده که کسانی از آن طرف (جناح موافق دولت) نبودند تا بتوانند بحث‌های خود را مطرح کنند.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در همین زمینه به پانا گفت:«بالاخره در دانشگاه‌ها هم انجمن اسلامی و هم بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌ها فعال هستند و هر کسی همفکران خود را به دانشگاه دعوت می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم از آن فرد دعوت نکنند.»

او خاطر نشان کرد: «رسانه‌ها نباید به چنین موضوعی بپردازند بلکه باید به این موضوع بپردازند که اکنون این ششمین 16 آذری است که در این دولت دانشگاه‌ها رونق گرفته است و جلسات روز دانشجو برگزار می‌شود، جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه‌ها برقرار است و دانشجویان حرف‌ها و نقدهای خود را مطرح می‌کنند و بنده فکر می کنم همین امر باعث رونق دانشگاه‌ها می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار