تعزیه میرعزای کاشانی و گروه روح الامین در نوش آباد رونق گرفت

کاشان( پانا) - معاون اسبق میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت:اولین دستگاه تعزیه توسط سید اشرف الدین حسینی معروف به بابا شرف بود و سید مصطفی میرعزای کاشانی نیز در دوره قاجاری گل سرسبد تکیه دولت بود اما تعزیه میرعزای کاشانی با گروه روح الامین در نوش آباد رونق گرفت.

کد مطلب: ۸۵۴۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تعزیه میرعزای کاشانی و گروه روح الامین در نوش آباد رونق گرفت

به گزارش پانا کاشان سیف اله امینیان در تالار علامه محمد زمان نوش آبادی اظهار کرد:در سینمای ایران فقط یک فیلم در خصوص عاشورا ساخته شد که فیلم روز واقعه از بهرام بیضایی است که به ماجرای وهب نصرانی پرداخت که او را از سفره عقد به میدان شهادت کشاند و خاندان بیضایی نیز از تعزیه خوانهای معروف منطقه کاشان بودند.

وی تاکید کرد: سه منطقه آران، بیدگل و نوش آباد در تاریخ ادبیات ایران معروف به قرا ثلاثه هستند که شهر مرثیه بوده اند و از جمله آنها سید رضا محمدی نوش آبادی بود که با وجود نابینایی یک چشم اما مرثیه می گفت.

این پژوهشگر حوزه میراث تاریخی تصریح کرد: مسجد جامع نوش آباد و مناره بلند آن، شاهکار معماری دوره سلجوقی است و معمار آن نیز یک اعجوبه معماری بوده است که در یک بنای دایره ای آیه العلم عندالله را با خط بنایی طراحی و ساخته کرده است.

وی بااشاره به آیین های محرم نوش آباد گفت: موزه محرم به جای کاشان باید در نوش آباد راه اندازی می شد . جامعه باید میراث فرهنگی را قدر بداند و مهمترین آیینها، مراسم ماه محرم است که باید این آداب و رسوم را حفظ کنیم.

امینیان افزود: عزاداری در شهرهایی مثل اردبیل و زنجان عزاداریهای باشکوهی است اما عظمت آیین های عزاداری عاشورا و محرم در منطقه کاشان و نوش آباد به تنوع و حفظ اصالت سنتی آن است که در کشور کم نظیر است.

امینیان تاکید کرد: به یقین و به طور قطع می گویم که بقای کشوری بنام ایران به واسطه حماسه حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا و آیین های محرم و محبت اهل بیت علیهم السلام پابرجا مانده است.

به گزارش پانا رونمایی از سند ثبت آیین های کتل و سقاخوانی نوش آباد با حضور مسوولا ن میراث فرهنگی و پژوهشگران حوزه ادبیات آیینی همراه با تجلیل از پیرغلامان حسینی در تالار سردار شهید راحمی این شهر برگزار شد. آیین های کتل و سقاخوانی که در پاسداشت محرم در شهر تاریخی نوش آباد برگزار می شود با شماره های 1333 و 1334 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

آیین های سنتی نوش آباد در پاسداشت حماسه حسینی، علاوه بر سقاخوانی، شامل پنجه بندی حسینیه در نخستین روز محرم، طوغ برداری ،کُتَل و کشته برداری در روز عاشورا ،خیمه کوبی در عصر هشتم و خیمه برداری در عصر یازدهم محرم نیز هست که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار