فاز دوم کاهش آلودگی هوای تهران کلید خورد

جریمه 50 هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی از امروز ثبت می‌شود

تهران (پانا) - از امروز سه‌شنبه اول آبان ماه، رانندگان تهرانی باید علاوه بر گواهینامه، کارت خودرو و بیمه، برگه معاینه فنی را نیز همراه داشته باشند تا برای تردد در شهر، 50 هزار تومان جریمه نشوند.

کد مطلب: ۸۶۴۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
جریمه 50 هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی از امروز ثبت می‌شود

طبق گزارش وزارت بهداشت سالانه 4 تا 5 هزار نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که معضل آلودگی هوا قابل پیشگیری است و دستگاه‌هایی همچون سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های بهداشت، نفت، صنعت، معدن و تجارت، شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور ناجا در قالب کارگروه کاهش آلودگی هوا وظایفی را بر عهده دارند.

سیاست‌های کاهش آلودگی هوا با تاکید بر کاهش ذرات معلق تنظیم شده است چراکه مهمترین آلاینده شهر تهران ذرات معلق به ویژه ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که عموما ناشی از وسایل نقلیه موتوری، ناوگان خودروهای دیزلی و خودروهای کاربراتوری فرسوده و دودزا هستند. از این رو یکی از طرح‌های جدی که برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران دنبال می‌شود؛ طرح کاهش است که با هدف معاینه فنی خودروها،‌ اتوبوس‌ها و ناوگان حمل بار در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و برای اجرای این طرح دستگاه‌های مربوطه نیز مشارکت می‌کنند.

طبق اعلام شهرداری تهران، طرح کاهش در سه فاز اجرا می‌شود و در این طرح، سه مولفه میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی ملاک تردد خودروها در شهر است. در فاز نخست طرح کاهش که از ابتدای آبان سال 95 اجرا شد، برای خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک اعمال قانون صورت گرفت. قرار است در فاز دوم، خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت شبانه‌روزی کنترل شوند که این مهم نیز از امروز اجرا می‌شود و در فاز سوم نیز قرار است منع تردد خودروهای کاربراتوری اجرا شود که البته هنوز زمان اجرای فاز سوم مشخص نشده است.

800 هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تهران وجود دارد

در واقع ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی اصلی‌ترین هدفی است که مدیریت شهری در مرحله دوم طرح کاهش دنبال می‌کند. در مرحله‌ اول این طرح، یک میلیون و ۷۰ هزار خودرو توانستند معاینه فنی بگیرند. نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران پیشتر درباره اجرای طرح کاهش به پانا گفت: مرحله اول طرح کاهش آبان‌ماه سال 95 تنها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرا شد و مرحله‌ دوم این طرح از اول آبان‌ماه در کل شهر تهران و به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته اجرا می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه دوربین‌های ثبت تخلف به کد معاینه فنی تجهیز شده‌‌اند و از این پس تخلفات در این حوزه جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع داده می‌شوند، تأکید کرد: اکنون براساس آمار پلیس راهور 800 هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تهران وجود دارد.

به گفته او، نداشتن مجوز معاینه فنی از مراکز تحت پوشش سامانه سیمفا، موجب می‌شود که برای مالک خودرو جریمه ۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شود.

این در حالی است که در مرحله اول طرح کاهش، مشکلاتی درباره استعلام تعداد خودروها در سامانه سیمفا(سیستم یکپارچه معاینه فنی) وجود داشت به طوری که بیشتر از ۸۰ هزار استعلام در سامانه سیمفا درج نمی‌شد البته این موضوع به گفته محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفع شده است و وزارت کشور متعهد شده است که تعداد استعلام‌ها به بیش از ۸۰۰ هزار استعلام در روز برسد و تمام خودروهایی که از مراکز معاینه فنی تهران، معاینه فنی گرفته باشند نیاز به کنترل سیمفا ندارند چراکه اطلاعاتشان در سامانه شهرداری موجود است.

به گفته پورسیدآقایی، کارگروه ملی آلودگی هوا و کارگروه آلودگی هوای استان تهران مصوب کرده‌ است که تمام اتوبوس‌ها نیز از اول‌ آبان ماه باید معاینه فنی داشته باشند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: معاینه فنی اتوبوس‌ها به صورت آنلاین از سرور راهداری چک می‌شود و اگر اتوبوسی معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در شهر ندارد.

تأثیر مثبت طرح کاهش بر کاهش آلودگی هوا

حال باید دید که آیا طرح مذکور می‌تواند مشکلی از آلودگی هوا حل ‌کند یا خیر؟ پرسشی که محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران درباره آن به پانا گفت: در مرحله دوم طرح کاهش دوربین‌های شهر تهران به 1200 دوربین افزایش می‌یابد و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند اجازه تردد در شهر را ندارند. در مرحله اول طرح کاهش، خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد اعمال قانون می‌شدند و در مرحله دوم قرار است تردد خودروهایی که معاینه فنی ندارند در کل شهر تهران ممنوع شود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران، اجرای سراسری طرح کاهش را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و گفت: با اجرای این طرح همه خودروها برای دریافت برگه معاینه فنی خودرو تشویق می‌شوند و از آنجا که بخش اعظمی از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است، معاینه فنی ابزار خوبی است و در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است. اجرای طرح کاهش را که ورود خودروهای دودزا را به شهر محدود می کند بسیار مفید و ضروری می دانند.

بالاخره پس از کش و قوس‌های دو ساله برای اجرای سراسری طرح کاهش در شهر تهران، قرار است این طرح از امروز در پایتخت اجرا شود، طرحی که منتقدان زیادی دارد و به گفته این منتقدان در صورتی این طرح به شیوه فعلی موفق است که زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی برای تمام مردم شهر تهران در دسترس باشد و از طرفی امکان خرید خودروی با کیفیت برای مردم امکان‌پذیر باشد. بنابراین به نظر می‌رسد مدیریت شهری همانطور که مصمم به اجرای طرح کاهش است ابتدا باید برای تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی اقدام کند و خودروسازان نیز خودروهای باکیفیتی در اختیار مردم قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار