معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان :

کتاب هدف نیست بلکه تنها یک منبع و ابزاری برای یادگیری مهارت هاست

زنجان(پانا)- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: کتاب هدف نیست بلکه تنها یک منبع و ابزاری برای یادگیری مهارت هاست و ما باید با چنین نگرشی نظام تعلیم و تربیت سنتی را به چالشی اساسی بکشیم.

کد مطلب: ۸۷۵۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کتاب هدف نیست بلکه تنها یک منبع و ابزاری برای یادگیری مهارت هاست

اصغر بیات معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به سیاست ها و برنامه های ابلاغی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، تاکید کرد: از مهمترین برنامه هایی که بایستی از سوی راهبران و سرگروههای آموزشی مورد توجه قرار گیرد طرح تکالیف مهارت محور و برنامه ویژه مدرسه است.

وی ضمن اشاره به اهداف و ضرورت های اجرای این دو برنامه افزود: کتاب هدف نیست بلکه یک منبع و ابزار آموزشی است ، تدریس یک جانبه کتاب و تمام کردن آن نشات گرفته از ساختار ذهنی گذشتگان است و امروزه نه تنها هنری محسوب نمی شود بلکه نشانگر ضعف در حرفه معلمی است . معلم ما باید به سطحی از آگاهی برسد که خود تصمیم گیرنده و تشخیص دهنده ی زمان و مکان استفاده از کتاب باشد چرا که کتاب هدف نیست بلکه تنها یک منبع و ابزاری برای یادگیری مهارت هاست و ما باید با چنین نگرشی نظام تعلیم و تربیت سنتی را برای نو اندیشی به چالشی اساسی بکشیم .

این مقام مسئول اظهار داشت:معلم باید توانایی تولید محتوا و برنامه داشته باشد و با توانایی حرفه ای خود اجازه دخالت مخرب و بی مورد دیگران را کم کرده و مفهوم کلیشه ای یاد دادن به سبک قدیم را از بین ببرد . این که معلم فکر کند که یاد می دهد یا پاسخگوی سوالات دانش آموزان است اشتباهی محرز است . معلم ایجادگر فرصت یادگیری است نه یاد دهنده ی صرف و حتی اگر پاسخی هم بدهد پاسخش حاوی سوالاتی چالشی در ذهن دانش آموزان است .این نگاه که دانش آموزان نمی فهمند و ما باید چیزی به آن ها بیاموزیم خطاست و در واقع با این تفکر ، ما دست به بازسازی معلمان قبلی خود زده و چیز جدیدی ارائه نخواهیم داد . ما باید ذهنیت جدیدی از معلمان شکل داده و الگوهای جدیدی بسازیم .

وی افزود: راهبران و سرگروه های آموزشی بایستی در اجرای برنامه تکالیف مهارت محور و برنامه ویژه مدرسه به دو جهت گیری مهم این برنامه یعنی تثبیت و تعمیق یادگیری همراه با ایجاد موقعیت مناسب کارگیری آموخته ها و تبدیل آن ها به مهارت و ارتقای دانش و مهارت معلمان و حرکت به سوی داشتن معلمانی حرفه ای توجه نمایند.

معاون آموزش ابتدایی در ادامه تاکید کرد: در اجرای این برنامه ها به دنبال سند سازی نیستیم بلکه هدف ما دادن اختیارات بیشتر به معلم مدرسه جهت رفع نواقص گذشته است . هیچ برنامه ای نباید به سمت سند سازی برود و هر برنامه ای که مبتلا به این آفت شد بایستی اصلاح شود .

اصغربیات در این همایش با اشاره به تاکید مقام عالی وزارت مبنی بر ممنوعیت برگزاری آزمون های غیر ضروری و همچنین استفاده از کتب غیردرسی و کمک آموزشی اظهار داشت:هیچ آزمونی و کتاب کمک آموزشی نباید راهی به درون مدارس داشته باشد. اما متاسفانه علی رغم همه ی اقدامات گاهی مشاهده می شود که خود معلمان از این منابع غیر مجاز استفاده می کنند و تغییر این وضعیت مستلزم تغییر باورهای معلمان است . یکی از وظایف و تعهد اصلی راهبران و سرگروههای آموزشی جلوگیری از برگزاری آزمون ها و عدم استفاده از کتب کمک آموزشی در مدارس است .

معاون آموزش ابتدایی در جمع راهبران و سرگروههای آموزشی با اشاره به اجرای برنامه پروژه های علمی دانش آموزان در سال های گذشته بیان کرد بایستی این نکته در اجرای این برنامه مورد توجه قرار گیرد که جای هدف و ابزار به هیچ عنوان عوض نشود جابر ابزاری برای رشد و تعالی خلاقیت دانش آموزان است.

وی در اجرای برنامه آموزش و پرورش تلفیقی- فراگیر به اعضای شرکت کننده در همایش توصیه کرد: در اجرای این برنامه بایستی از نگاه اخلاق انسانی به این طرح باید نگریست .این برنامه، پنج گروه از دانش آموزان را مورد توجه قرار داده است . دانش آموزانی با هوش بهره ی مرزی ، آسیب دیده شنوایی یا بینایی و ... که در مدارس عادی شما حضور دارند . نوع نگاه شما راهبران و نمایندگان به این دانش آموزان است که سطح درک و فهم مدیران را در جذب یا دفع آن ها تعیین خواهد کرد .این دانش آموزان نه تنها مانعی برای اقدامات آموزشی نیست بلکه زمینه ی رشد دانش آموزان عادی را هم فراهم می سازند . باید فرهنگی را بنا نهیم که مدیران و معلمان با آغوش باز و بدون نگاه ترحم آمیزاین کودکان را بپذیرند .

گفتنی است، در پایان همایش از گروه های منتخب درس پژوهی استان با اهدا لوح سپاس تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار