در گفت‌وگو با پانا

مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین: بصیرت‌افزایی و تقویت همدلی بین زائران هدف ستاد فرهنگی اربعین است

از طرق مختلف سعی دارند بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها اختلاف و نزاع درست کنند

تهران (پانا) - مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین هدف از تشکیل این کمیته و برگزاری مراسم اربعین را انجام کار فرهنگی، بصیرت‌افزایی و تقویت همدلی بین زائران عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۶۶۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین: بصیرت‌افزایی و تقویت همدلی بین زائران هدف ستاد فرهنگی اربعین است

علی اکبر مداحی مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره فعالیت‌های فرهنگی موکب‌های راه‌پیمایی اربعین گفت: در مجموع حدود 2000 موکب وجود دارد که همه آنها مراسم مختصری دارند اما کمیته مراسم ستاد اربعین در ۴۰ موکب برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کند که این 40 موکب جمعیت‌های بیش از 3 هزار نفر دارد که مراسم بزرگی برگزار می‌کنند. این کمیته ۴ سال است که تشکیل شده و در ۳ سال اخیر توسط بنده اداره می‌شود. این مراسم در ابتدا از 10 موکب شروع شده و الان ما به 40 موکب مداح و سخنران اعزام می‌کنیم.

او افزود: این افراد شب اربعین جمع می‌شوند و با تشکیل دسته‌جات عزاداری به سمت حرم اباعبدالله می‌روند. موکب مرکزی نیز موکب احباب‌الرضا علیه‌السلام، جنب کنسولگری سابق ایران در شهر کربلا است که با مداحی برادران حاج صادق آهنگران، حاج سعید حدادیان و حاج مهدی رسولی به طرف حرم اباعبدالله حرکت می‌کند.

او ادامه داد: کار کمیته با برگزاری مراسم در موکب‌های ایرانی در طول مسیر نجف تا کربلا و شهرهای نجف و کربلا از ده روز قبل از اربعین آغاز می‌شود و تا اربعین کار خود را ادامه می‌دهد. امسال استثنائا تا شب جمعه بعد از اربعین هم ادامه دارد. این مراسم هر روز از طریق شبکه‌های فضای مجازی به زائران اطلاع‌رسانی می‌شود.

مداحی اظهار کرد: طی این سال‌ها از علمای برجسته و مداحان تراز اول کشور برای برگزاری این مراسم در موکب‌ها استفاده شده است. دعای کمیل، دعای ندبه و زیارت اربعین جزو مراسم شاخص کمیته ستاد برگزاری مراسم اربعین است. امسال هم همانند سال‌های گذشته زیارت اربعین حدود ساعت ۱۱ با مداحی حاج محمدرضا طاهری در بین‌الحرمین برگزار خواهد شد.

مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین درباره پیشرفت برنامه‌های این ستاد طی سال‌های برگزاری گفت: برنامه‌ها هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی پیشرفت قابل توجهی داشته است. سال گذشته حدود 650 مراسم در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و مسیر پیاده‌روی برگزار شد که بیش از یک و نیم میلیون نفر از زائران ایرانی در این مراسم شرکت کردند. از لحاظ کیفی نیز سعی کردیم سخنران‌ها و مداحان قوی تری دعوت کنیم همچنین از لحاظ فنی نیز سعی کردیم شرایط بهتری فراهم کنیم تا این مراسم ضبط شود و از شبکه‌های سیما پخش شود.

نباید خودممان را میزبان بدانیم

مداحی بیان کرد: هدف از تشکیل این کمیته و برگزاری مراسم، انجام کار فرهنگی، بصیرت‌افزایی و تقویت همدلی بین زائران است. ما در سرزمین عراق باید با این محوریت انجام وظیفه کنیم که ما مهمان هستیم و میزبان اصلی مردم و جوانان عراقی هستند. ما اگر خودمان را مهمان دانستیم وظیفه مهمانی را انجام می‌دهیم و نباید خودممان را میزبان بدانیم. در بسیاری از موکب‌های ما همکاری خوبی بین عزیزان عراقی و ایرانی وجود دارد، چه در امر اسکان و چه در امر پذیرایی و برگزاری مراسم که امیدوارم این همکاری و مشارکت سال به سال بیشتر شود.

او تاکید کرد: به نظر من ستاد فرهنگی اربعین و موکب‌ها و هیات‌های ایرانی باید بیشتر به سمت کارهای فرهنگی بروند. به هر حال ما مردم عزیز عراق و ایران و سایر کشورهایی که اینجا حضور پیدا می‌کنند بیش از پذیرایی و اسکان نیاز به معنویت، بصیرت و معرفت دارند. با توجه به اینکه عزیزان عراقی در امر پذیرایی هیچ کسری ندارند و تلاش‌های وافری در این زمینه دارند زیرا این پیاده‌روی از سال‌ها قبل، حدود 30 - 40 سال پیش هم با جمعیت‌های کوچک‌تری انجام می‌شده، مردم عراق سال‌هاست این میزبانی را انجام می‌دهند.

مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین ادامه داد: این حرکت که در چند سال اخیر با چنین گستردگی به بزرگ‌ترین مانور مسلمین جهان تبدیل شده، باید یک مانور فراجناحی، فراگروهی و فراحزبی وحدت‌آفرین باشد و به واسطه این مانور همه باید زیر پرچم سیدالشهدا (ع) بیایند و به امام حسین لبیک بگویند چراکه دشمن با ترفندها و حیله‌های مختلف به دنبال ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و حتی شیعیان ایران و سایر کشورها است.

او افزود: ما در این روزها شاهد نقشه‌ها و ترفندهای زیادی بوده‌ایم که از طرق مختلف سعی دارند اختلاف و نزاع بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها درست کنند. سعی دارند با مطرح کردن مسائل اخلاقی و بزرگ کردن برخی شایعات ذهن مردم را نسبت به اربعین خراب کنند که این امر با هیچ چیز درست نمی‌شود به جز وحدت کلمه تا دشمن ببیند که ما با مردم عراق متحد هستیم و یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن هدف چیزی نیست جز اینکه اربعین زمینه‌ساز ظهور حضرت بقیه‌الله العظم (عج) باشد.

مداحی تاکید کرد: کسی که منتظر ظهور است باید مراقب اعمالش باشد. منتظر واقعی کسی است که تلاش کند خودش را به آن درجه اعلایی برساند که جزو 313 یار حضرت باشد، لذا نمی‌تواند بداخلاقی کند و نزاع و جدال کند، نمی‌تواند بر خلاف وحدت حرف بزند و عمل کند. به همین دلیل ما باید با محبت در این حرکت عظیم حضور پیدا کنیم و در همین راستا شعاری که برای امسال انتخاب شده «حب‌الحسین یجمعنا» است، بر این مبنا که امام حسین (ع) همه ما را جمع کرده به این منظور که به آن هدف مقدس یعنی ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی و شعار مقدس ایشان در کربلا که «هیهات من الذله» بود جامه عمل بپوشانیم و این امر با بداخلاقی و بدرفتاری میسر نیست.

او همچنین درباره هزینه‌های این ستاد گفت: تمامی مداحان و سخنران‌ها نیز بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در شرایط سخت موجود در این مراسم حضور می‌یابند. سایر هزینه‌های این ستاد نیز توسط کمک‌های خود زائران تامین می‌شود. بنابراین تمام تلاش ما این است که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود بهترین بهره‌برداری فرهنگی از هزینه‌ها در راستای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی انجام شود.

مسئول کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین در پایان اظهار کرد: زائران ایرانی می‌توانند با پیوستن به شبکه خبری این کمیته در فضای مجازی با عنوان karevaneshgh1397 هر روزه از زمان برگزاری مراسم در مسیر نجف تا کربلا و همچنین مراسمی که در شهر‌های سامرا، کاظمین، نجف و کربلا با حضور علما و مداحان اهل بیت برگزار می‌شود، مطلع شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار