صادق زیباکلام*

ظریف به دلواپسان باج نداد

طرح استیضاح آقای محمدجواد ظریف ازسوی طیف دلواپس در بهارستان هیچ اساس و مبنای مشخصی ندارد. استیضاح وزرای دیگر بر مبنای موضوعات خاصی است. به طور مثال تغییرات در فلان حوزه اتفاق افتاده و وزارتخانه مورد نظر باید درباره این موضوع به فعالیت می‌پرداخت اما این کار را انجام نداده یا فلان انتصاب آقای وزیر با چنین مشکلاتی مواجه شده است. این استیضاح‌ها به جهت موارد مشخصی است که نمایندگان مطرح و به واسطه آن موارد، تقاضای حضور وزیر را به کمیسیون مربوطه کرده و از وزیر درخواست پاسخ به سوالات را دارند.

کد مطلب: ۸۷۵۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

طرح‌استیضاح آقای ظریف کاملا سیاسی است. یعنی نمایندگان استیضاح ‌کننده هیچ نکته و مطلب خاصی را برای استیضاح در دست نداشتند تا بتوانند به صورت کاملا خاص آن را مطرح کنند که به فرض آقای ظریف مرتکب چنین خطایی شده یا فلان سفیر در فلان کشور چنین مشکلی دارد یا مسائلی از این قبیل. همه آنچه که باعث طرح استیضاح آقای ظریف از سوی تعدادی از نمایندگان شده تنها به جهت مطرح کردن پولشویی است. این که چرا آقای ظریف به این موضوع پرداخته و از آن به عنوان یک حقیقت نام برده است. بنابراین سخنان او باعث بغض و شماری از نمایندگان جبهه پایداری و طرفداران آقای احمدی‌نژاد در مجلس مطرح شده تا به هدف خود برسند. بنابراین استیضاح ‌کنندگان تنها قصد داشتند خودی نشان بدهند.

بغض آنها از آقای ظریف بر آن است که چرا او گفته که پولشویی وجود دارد و گویی خبر ندارند که مقداری از اجناس و کالاهایی که وارد یا خارج از کشور می‌شود، در ذیل این مفهوم قرار می‌گیرد. پولی که بابت قاچاق از جمله بنزین و گازوئیل تا انواع و اقسام موادی که وارد ایران می‌شود از طریق قاچاق جابه‌جا می‌شود. با توجه به این موضوعات نیاز نیست که حتما تحصیلات عالیه در حوزه اقتصاد داشته باشید تا پی ببرید که حجم این پول‌ها تا چه اندازه گسترده است. نفس وجود قاچاق به تنهایی نشان می‌دهد که چه تخمینی می‌توان زد. ارزش کالایی که به صورت قاچاق وارد و یا خارج از کشور می‌شود از طریق سیستم بانکی رد و بدل نمی‌شود. روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین به عنوان مثال به افغانستان یا پاکستان قاچاق می‌شود و پول آن باید به کشور بازگردد و روشن است که این پول را از طریق بانک مرکزی افغانستان در کابل به حساب بانک تجارت یا صادرات ارسال نمی‌کنند. بنابراین چه آقای ظریف پولشویی را تایید کند یا نکند، همه به وجود آن اذعان دارند. منتها بغض جبهه پایداری نسبت به آقای ظریف به آن جهت است که چرا او برای برجام 21 ماه مذاکره کرد تا به توافق برسد؟ این موضوع هم با مشکلاتی رو‌به‌روست.

آقای ظریف در سیاست خارجی کشور به دنبال تنش‌زدایی هستند نه به دنبال تنش‌افزایی. بنابراین گلایه این افراد به آقای ظریف به موضع‌گیری‌های معتدل و میانه‌روی او هم هست. آقای ظریف بسیار محکم بر سخنان خود ایستاد. او هیچ زمانی نگفت که سخنان من را مطبوعات تحریف کرده‌اند. آقای ظریف حرف‌شان را پس نگرفتند و حتی تلاش نکردند تا مقداری سخنشان را تغییر دهند چرا که برخی از سیاستمداران هنگامی که لب به سخن می‌گشایند و باعث مشکل می‌شود بعد از آن مطرح می‌کنند که با شیطنت خبرنگار، سخنان من تحریف شده است اما آقای ظریف پای سخنش ایستاد و این موضوع هم دلیل دیگری است که به دلواپسان باج ندادند.

منبع:آرمان

* استاد دانشگاه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار