با حضور در وزارت راه‌وشهرسازی

روحانی: اگر با برجام یا FATF مخالفید به مردم بگویید هزینه‌اش برای آن‌ها چقدر است

عده‌ای شعار می‌دهند و هزینه‌ها را از جیب مردم می‌پردازند

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر ایمن سازی جاده‌های کشور درباره مهمترین مسائل روز کشور نیز سخنرانی کرد.

کد مطلب: ۸۷۷۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: اگر با برجام یا FATF مخالفید به مردم بگویید هزینه‌اش برای آن‌ها چقدر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی، امروز (دوشنبه) در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی و جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه با تاکید بر لزوم امن‌سازی جاده‌ها اظهار کرد: «وزارت‌خانه‌های راه‌و‌شهرسازی و ارتباطات، برای امن کردن جاده‌ها از طریق سیستم‌های هوشمند برنامه ریزی و همکاری کنند.»

رئیس‌جمهوری توسعه حمل و نقل ریلی را به لحاظ ایجاد امنیت و آرامش برای مردم و بهره‌گیری از مزیت‌های ترانزیتی آن، از اولویت فعالیت‌ها در وزارت راه و شهرسازی برشمرد و با اشاره به برنامه‌های گسترده دولت در گسترش خطوط ریلی کشور، تاکید کرد: «حدود ۲۰ درصد خطوط راه‌آهن کشور در این دولت احداث شده است.»

او در ادامه بر لزوم شتاب و تحرک در بخش مسکن را مورد تأکید کرد و گفت: «از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم که عقب‌ماندگی‌های گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه باعث ایجاد آرامش در بازار مسکن شود.»

روحانی گزارشات ارائه شده در این جلسه را امیدوارکننده دانست و اظهار کرد: «وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده‌ای است که طبیعتاً اداره آن هم دشوار است از این‌رو از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را برای تفکیک مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اما تفکیک این وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و بخصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم. در شرایط کنونی نیاز داریم که بخش بازرگانی فعال باشد، منتها امروز صنعت و معدن نیز در داخل یک مجموعه قرار دارند و به مانند آن است که روی یک خودرویی با ظرفیت 10 تن، باری به وزن 30 تن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد.»

روحانی خاطرنشان کرد: «مسکن و شهرسازی و بخش حمل و نقل هر کدام مقوله بسیار مهم و گستره بزرگی را شامل می‌شود و در شرایط تحریم نیازمند کارهای ویژه‌ای در این حوزه‌ها هستیم و امیدواریم با توجه به مسئولیت سنگینی که بر دوش دو وزارتخانه مذکور قرار دارد، بهتر از شرایط گذشته شاهد خدمات آن‌ها باشیم.»

رئیس‌جمهوری با قدردانی از زحمات وزرا و تیم قبلی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، اظهار امیدواری کرد که وزرای جدید با هماهنگی و تلاش مضاعف بتوانند بر مشکلات غلبه کرده تا عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم به راحتی انجام گیرد.

در گذشته سرمایه‌گذار خارجی حاضر بود تا تمام فازهای فرودگاه امام را در طول 2 سال احداث کند و به ازای آن برای چند سال از آن استفاده کند، اما وزیری بود که می‌گفت در سالن‌های ترانزیتی که ایجاد می‌شود، اگر مسافری خارجی برای تغییر مسیر هوایی خود پیاده می‌شود، حتماً باید روسری به سر داشته باشد و یا مدعی بود که ساختن فرودگاه کار سختی نیست و خودمان می‌توانیم آن را احداث کنیم

روحانی توجه ویژه به بخش حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: «در 5 سال گذشته در بخش حمل و نقل کارهای بسیار بزرگی انجام شده و راه‌آهن از اهداف و اولویت‌های مهم دولت یازدهم بوده و امروز هم توسعه آن ضروری است، چرا که وسیله‌ای مطمئن، امن، راحت و با رفاه بیشتر برای جابجایی مسافر و انتقال بار بشمار می‌رود.»

رئیس‌جمهوری افزود: «یکی از اشکالاتی که در سال‌های گذشته وجود داشته این بوده که در حوزه راه‌آهن، اقدامات کمی انجام شده است. اما در 5 سال گذشته حدود 2 هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن در سراسر کشور ایجاد شده که نسبت به کل دوره‌های قبل رشد قابل توجهی داشته است و تقریباً 20 درصد خطوط ریلی کشور، در 5 سال گذشته احداث شده است و مصمم به توسعه روزافزون در این حوزه هستیم.»

روحانی تصریح کرد: «اولویت این دولت توسعه راه‌آهن بخصوص اتصال خطوط ریلی به مسیرهای ترانزیت است، چرا که از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. راه‌آهنی که به زودی به رشت متصل می‌شود و بخش بعدی آن اتصال رشت به آستارا است، باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و امیدواریم اینچه برون به گرمسار و برقی کردن راه‌آهن قم به اصفهان و تهران به مشهد نیز به سرعت عملیاتی شود.»

رئیس‌جمهوری در ادامه افزایش ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: «در این حوزه باید با وزارت ارتباطات همکاری نزدیکی انجام شود تا از طریق سیستم‌های هوشمند کنترل‌ها به گونه‌ای انجام شود که افزایش ایمنی را به دنبال داشته باشیم و اساساً باید از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌ها را امن‌تر کرده و می‌توان از این طریق راننده‌های منظم و دقیق را تشویق و کسانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند به نحوی مورد تذکر قرار داد و برای تشویق راننده‌های منظم می‌توان سوخت ارزان‌تری در اختیار آنها گذاشت و چه اشکالی دارد که در این راستا سوخت دو نرخی اعمال شود.»

روحانی ادامه داد: «سوخت در کشور ما تک نرخی است در حالی که در دنیا در ایام مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «امروز نیازمند نوسازی در جاده‌ها، وسایل حمل و نقل، راه‌آهن و لوکوموتیو هستیم و این کار باعث رفاه بیشتر مردم، حفظ محیط زیست و امنیت بالاتر می‌شود و بایستی گام‌های خود را در این زمینه با سرعت بیشتر برداریم.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه بنادر طی سال‌های اخیر انجام شده، اظهار کرد: «در این زمینه ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است که می‌تواند تحرک بسیار ارزشمندی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کند. بندر چابهار بخشی از قاره را به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند و می‌تواند در حوزه حمل و نقل و جابجایی کالا نقش بسزایی ایفا کند لذا بایستی توسعه بنادر را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.»

خاطره روحانی از وزیری که به خاطر حجاب مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شد

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم توجه به حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: «امروز 80 درصد از پروازهای هوایی، عمدتاً از 10 فرودگاه بزرگ کشورمان انجام می‌شود و فرودگاه‌هایی که در شهرهای مختلف ساخته شده و هفته‌ای یکی دو پرواز دارند، عمدتاً براساس اولویت‌های اجتماعی و سیاسی بوده است. امروز نیازمند فرودگاه‌های مجهز مخصوصاً در شهرهای بزرگ از جمله تهران هستیم و این می‌تواند توسعه حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.»

روحانی یادآور شد: «در گذشته سرمایه‌گذار خارجی حاضر بود تا تمام فازهای فرودگاه امام را در طول 2 سال احداث کند و به ازای آن برای چند سال از آن استفاده کند، اما وزیری بود که می‌گفت در سالن‌های ترانزیتی که ایجاد می‌شود، اگر مسافری خارجی برای تغییر مسیر هوایی خود پیاده می‌شود، حتماً باید روسری به سر داشته باشد و یا مدعی بود که ساختن فرودگاه کار سختی نیست و خودمان می‌توانیم آن را احداث کنیم. از این گونه مشکلات هنوز هم در کشورمان وجود دارد جایی که ورود سرمایه‌گذار و دانشمند خارجی را دارای اشکال می‌دانیم، اما مربی خارجی را برای ارتقاء تیم ملی فوتبال خود بدون اشکال می‌شماریم. با چنین کارهایی است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم.»

گر FATF، باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها 20 درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: «اگر FATF، باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.»

او افزود: «اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد، مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضاء شود، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد.»

نظارت دقیق در بخش ساختمان وجود داشته باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود نظارت دقیق بر ساخت و ساز مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: «در بخش ساختمان باید نظارت‌های دقیق وجود داشته باشد و حتی می‌توان شرکت ناظری از خارج بر این حوزه نظارت کند.»

او بیان کرد: «چقدر از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود در چارچوب روز است و چند سال در این حوزه عقب هستیم. آیا امروز نظارت دقیقی در حوزه مسکن اعمال می‌شود؟ اگر چنین است چطور در پل ذهاب بعد از چند سال، ساختمان‌ها فرو می‌ریزد و بیمارستانی در اسلام‌آباد در حالی که هنوز افتتاح نشده، فرو می‌ریزد و چرا در زلزله دچار تلفات زیادی می‌شویم؟»

روحانی خاطر نشان کرد: «در کشورهای جهان ساختمان‌ها را برای حداقل 300 سال آینده می‌سازند و در ایران گذشته نیز مساجد و ساختمان‌هایی با قدمت هزار ساله داریم که از جمله می‌توان به طاق کسرا، نقش جهان و گنبد شیخ لطف‌الله اشاره کرد که هنوز هم به زیبایی می‌درخشند، اما چرا امروز، ساختمان‌هایی می‌سازیم که بعد از گذشت 15 سال کلنگی محسوب می‌شود.»

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید تحول بزرگی در کیفیت ساختمان‌ها ایجاد شود، اظهار کرد: «ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، باید نقشه و سند کیفیت داشته باشد.»

روحانی بازآفرینی شهری و توجه به بافت‌های فرسوده را اقدامی بسیار ارزشمندی توصیف کرد و گفت: «توجه به این موضوع در کنار تقویت صنعت ساختمان می‌تواند اشتغال، امنیت بیشتر و رفاه و آسایش بهتری را برای مردم به دنبال داشته باشد و امروز لازم است همه بجای ایجاد منزل به دنبال احداث مسکن و محل آرامش برای مردم باشیم.»

رئیس‌جمهوری ضرورت نظارت دقیق در حوزه مسکن را مورد تأکید قرار داد و افزود: «ناظر مسکن باید غیر از تولیدکننده باشد، باید تولید مسکن به توسعه‌گر واگذار شده، اما بایستی به دقت نسبت به ساخت و ساز آن نظارت داشت و توجه داشته باشیم که به دنبال بساز و بفروش نیستیم، بلکه خواهان توسعه‌گر و افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر ضرورت تولید مسکن خوب و ارزان برای مردم، خاطرنشان کرد: «باید مسکن ارزان را از منابع درست تولید کنیم و در این راستا دولت می‌تواند امکاناتی که در اختیار دارد از جمله زمین و یکسری خدمات را به عنوان آورده خود در اختیار مردم قرار دهد و بانک‌ها نیز می‌توانند با ارایه تسهیلات برای تأمین مسکن به مردم کمک کنند.»

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «در دوره گذشته از جیب مردم برای ساخت مسکن استفاده شد و 45 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن داده شد که این مبلغ در خوشبینانه‌ترین حالت 30 درصد تورم را برای مردم و کشور به همراه داشت. انجام چنین اقداماتی بسیار آسان است و با اینگونه برداشت از بانک مرکزی می‌توان هزاران واحد مسکونی را برای مردم احداث کرد، اما بایستی نسبت به تبعات، افزایش نقدینگی و تورم توجه داشت.»

روحانی افزود: «بازآفرینی بافت‌های فرسوده 50 درصد متعلق به توسعه‌گر است و بانک‌ها به خانه اولی‌ها تسهیلاتی با سود پایین ارایه می‌کنند و 50 درصد نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی می‌ماند که می‌تواند در بازآفرینی بافت‌های فرسوده از آن استفاده کنیم.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر احداث 400 هزار واحد مسکونی در 2 سال آینده و بازآفرینی برخی محله‌های فرسوده، اظهار کرد: «اگر این کار با دقت و نظارت دقیق انجام شود و زمین‌های آن را دولت در اختیار توسعه‌گر بگذارد و با دقت به فعالیت آن نظارت کند نه تنها مردم صاحب خانه می‌شوند، بلکه مصرف انرژی هم بهینه خواهد شد و صرفه‌جویی‌هایی در کنار آن انجام می‌شود که برای زندگی و رفاه مردم مفید خواهد بود.»

روحانی افزود: «در 5 سال گذشته در بخش مسکن اگر چه اقداماتی شده، اما باید شتاب بیشتری می‌داشت، لذا از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کند و با ساخت و سازهای جدید بازار مسکن هم آرامش بیابد.»

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله شهرک‌سازی‌های جدید، گفت: «منشأ اولیه شهرسازی در گذشته وجود آب بوده است و امروز نیز ضروری‌ترین مسأله در احداث شهرک‌های جدید تأمین آب است و باید در این مقوله به سمت مهندسی‌سازی، مصرف کم انرژی، رفاه بیشتر مردم و امنیت حرکت کنیم.»

روحانی همچنین توجه به معماری در احداث مسکن را مورد تأکید قرار داد و متذکر شد: «معماری از مقوله‌های بسیار مهم در ساخت مسکن در شهرسازی است و توجه به آن یک ضرورت است. امروز می‌توان در هر استانی و در کنار شهرهای بزرگ، شهرک‌هایی با مهندسی جدید احداث کرد.»

رئیس‌جمهوری در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب، گفت: «امروز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده می‌توان رقابت سالم و خوبی بین بنیاد و سازمان نوسازی ایجاد کرد تا در نتیجه آن شاهد تحول مثبت در حوزه مسکن باشیم.»

بر اساس این گزارش، تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف مسکن‌ ارائه کردند. معاون وزیر در حوزه مسکن مهر با اشاره به اهتمام ویژه نسبت به تکمیل واحدهای باقیمانده از مسکن مهر، اظهار کرد: «در دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه حدود 200 هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار