کارشناس ارشد تغذیه مطرح کرد:

خواص عجیب ویتامین ها که درباره آن نمی دانید

چادگان، اصفهان (پانا) - یک کارشناس ارشد تغذیه درباره عملکرد ویتامین ها گفت:ویتامین ها نقش بسیار حیاتی در زندگی انسان دارند.

کد مطلب: ۸۶۵۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
خواص عجیب ویتامین ها که درباره آن نمی دانید

محدثه محمدی در گفتگو با خبرنگار پانا با اشاره به انواع ویتامین ها گفت:ویتامین ها به دو دسته تقسیم می شوند که دسته ای جزو ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین بی و سی و ویتامین های محلول در چربی مانند آ،ای،دی و کا تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه ویتامین ها در عملکرد آنزیم ها دخالت دارند،اظهار داشت: این دسته از آنزیم ها ،آنزیم هایی است که منجر به تولید انرژی می شوند و به عنوان کوآنزیم ها شناخته می شوند مه از آن جمله می توان به اکثر ویتامین های B اشاره کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه و فیزیولوژی ورزشی با بیان دیگر کاربرد مهم ویتامین ها اظهار داشت:ویتیامنین ها در عملکرد هورمون ها دارند، دخالت در ساختار هورمون ها و در پایداری غشا نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

محمدی با اشاره به نقش آنتی اکسیدانی ویتامین ها اظهار داشت: اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد یک مولکول یا اتمی که یک الکترون فعال روی آن ها وجود دارد و این الکترون آزاد به شدت ویژگی اکسیده کردن را دارد و اولین جایی که تحت تاثیر قرار می گیرد و اکسیده می شود غشای سلول است.

وی با اشاره به نقش در رشد و نمو افراد نیز گفت: ویتامین های محلول در آب وقتی می خواهند جذب شوند از طریق انتقال فعال جذب می شوند پس نیاز به انرژی و ناقل دارند و در بدن ذخیره نمی شوند و مسمومیت ایجاد نمی کنند ئ ویتامین های محلول در چربی نیاز به ناقل ندارند و انتقال فعال هم ندارند ولی سیستم میسلی (مسیر چربی) آن ها را منتقل می کند(چربی ها وارد معده می شوند بر اثر لیپاز شکسته می شوند بعد از آن وارد روده ی کوچک شده صفرا روی آن ریخته می شود امولسیونه (تکه تکه) می شود و تبدیل به اسید چرب و مونوگلیسیرید می شود و در آب نامحلول است.

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: ویتامین A در تولید مثل ، ایمنی ، رشد و نمو و توانایی دیدن نقش دارد و محل اصلی ذخیره ی این ویتامین در کبد است . منابع ویتامین A در جگر ، تخم مرغ و شیر و هویج می باشد.

محمدی درباره فواید ویتامین C نیز گفت:این ویتامین قابلیت ذخیره شدن و جذب ندارد اما نیاز بدن می باشد و مقدار اضافی آن از بدن می تواند دفع شود.

وی درباره ویتامین E نیز گفت: این ویتامین یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند. روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن کانولا، روغن گلرنگ، روغن بادام، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان از اصلی‌ترین منابع این ویتامین به‌شمار می‌آیند.

کارشناس ارشد تغذیه و فیزیولوژی ورزشی در پایان اظهار داشت:ویتامین D را که کلسیفرول می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ، نور آفتاب است، بطوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تأمین می‌کند. کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار