در گفت وگو با پانا:

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت: تمرکز بر درآمدهای صادراتی در وضع محدودیت‌های نفتی بیشتر شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه جذابیت خروج از کالا با توجه به پهنه وسیع کشور افزایش یافته است و به طور قطع برخوردهای چکشی برای مدیریت آن پاسخگو نخواهد بود می‌‌‌گوید با توجه به محدودیت‌های صادرات نفت در ما‌ه‌های آتی باید بر روی درآمد ارزی سایر گروه‌های کالایی تمرکز بیشتری صورت گیرد.

کد مطلب: ۸۵۵۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت: تمرکز بر درآمدهای صادراتی در وضع محدودیت‌های نفتی بیشتر شود

محمود بازاری در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره تصمیم‌های ارزی کشور اظهار کرد:‌ سیاست‌های ارزی دولت از 20 فروردین با توجه به وضع اقتصادی کشور ابلاغ شده است و با پیشنهادهای اصلاحی در 2 اردیبهشت و زمان‌های پس از آن در رویه‌ها بازنگری و اصلاح‌هایی صورت گرفت.

وی ادامه داد:‌ همه این موضوع‌ها طبیعی است و وقتی که کشوری با بحران‌های ارزی مواجه است نیاز به تصمیم‌های ویژه‌تر و مختص آن زمان دارد و هر دولت دیگری نیز بود به طور طبیعی سیاستگذاری‌های ارزی را از حالت عادی خارج می‌کرد.

بازاری خاطرنشان کرد:‌ در حال تلاش هستیم که با پیشنهادهای کارشناسی فضا برای فعالان صادراتی کشور شفاف شود تا از ابهام‌ها و تردیدها خارج شوند و ضمن آنکه دستگاه‌های اجرایی درگیر نیز باید ضوابط و مقررات را به صورت شفاف بیان کنند تا صادرکننده بداند که تعهداتی که تا دو سال آینده ملزم به اجرای آن است در چه بستر ارزی قابل اجراست.

وی افزود: به موجب مصوبه ارزی 16 مردادماه نیز با پیشنهادهایی از سوی سازمان گمرک و سازمان توسعه تجارت همراه شده است و بر بند 3 این مصوبه اصلاحاتی صورت گرفت که فضا را برای صادرکنندگان کشور شفاف‌تر می‌کند.

ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد برگردد

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد:‌ شورای هماهنگی سران سه قوه مصوب کرده است که ارز صادراتی باید به نوعی مدیریت شود که به چرخه اقتصادی کشور برگردد و مواردی نیز پیش‌بینی شده است که قابلیت اجرا دارد.

وی افزود:‌ با همکاری کامل بخش خصوصی و دولتی باید از این دوره گذر کرد.

بازاری درباره نحوه رفتار صنایع بزرگ و مادر در تامین مواد اولیه و ارز حاصل از صادرات عنوان کرد:‌ بانک مرکزی باید در این زمینه شفاف‌سازی کند و هیچ یک از صنایع نباید در برگشت ارز حاصل از صادرات سهل‌انگاری کنند و وضع کنونی کشور می‌طلبد که همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: وزارت نفت، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌ها پیگیر بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع هستند و رئیس جمهور نیز در این زمینه تذکرهایی را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های نظارتی باید در تمامل مراحل تامین و توزیع کالا در کشور نظارت لازم را داشته باشند و بخشی از اطلاعات و توضیح‌های کارشناسی براساس گزارش‌های کارشناسی دستگاههایی مانند سازمان حمایت است و حوزه فعالیت‌های بازرگانی تولید و توزیعی بسیار وسیع است و همت بیشتری طلب می‌کند.

بازاری خاطرنشان کرد: سازمان‌های صنعت و معدن در تمامی استان‌ها نیز برنامه‌هایی را برای نظارت بر بازار در دستور کار دارند که البته ممکن است مشکل‌هایی نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با تمام دغدغه‌هایی که دولت و مسئولان و سران قوه برای تامین کالا و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها دارند باید به این نکته نیز توجه داشت که در چشم‌انداز تعریف شده اگر به آن موقعیت برخورد شود که در ما‌ه‌های آینده با محدودیت‌هایی در صادرات نفت مواجه شویم، فرصتی فراهم می‌شود که بر روی صادرات بیشتر تمرکز شود و البته لازمه آن بهبود وضع تجارت و کسب و کار در کشور است.

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: برخوردهای چکشی جواب نخواهد داد. کشور پهنه وسیع و فراوانی دارد خروج کالا جذابیت دارد و همه این مسائل موجب می‌شود که تصمیم‌های سران سه قوه به خوبی اجرا نشود اما موضوع صادرات و ارزآوری باید در ماه‌های آینده با وسواس بیشتری پیگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار