کارگاه توان افزایی مدرسان آموزش خانواده در آذربایجان غربی برگزار شد

ارومیه(پانا)-کارگاه توان افزایی مدرسان آموزش خانواده از طریق آشنایی با مفاهیم تاب آوری اجتماعی و گفتگوی ملی خانواده بین نسلی در آذربایجان غربی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۰۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه توان افزایی مدرسان آموزش خانواده در آذربایجان غربی برگزار شد

کارگاه توان افزایی مدرسان آموزش خانواده از طریق آشنایی با مفاهیم تاب آوری اجتماعی و گفتگوی ملی خانواده بین نسلی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با شرکت ۳۵ نفر از مدرسان منتخب آموزش خانواده استانی صبح امروز در محل باشگاه فرهنگیان ارومیه برگزار شد.

هدف کلی کارگاه آموزشی،تبین اصول و مفاهیم تاب آوری اجتماعی و سیستم‌های تاب آور برای مدرسان آموزش خانواده و همچنین مفاهیم گفتگوی خانواده و بین نسلی به عنوان ابزاری برای غلبه بر چالش ها و آسیب های حوزه دانش آموزی و اولیا و مربیان می‌باشد.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان در این جلسه اظهار کرد: تاب آوری اجتماعی را می توان ظرفیت تبدیل و تحول، تطبیق و سازگاری و توان مقابله با تنش و بحرانهای اجتماعی نامید. تاب آوری اجتماعی از ظرفیت و توانایی خاصی در افراد و گروهها، خانواده و جوامع صحبت میکند که عمدتا یادگیری و سازگاری در تغییرات تحمیل شده،و همچنین قدرت تطبیق با شرایط و متقضیات را در بر خواهد داشت.

وی افزود: تاب آوری در بحرانهای اجتماعی نقش عمده ای ایفا میکند و شناخته شده ترین عاملی که با تاب آوری اجتماعی رابطه معکوس دارد آسیب پذیری اجتماعی است، لذا در هر سامانه ی اجتماعی برای مواجه شدن با تغییرات و تهدیدات بایستی تمهیداتی لحاظ گردد که بتواند به نحو بهینه مواجهه و مقابله کند.

ابرازه ادامه داد: روانشناسی تاب آوری به هرحال ناظر بر فرآیندهای روانی اجتماعی است که میتواند شامل تعامل کودک باخانواده، همسالان، محیط های آموزشی و سایر بزرگسالان خارج از خانه باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ترکیب تاب آوری با روشهای بالینی، آموزشی، مددکاری و مشاوره بسترساز و حامی رشد و بالندگی انسان خواهد بود و توسعه تاب آوری است که به پروتکل های درمانی، مداخلاتی وانواع روشهای توانمندسازی اعنبار می بخشد.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح گفت‌وگوی ملی خانواده، گفت‌وگوی بین نسلی از سوی وزارت آموزش و پرورش و با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اجرا می شود. در این طرح مهارت‌های گفت‌وگوی سازنده در جامعه ترویج می یابد تا فاصله بین نسلی کاهش پیدا کند.

ابرازه بیان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در نظر دارد با استفاده از ظرفیت اساتید توانمند استانی خود مدرسان آموزش خانواده را توانمند و بروزرسانی کند تا از آسیب های اجتماعی در مدارس مناطق و نواحی استان پیشگیری کنند و دانش آموزان و والدین توانمندی را آموزش دهند.

رئیس اداره حراست آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: امروز باید در حوزه پدافند غیر عامل با انجام کار فرهنگی و اجرای فاکتور های زیر ساختی در مقوله جنگ نرم با توطئه های دشمن مقابله کنیم.

وی اضافه کرد: تقویت باورهای معنوی و امید به آینده در بین دانش آموزان در برنامه های آموزشی و ارتقای میزان خود باوری آنان، موجب افزایش تاب آوری و آستان تحمل در مقابله تاکتیک های عملیات رسانه ای و روانی دشمن خواهد بود.

عبادی گفت: مشاوران و روانشناسان در حوزه تعلیم و تربیت ،نشاط و شادابی را در اولویت برنامه ریزی خود برای دانش آموزان لحاظ نمایند تا در زمینه آسیب های اجتماعی شاهد کاهش مشکلات و معظلات روحی و روانی باشیم.

«کبری یاری» کارشناس مسئول امور بانوان آموزش و پرورش استان نیز اظهار داشت: برگزاری کارگاه های توانمند سازی مدرسان آموزش خانواده به عنوان افرادی که بطور مستقیم با دانش آموزان و والدین قرار دارند، می تواند گامی موثر برای اثر بخشی برنامه تاب آوری بر فشار روانی دانش آموزا و ارتقاء و تقویت مهارتهای ارتباطی بین سه گروه مخاطب والدین، مربیان و دانش آموزان باشتد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار