خشکسالی (بسیار شدید) در سیستان و بلوچستان11.5 برابر شده است

زاهدان(پانا)-رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: مساحت تحت تأثیر خشکسالی بسیار شدید طی 12 ماه منتهی به مهرماه در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه در سال قبل 11.5 برابرشده است .

کد مطلب: ۸۷۴۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
خشکسالی (بسیار شدید) در سیستان و بلوچستان11.5 برابر شده است

اله بخش ریگی اظهار کرد: اگرچه همچنان 100 درصد مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است اما شدت درجات خشکسالی افزایش چشمگیری داشته است به نحوی که این شرایط سبب شده تا این استان یکی از خشک ترین سال های نیم قرن اخیر را تجربه کند .

وی با بیان اینکه مساحت تحت تأثیر خشکسالی بسیار شدید طی 12 ماه منتهی به مهرماه در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه در سال قبل 11.5 برابرشده است، گفت: سال قبل درست در بازه زمانی مشابه تنها 4.3 درصد از مساحت سیستان و بلوچستان با خشکسالی بسیار شدید مواجه بود اما امسال حدود 50 درصد مساحت استان گرفتار این درجه از خشکسالی است .

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این مقدار 38 درصد بیشتر از مساحت تحت تأثیر خشکسالی «بسیار شدید» کشور است، افزود: پیش از این در سال 1396 بیش از 52 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی متوسط بود اما امسال با تداوم کم بارشی انباشته و کاهش شدید دریافت نزولات جوی بر شدت درجه خشکسالی افزوده شده است .

ریگی ادامه داد: بر اساس نقشه های خروجی شاخص خشکسالی SPEI حتی یک متر از مساحت استان دارای شرایط نرمال و ترسال نیست. شرایطی که در ابعاد مختلف نگران کننده است. نکته مهمتر اینکه حتی خشکسالی خفیف نیز در برونداد این شاخص دیده نمی شود و کل مساحت استان درگیر درجات خشکسالی متوسط تا بسیار شدید است .

وی گفت: از دو ماهی که از سال زراعی جدید می گذرد تنها 4 میلی متر باران در استان باریده که نسبت به مدت مشابه در بلند مدت حدود 38 درصد کاهش را نشان می دهد .

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: سال زراعی گذشته با کسری 95 میلی متری بارش به پایان رسید و همچنان در دو ماهه نخست سال زراعی جدید نیز با کاهش بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار