در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

مدیرعامل مدرسه ملی سینما: فرهنگ رسمی عموما در مقابل تحولات روز مقاومت نشان می‌دهد

آموزش و پرورش مسئولیت سنگینی در قبال معرفی و نحوه استفاده از مظاهر تحول برعهده دارد

تهران (پانا) –- مدیرعامل مدرسه ملی سینما یکی از خصیصه‌های فرهنگ رسمی را مقاومت در مقابل تحولات تکنولوژی و فرهنگ می‌داند که سرانجام این مقاومت از بین می‌رود و فرهنگ رسمی پذیرای تغییرات می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۸۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل مدرسه ملی سینما: فرهنگ رسمی عموما در مقابل تحولات روز مقاومت نشان می‌دهد

روح‌الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینما و دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا با اشاره به این مطلب که یکی از اهداف این همایش معرفی دستاوردهای فناوری دیجیتال در سینما و آثار این فناوری در تولیدات سینمایی روز دنیاست گفت: اگر پیکره فرهنگی جامعه ایران را به دو بخش فرهنگ رسمی و فرهنگ غیررسمی تقسیم کنیم، خواهیم دید که فرهنگ غیررسمی سریعتر و راحت‌تر پذیرای تحولات روز دنیا اعم از تحولات تکنولوژیک یا فرهنگی است و فرهنگ رسمی عموما در مقابل این تحولات مقاومت نشان می‌دهد و دیر آن را می‌پذیرد. ولی تجربه و تاریخ نشان داده که فرهنگ رسمی ،گرچه دیرتر، این تولات را پذیرا می‌شود و خود تبدیل به استفاده‌کننده آنها می‌شود.

مدام در معرض حجم انبوهی از اطلاعات ناموثق و ناآزموده‏ قرار داریم

وی افزود: اینجاست که اهمیت آموزش آشکار می‌شود و دستگاهی که متولی آموزش و پرورش رسمی کشور است مسئولیت سنگینی در قبال معرفی و نحوه استفاده از مظاهر تحول برعهده دارد چون این ابزارهای نوین می‌تواند هم در مقام فرصت و هم تهدید عمل کند.

حسینی ادامه داد: یکی از آسیب‌های عصر دیجیتال این است که اطلاعاتی که مستمر در دسترس کاربران قرار می‌گیرد فشرده، سطحی و کم‌عمق هستند. به قول فردریک جیمسون زمانی که در معرض «استفاده دائمی» از آن قرار می‏گیریم، آسایش و کنترل لازم را برای برخی رفتارها و کارهای روزمره از دست می‏دهیم و به قول متفکر دیگری به نام لیندا استون، دچار گونه ای «توجه نسبی پیوسته» می‏شویم، یعنی توجهی که کامل نیست. از طرفی انحصار دانش، قدرت و ثروت حاصل از تجمع این دو شکسته شده و از طرف دیگر مدام در معرض حجم گسترده و انبوهی از اطلاعات ناموثق و ناآزموده‏ایم که در تولید و نشر آنها سلیقه‏ها و تقاضاهای فردی بیش از تامل و تفکرات جمعی نقش و سهم دارد.

دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» متذکر شد: کمک به شناخت و دست یافتن به آگاهی از این تغییرات بنیادین، موضوع محوری و اصلی این همایش است. ضمن اینکه تغییرات در ابزار و فناوری‏های سینمایی آنقدر گسترده بوده که صحبت از آنها به تنهایی اهمیت و ضرورت برگزاری چنین همایشی را توضیح می‏دهد؛ به عبارت دیگر تغییرات گسترده‏ای که تحت تاثیر فناوری‏های دیجیتال در فرآیند و نظام تولید، توزیع، نمایش، پخش و بازاریابی محصولات سینمایی پدید آمده‏اند به تنهایی موضوع همایشی بزرگ و مهم محسوب می‏شوند.

تغییرات نه صرفا بر صنعت فیلمسازی، بلکه بر حوزه‏های فکری و فرهنگی ما تاثیر می‌گذارند

مدیر مدرسه ملی سینما با اشاره به تحولات عصر دیجیتال به عنوان یکی از مظاهر تحول در دوره اخیر اشاره کرد و گفت: گرچه این فناوری خیلی سریع و آسان در دسترس ما قرار گرفته است، فرصت درک و فهم تجربه‏ای که از خلال این فناوری و استفاده از آن باید حاصل می‏شده، دست نداده است. چرا که این تغییرات نه صرفا بر صنعت فیلمسازی یا مناسبات اقتصادی، بلکه بر حوزه‏های فکری و فرهنگی ما تاثیر گذاشته و در جاهایی حتی منجر به توزیع و جابجایی قدرت شده است. درک این تغییرو تحولات و مناسبات، موضوع کلیدی و بنیادی این همایش است.

همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال»، نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور صاحبنظران و استادان حوزه نظری و عملی سینما در حوزه فناوری دیجیتال در عرصه ملی و بین‌الملل به همت مدرسه ملی سینمای ایران به عنوان بازوی آموزشی و پژوهشی سازمان سینمایی از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار