در گفت‌وگو باپانا

بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی: اتحادیه اروپا موظف است SPV را اجرا کند

تهران (پانا) - حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین المللی می گوید که SPV و FATF لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اجرای هر یک، ناگزیر به اجرای دیگری می انجامد و در نتیجه اروپا موظف است که در رابطه با ایران SPV را به اجرا درآورد.

کد مطلب: ۸۶۹۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی: اتحادیه اروپا موظف است SPV را اجرا کند

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با پانا در مورد اینکه آیا تصویب نشدن لوایح چهارگانه مربوط به FATF می‌تواند در روند SPV (‌کانال ویژه اقدام مالی اروپا) پس از اجرایی شدن ایجاد اختلال کند، گفت: «آنچه برخی از مخالفان لوایح مربوط به FATF اکنون در داخل ایران به آن می‌پردازند این است که تا زمانی که اروپایی‌ها مشکلات بانکی را برای ایران حل نکرده‌اند چه نیازی است CFT را تایید کنیم زیرا اگر تایید شود دیگر نمی‌توانیم از آن برگردیم و به همین دلیل باید اجازه دهیم تا اگر برنامه اروپا اجرایی شد سپس CFT را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کنیم.»

او ادامه داد: «اتحادیه اروپا تا کنون حتی یک بار هم به صورت رسمی اجرای SPV را به پذیرش FATF از سوی ایران مشروط نکرده است چراکه آنها می‌دانند اجرای SPV منوط به اجرای FATF و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.»

او افزود: «اختلافی که بین موافقان و مخالفان وجود دارد از نظر تقدم است که آیا ایران باید FATF و لوایح چهارگانه‌ای که ذیل آن است نظیر CFT و پالرمو را قبل از اجرای SPV اجرایی کند یا پس از آن. البته در کشور عده‌ای هم به طور کلی مخالف FATF هستند.»

اتحادیه اروپا اجرای SPV را منوط به اجرای FATF نکرده است

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تشریح نظر آن عده از مخالفانی که بر این باورند که ایران باید در انتظار اقدام اروپا باشد، گفت: «اروپایی‌ها تعهد کرده‌اند اقداماتی انجام دهند تا اثرات تحریمی آمریکا را خنثی کنند و در این مسیر صحبتی از پذیرش FATF و CFT و پالرمو نبوده است. اتحادیه اروپا موظف است SPV را اجرا کند زیرا در این زمینه یک بیانیه مهم صادر کرده است اما هنوز موفق به اجرای آن نشده است. باید اجازه دهیم اروپایی‌ها SPV را اجرا کنند و سپس ما به FATF و CFT و پالرمو بپیوندیم.»

او ادامه داد: «برخی نیز در داخل کشور می‌گویند تا زمانی که اروپایی‌ها SPV را اجرا نکرده‌اند، بانک‌های ایران حتی در صورت تصویب FATF و اجرای CFT و پالرمو به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند در مناسبات جهانب قرار گیرند، بنابراین چه لزومی دارد که ایران برای اجرای لوایح عجله‌ای به خرج دهد. استدلال این عده روشن است. آنها در انتظار هستند تا ببینند آیا اروپایی‌ها بالاخره راه‌کاری برای اجرای وعده‌هایی که داده‌اند پیدا می‌کنند.»

بهشتی‌پور در مورد اینکه آیا اروپا می‌تواند با اجرای تعهدات خود در مقابل تحریم‌ها و فشار‌های آمریکا بیایستد یا خیر؟ گفت: «دولت‌های اتحادیه اروپا رسما یکی از بی‌نظیرترین موضع‌ها را علیه آمریکا گرفته‌ و محکم گفته‌اند که برجام را اجرا می‌کنیم. طی 30 سال اخیر سابقه نداشته است که اروپا چنین موضع و مخالفتی در برابر آمریکا بگیرد و این خود یک موضوع جداگانه است.»

او ادامه داد: «از طرفی شرکت‌های بزرگ اروپایی مانند توتال فرانسه و ام ای ایتالیا و ... شرکت‌های بزرگ چند ملیتی، شرکت‌های خصوصی و چند ملیتی هستند. این شرکت‌های بزرگ خواست دولت‌های اروپایی را اجرا نمی‌کنند و به دنبال منافع خود هستند و عملا به این هژمونی سیاسی و اقتصادی آمریکا تن می‌دهند. با وجود اینکه به نفعشان است که از ایران نفت بخرند اما نمی‌خرند بنابراین چگونه دولت‌های اروپایی می‌توانند این شرکت‌ها را مجبور به خرید نفت و همکاری با ایران کنند. دولت‌های اروپایی تنها به دنبال این هستند که با اجرای ساز و کاری که تعهدکرده‌اند به شرکت‌های بزرگ خود تضمین‌های لازم را بدهند که اگر آنها ضرر و زیان دیدند این دولت‌های بتوانند جبران کنند.»

او یادآورشد: «از سوی دیگر دولت‌های اروپایی به دنبال آن هستند تا بانکی جداگانه راه‌اندازی کنند که به هیچ وجه با دلار کار نکند بلکه فقط با یورو کار کند تا بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها ندهد و به صورت اختصاصی برای ایران اعتبارات لازم را ایجاد کنند تا ایران بتواند صادرات و واردات و اقدامات مالی خود را از طریق این بانک انجام دهند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: «باید دید که با این تضمین‌هایی که اروپا به شرکت‌های بزرگ می‌دهد می‌تواند آنها را راضی کند که با ایران همکاری کنند یا خیر که البته در این زمینه هیچ نظری نمی‌توان داد. هنوز نمی‌دانیم که شرکت‌های اروپایی چگونه رفتار می‌کنند و از طرفی هم نباید آب به آسیاب آمریکایی‌ها ریخت و وجهه تبلیغاتی به موضوع داد چون هنوز هیچ چیز مشخص نیست.»

او خاطر نشان کرد: «این جدال بین اروپا‌ و آمریکا وجود دارد که از طرفی دولت‌های اروپایی نمی‌خواهند زیربار هژمونی ایالات متحده‌ آمریکا بروند و از طرف دیگر شرکت‌های بزرگ اروپایی منافعشان اقتضا می‌کند که این مسیر را ادامه بدهند.»

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا اجرای SPV می‌تواند آثار تحریم‌های آمریکا را کاهش دهد، تصریح کرد: «اجرای SPV صد در صد به نفع ایران است زیرا به راحتی می‌تواند نفت خود را بفروشد یعنی عملا ایران می‌تواند پولی که از فروش نفت، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی به دست می‌آورد تبدیل به کالا کرده و از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، یونان و سایر کشورها خریداری کند و این امکان وجود دارد که بخشی از این پول نیز وارد ایران شود و بخشی از آن هم می‌تواند به سایر کشور‌های غیر اروپایی منتقل کند.»

اروپا می‌داند برای حفظ برجام باید چه اقداماتی انجام دهد

او با اشاره به مقررات کشورهای اروپایی افزود: «وقتی بخواهیم با آنها مبادله کنیم باید FATF و هر آنچه به آن وابسته است را اجرا کنیم اما هنوز هیچکدام از این 28 کشور اروپایی نتوانسته‌اند مکان بانک مربوط به ایران را مشخص کنند و هنوز حاضر نشده‌اند بانک آن را معرفی کنند بنابراین اروپا ابتدا باید بانک را معرفی کند.»

بهشتی پور گفت: «مشخص است که اروپایی‌ها باید اقداماتی را انجام دهند و خودشان هم می‌دانند چه اقداماتی باید انجام دهند. وقتی که اروپا تعهدات خود را اجرا کرد و زمانی که SPV عملیاتی شد ایران هم در مقابل کارهایی باید انجام دهد. یعنی حتما FATF و CFT و پالرمو باید اجرایی شود. این موضوع مطرح نیست که ابتدا ایران این موارد را اجرایی کند و سپس اروپا SPV را اجرا کند و خود اروپایی‌ها هم چنین خواسته‌ای از ایران نداشته‌اند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: «برخی مخالفان FATF می‌گویند اروپا نمی‌تواند SPV را اجرا کند چراکه تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد از این سازو کار بانکی استفاده شود پس چه نیازی وجود دارد که ایران FATF را اجرا کند. وقتی نمی‌توانیم از این نظام استفاده کنیم چه نیازی به اجرای آن است. پاسخ این عده این است که اصل مبارزه با پولشویی در داخل کشور یک اصل بسیار مهم است و اصلاح نظام بانکداریاقدام بسیار خوب و مناسبی است زیرا بخشی از مشکلات کشور به ناسالم بودن نظام بانکی در ایران باز می‌گردد بنابراین چه FATF باشد یا نباشد و چه ارتباط با اروپا داشته باشیم یا نداشته باشیم نظام بانکی در ایران باید اصلاح شود و همه در ایران در مورد این موضوع متفق‌القول هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار