در برنامه تلویزیونی"زنده‌باد زندگی"؛

بطحایی: 36هزار دانش آموز بازمده از تحصیل به مدرسه بازگشتند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح آموزش خانواده‌ها خبر داد و گفت که در پایان این دوره‌های آموزشی، برای خانواده‌ها گواهی صادر می شود.

کد مطلب: ۸۶۴۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: 36هزار دانش آموز بازمده از تحصیل به مدرسه بازگشتند

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه دوم سیما در برنامه "زنده باد زندگی" شرکت کرد و برای دقایقی به پرسش‌های مجری برنامه در خصوص مسائل و مشکلات آموزش و پرورش پاسخ داد.

بطحایی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با بودجه دیگر وزارت‌خانه‌ها گفت: «بودجه آموزش و پرورش حدود 36هزار میلیارد است که با تبصره‌های موجود به 40هزار میلیارد می‌رسد. درست است که این بودجه در قیاس با دیگر وزارت‌خانه ها بیشتر است اما با این به این نکته توجه داشت که چیزی در حدود یک میلیون نفر در در این وزارت‌خانه کار می‌کنند که در حدود یک سوم کارکنان کل دولت است.»

وزیر آموزش و پرورش درباره پیش‌بینی بودجه این وزارت‌خانه در سال 98 گفت: «بودجه سال 98 را در دو سناریو پیش خواهیم برد. سناریو اول مربوط به اجرای سند تحول بنیادین است. یعنی بررسی می شود که ما برای اجرای سند تحول بنیادین به چه میزان بودجه نیاز داریم. سناریو دوم هم مربوط به بودجه لازم برای هزینه‌های جاری آموزش و پرورش است.»

سوال بعدی مجری برنامه درباره هدفمند کردن دریافت کمک‌هزینه از والدین دانش‌آموزان بود. بطحایی در این‌باره گفت: مدارس دولتی به هیچ عنوان حق اخذ شهریه از اولیا را ندارند و کمک‌های مردمی هم به هیچ عنوان اجباری نیست اما ضروری است، زیرا دولت به دلیل کمبود هزینه نمی‌تواند تمام امکانات مورد نیاز مدرسه را تامین کند و مدارس برای خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان، ناگزیر از دریافت مبالغی تحت عنوان کمک‌های مردمی هستند و غیر از این از تامین بودجه مورد نظر خود بازمی‌مانند.»

بطحایی در جواب سوال‌ ارسالی بینندگان برنامه درباره قانون اعمال فقط یک مدرک تحصیلی بالاتر برای کارکنان آموزش و پرورش نیز گفت: «این بخشنامه مربوط به شورای عالی اداری است و همه دستگاه های دولتی موظف هستند که آن را اجرا کنند و فقط شامل آموزش و پرورش نمی شود. اما چون اساس کار آموزش و پرورش بر ارتقا سواد و دانش است در مکاتباتی که با سازمان اداری استخدامی داشته‌ایم، این در خواست را ارائه دادیم که آموزش و پرورش را از اجرای این قانون معاف کند.»

او درپاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها نیز گفت: «با اجرای نظام رتبه‌بندی امیدواریم که این مساله نیز حل شود.» وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت: « به دلیل مشکلاتی که در زمینه آمارگیری در این خصوص وجود دارد نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد. به طور مثال بعضی از خانواده‌ها به فرزند خود به چشم نیروی کار نگاه می‌کنند و برای آمارگیری در خصوص وضعیت تحصیلی او را پنهان می‌کنند. اما با این وجود پیش‌بینی ما این است که حدود 103 الی 146 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که ما با تشکیل کارگروهی با حضور وزارت کشور، سازمان ثبت احوال و چند دستگاه اجرایی دیگر توانستیم از این تعداد 36هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم.»

در ادامه این برنامه مجری درباره واژه ورشکستگی که وزیر آموزش و پرورش در خصوص این وزارتخانه به کار برده بود سوال کرد که بطحایی گفت: «یک سازمان برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده خودش یکسری منابع را هزینه می‌کند، اگر این سازمان به اهداف خود نرسد، ورشکسته محسوب می‌شود. هدف آموزش و پرورش یاد دادن مهارت‌های زندگی کردن به دانش‌آموزان است که متاسفانه به این مهم دست نیافته‌ایم.»

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین دلایلی که به این هدف نرسیده‌ایم، خانواده‌ها هستند. خانواده‌ها از مدرسه می‌خواهند که فقط با آموزش دروسی مثل فیزیک و شیمی دانش‌آموزان را برای کنکور آماده کنند. و اگر چیزی غیر از این‌ها به دانش‌آموزان آموزش دهیم، با اعتراض خانواده‌ها مواجه می‌شویم»

بطحایی گفت: «خانه و مدرسه باید در این حوزه همسو و همگرا باشند تا تربیت بسیار بهتر محقق می‌شود. رفتارهایی که در مدرسه تشویق می‌شوند، در خانه تشویق شوند اما اگر آنچه در مدرسه است در خانه چیز دیگری باشد قطعاً اصطکاکی در بچه‌ها ایجاد می‌شود و دانش آموزان به سراغ محیط سومی که نامش محیط همسالان است می‌روند. محیط سوم با گستردگی فضای مجازی تغییر یافته است و دانش‌آموزان در صورت ناهماهنگی خانواده و مدرسه به سمت آن می‌روند. لذا اگر همسویی و همگرایی اتفاق نیفتد به نفع هیچ‌یک از دو نهاد مدرسه و خانواده نخواهد بود.»

وزیر آموزش و پرورش از آموزش خانواده‌ها از طریق برگزاری کلاس و برنامه‌های تلوزیون تعاملی خبر داد و گفت: «طرحی در نظر گرفته‌ایم که خانواده‌ها در خصوص مسائل تربیتی فرزندانشان آموزش ببنیید و در انتهای هر دوره نیز برای آن‌ها گواهی‌نامه صادر شود. این طرح در مرحله سازوکارهای اداری قرار دارد و به زودی اجرا خواهد شد.»

این خبر تکمیل می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار