آغاز بکار نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور با نطق دانش آموز سیستان و بلوچستان

زاهدان(پانا)- مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش ،مدیران کل استانها در محل ساختمان مجلس خبرگان با نطق دانش آموز سیستان و بلوچستان آغاز شد.

کد مطلب: ۸۶۲۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز بکار نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور با نطق دانش آموز سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار پانا سیستان و بلوچستان، الهه اربابی نماینده مجلس دانش آموزی دانش آموزان سیستان و بلوچستان به عنوان اولین سخنران در این آیین(افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور) بود.

متن این نطق در صحن علنی(نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور) به شرح زیر می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل الطاهرین

باسلام و احترام الهه اربابی هستم. با افتخار نماینده ی سیستان و بلوچستان؛ سرزمین نخل و کویر و عمان و هامون. هامونی که سالهاست برای سیستان فقط خاطره است. هامون برای ما، تنها یک دریاچه نبود تجلی حیات بود و رونق اقتصاد و زندگی؛ و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که وضع مردم و وضعیت دانش‌آموزان سیستان چگونه است؟!

از جنوب استان بگویم از بلوچستان از نقاطی که با وجود تلاش بسیار زیاد آموزش و پرورش استان برای جذب بازماندگان از تحصیل هنوز در مناطقی به دلایل متعدد، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان به دیپلم نمی رسند.

از استعدادهای بی نظیر دانش آموزان استانم بگویم که با کمترین امکانات در رقابت‌های مختلف کشوری و جهانی افتخار آفریده اند. افسوس که گاه استعداد هایی در هیاهوی گرد و خاک سیستان در مدارسی که با استاندارد ها فاصله ی زیادی دارند، در بلوچستان یا حتی در مرکز استان در حاشیه شهر از چشم متولیان کشف و پرورش استعداد دور می‌مانند. پس عدالت آموزشی کجاست؟ و سهم موکلان بنده یعنی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان از منابع و اعتبارات کشوری چه قدر است؟

دغدغه ها بسیارند، فراتر از استانم بگویم.

در آموزش و پرورشی که دوازده سال طلایی عمرمان در آن می‌گذرد و باید با هویت ایرانی اسلامی مان آشنا شویم از ساحت های تعلیم و تربیت سند تحول، غفلت می شود. زمینه و بستر تحقق کامل سند تحول فراهم نیست. فرایند ها در آموزش و پرورش باید همسو و هم جهت با هم به تحقق مراتب حیات طیبه منجر شوند، نمی توان نتیجه دوازده سال تحصیل را در یک آزمون چند ساعتی که موفقیت در آن مستلزم حافظه محوری سنجید و انتظار داشت فرهنگ تفکر و پژوهش گسترش پیدا کند و مهارت آموزی نهادینه شود.

در بحث نقد کتب درسی, در زمینه ی محتوای آموزشی و نحوه ارزشیابی اشاره می‌کنم به دو کتاب آمادگی دفاعی و تفکر و سبک زندگی.

آمادگی دفاعی. کتابی که با استاندارد مطلوب بسیار فاصله دارد. آشنایی با ابزار جنگی لازم است، اما سلاح اصلی جنگ امروز کلاشینکف نیست. جنگ، جنگ فرهنگی است به جای اختصاص هشت نمره عملی آمادگی دفاعی به باز و بسته کردن سلاح به نوجوانان نسل چهارم انقلاب آمادگی دفاع در جنگ سایبری را هم آموزش دهیم. پای کتب ادبیات دفاع مقدس را به کلاس درس باز کنیم و بخشی از نمره را به چنین اموری اختصاص دهیم.

تفکر و سبک زندگی. که در کنار درک مفاهیم، باید مهارتهای ذهنی را نیز کسب و به آنها عمل کنیم. اما در بعضی مدارس شیوه ی تدریس این گونه است که تعریف آداب معاشرت را از کادر سبز حفظ کرده، کتبی امتحان می دهند و گویا این گونه با ادب می شوند!

وزیرارجمند، نمی دانید چقدر نگاه مهارت محور شما برای دانش آموزان ارزشمند است. در همین راستا پیشنهاد می شود مهارت محوری و کسب درآمد از آن با رویکرد نهادینه کردن اندیشه ی اقتصادی، به عنوان کمک هزینه ی تحصیل دانش آموزان، به ویژه در مناطق محروم مورد توجه ویژه قرار گیرد. و سازمان دانش آموزی بهترین بستر برای ایجاد این مهم است.

در پایان به عنوان عضوی از خانواده نگران سمپاد تقاضا می‌کنم سمپاد را دریابید. مدارس تیزهوشان باید دوباره احیا شوند. باید در جذب نخبگان به همه ی استعدادها توجه کرد. اینجا تفکیک تفاوت ها بین نخبه و غیر نخبه تبعیض نیست، عدالت است. عملکرد مدارس سمپادی واقعی، بسیار به اهداف سند تحول نزدیک است.

مسئولین محترم، ما نوجوانان، نسلی هستیم که به گفته ی رهبرمان این کشور را ان‌شاءالله به اوج خواهیم رساند. ما برای رسیدن به نظام آموزشی برتر به سهم خودمان هر چند کم، در کنار شما هستیم.

سپاس از توجه تان

اللهم عجل لولیک الفرج

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار