گزارشی درباره آثار قیمتی کاهش نرخ ارز در ایران

کاهش قیمت ارز اثر تدریجی بر ارزان شدن کالاها دارد

تهران (پانا) – با آغاز روند کاهشی نرخ ارز انتظار کاهش قیمت‌ها در فضای عمومی جامعه ایجاد شده است اما آن گونه که برخی از کارشناسان می‌گویند که افت قیمت ارز به همان شدت و حتی سرعت جهش ارز نمی‌تواند در جهت عکس افزایش آن بر تورم اثرگذار بوده و آن را کاهش دهد.

کد مطلب: ۸۷۷۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش قیمت ارز اثر تدریجی بر ارزان شدن کالاها دارد

نرخ دلار روز گذشته به کانال 10 هزار تومان وارد شد. سوالی که اکنون برای بسیاری از مردم مطرح است این است که آیا قیمت‌ها به گذشته برمی‌گردد؟ آیا همانگونه که افزایش قیمت‌ها به بهانه نرخ ارز انجام شده است کاهش قیمت‌ها نیز متاثر از روند کاهشی نرخ ارز انجام می‌شود؟

کارشناسان معتقدند اگر قیمت دلار به ثبات برسد، بازار معمولا به حالت عادی برمی‌گردد، اما وقتی روند صعودی باشد، بازار رفتار دیگری را نشان می‌دهد. با وجود آنکه در چند ماه اخیر دلار روند نزولی تدریجی به خود گرفته است مردم طعم کاهش قیمت‌ها را نچشیده‌اند.

پرسش مطرح دیگر این است که آیا کاهش قیمت ارز مصنوعی است و بازار این انتظار را دارد که قیمت‌ها دوباره افزایش داشته باشد؟

برخی از تولیدکنندگان افزایش قیمت مواد اولیه تولید و بسته‌بندی را دلیل افزایش قیمت‌تمام شده محصولات خود می‌دانند. موضوعی که با کاهش نرخ‌ دلار باید شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

ایرج استاد‌علینقی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، ماشین‌آلات و صنایع بسته‌بندی در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت:‌ بخشی از مشکلات و افزایش قیمت تمام‌شده بسته‌بندی به کاغذ مربوط است اما مشکل‌هایی در مقوا، پی‌وی سی و سایر ملزومات صنعت بسته‌بندی وجود دارد. صنایع بسته‌بندی مواد غذایی با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و به طور قطع این مشکل در قیمت‌تمام شده آنها تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه با تصمیم وزارت صنعت تایید نیاز ملزومات مربوط به صنایع بسته‌بندی به اتحادیه چاپخانه‌داران سپرده شده است افزود: در ملزومات چاپ، پی‌وی سی و غیره درخواست‌های متعددی به اتحادیه ارایه شده است و این درخواست‌ها در حال بررسی است تا به وزارت صنعت اعلام شود.

کاهش قیمت کالاها متاثر از نرخ ارز تدریجی است

به گفته استاد‌علینقی، کاهش قیمت‌ها متاثر از کاهش نرخ ارز به یکباره نخواهد بود و با توجه به روند چند ماهه‌ای که واردات مواد اولیه طی می‌کند کاهش قیمت‌ها متاثر از کاهش قیمت نیز به صورت تدریجی خواهد بود.

ایلناز ابراهیمی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز می‌گوید مطالعات متعدد بر روی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که عبور نرخ ارز به صورت آنی صورت نمی‌گیرد به این معنی که با افزایش نرخ ارز، واکنش قیمت‌ها را نمی‌توان تنها محدود به هفته یا حتی ماه بعد دانست و کمابیش چیزی حدود هشت فصل یا نزدیک دو سال لازم است تا تمام اثرات تورمی نرخ ارز در اقتصاد مشاهده شود.

وی ادامه داد:‌ این امر بدان معنی است که اثر جهش اصلی نرخ ارز که در تابستان و اوایل پاییز امسال در اقتصاد رخ داد، بر روی قیمت‌ها هنوز به طور کامل تخلیه نشده و امسال و به احتمال قوی سال آینده نیز شاهد اثرپذیری نرخ تورم از این واقعه خواهیم بود.

ابراهیمی گفت:‌ از طرف دیگر معمولاً در بیشتر اقتصادهای جهان عبور نرخ ارز نامتقارن است به این معنی که کاهش نرخ ارز، تورم را به همان اندازه‌ای پایین نمی‌آورد که افزایش نرخ ارز موجب بالا رفتن آن شده بود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها به سرعت به جای اولیه خود باز گردند.

ارزان‌شدن نرخ ارز مصنوعی نیست

وی افزود: اولاً نرخ ارز با وجود کاهش‌های اخیر، هنوز نسبت به قبل از جهش، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد. در ثانی هنوز تمام اثرات این جهش ارزی در تورم مشاهده نمی‌شود و به احتمال زیاد تا چند فصل دیگر هم تورم کشور تحت تأثیر جهش ارزی خواهد بود و سوم این که افت قیمت ارز به همان شدت و حتی سرعت جهش ارز نمی‌تواند در جهت عکس افزایش آن بر تورم اثرگذار بوده و آن را کاهش دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: روند کاهشی نرخ ارز آغاز شده است اما قیمت‌ها ارزان نشده‌اند چون هنوز اثر کامل شوک ارزی اولیه به صورت کامل ظاهر نشده است و اثرگذاری آن بر تورم همچنان ادامه خواهد داشت و این ارزان‌نشدن را نمی‌توان دلیلی بر غیرواقعی و تصنعی بودن افت نرخ ارز دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار