گزارشی از آخرین وضع فروش خودرو در ایران

قیمت گزاف و هجوم مردم؛ چرا پیش فروش خودرو در ایران پُر مشتری است

افرادی که در پیش‌فروش سایپا خودرو خریده‌اند نمی‌توانند در پیش فروش ایران خودرو شرکت کنند

تهران (پانا) - به اعتقاد برخی کارشناسان بازار، هجوم کم‌سابقه برای پیش‌خرید خودروها در طرح شرکت خودروسازی سایپا نشان‌دهنده انتظار بازار برای افزایش بیشتر قیمت‌هاست. برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که فاصله زیاد قیمتی در حاشیه بازار و کارخانه نشان‌دهنده حباب در قیمت‌هاست اما استقبال فراوان از طرح‌ها نشان‌دهنده انتظار بازار برای افزایش بیشتر قیمت‌هاست. انتظاری که ممکن است بر پایه حباب بازار شکل گرفته باشد.

کد مطلب: ۸۵۳۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
قیمت گزاف و هجوم مردم؛ چرا پیش فروش خودرو در ایران پُر مشتری است

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگا‌ه‌داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ پیش‌فروش شرکت خودروسازی سایپا تا حدودی بر بازار خودرو تاثیرگذار بود و تلاطم بازار خودروهای داخلی را کاهش داد تا آنجا که قیمت‌ها در حاشیه بازار حدود 3 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به مزایای طرح پیش‌فروش خودرو گفت:‌ این طرح از گسترش حاشیه بازار و نوسان‌های ساعتی قیمت کاسته است و به نوعی بازار با ثبات و توقف قیمت مواجه شده است و تا حدودی به تقاضاهایی که در آینده به بازار خودرو اضافه می‌شود پاسخ داده شده است.

عضو اتحادیه نمایشگا‌ه داران خودرو اظهار کرد: ضوابطی که در طرح پیش‌فروش برای محدودکردن تقاضاهای سفته‌بازانه وجود داشت موجب شد تا خریدها زمینه اخلال بیشتر در بازار نشود اما بازار در تقاضای خودروهای وارداتی و تولید داخل انتظار بیشتری برای افزایش قیمت دارد.

کاشانی‌نسب با اشاره به پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو در هفته آینده اظهار کرد:‌ حرکت مناسب انجام‌شده این است که به هر فرد تنها یک خودرو با ارایه کارت ملی داده می‌شود و تا یک سال پس از تحویل نیز حق فروش خودرو وجود ندارد و افرادی که از شرکت ایران‌خودرو یا سایپا خودرو پیش‌خرید کرده‌اند نمی‌توانند دوباره برای پیش‌خرید اقدام کنند.

وی اضافه کرد:‌ ضوابط پیش‌فروش در دور جدید واگذاری خودرو موجب شده است تا دست دلالان از بازار کم شود و گویا شرکت ایران‌‌خودرو در استعلامی آمار تمامی افرادی را که در هفته اخیر پیش‌خرید انجام‌ داده‌اند را در اختیار دارد و این افراد نمی‌توانند در پیش‌فروش ایران‌خودرو شرکت کنند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد: افراد زیر 18 سال نیز نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و مجموعه این عوامل از دلایلی است که موجب شده است سفته‌بازی در طرح پیش‌خرید تا آنجا که ممکن است کاهش یابد.

وی عنوان کرد: قیمت خودرو در این طرح به گونه‌ای است قیمت قطعی و نهایی نشده است و به قیمت روز بازار قرار است خودروها به افرادی که پیش‌خرید کرده‌اند تحویل داده شود.

کاشانی‌نسب اظهار کرد:‌ اعلام نشدن قیمت قطعی به آن معناست که در زمان ثبت‌نام قیمت نهایی اعلام نشده است و اگر خودروسازان تا زمان تحویل بتوانند از شورای رقابت ضوابط افزایش قانونی قیمت خودرو را دریافت کنند واگذاری‌ها با نرخ‌های جدید خواهد بود.

وی با بیان اینکه اولین تحویل این خودروها از آذر امسال تا سال آینده است اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که وضع سخت تحریم بر کشور تحمیل نشود و کالاهایی مصرفی جنبه سرمایه‌ای خود را از دست بدهند و تقاضاهای کاذب برای محصولات نیز در بازار از بین برود.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: خودرو در همه جای جهان کالای مصرفی است نه سرمایه‌ای و قیمت‌ها اکنون در بازار به گونه‌ای است که قدرت خرید مصرفی واقعی در بازار به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.

انتظار افزایش قیمت بیشتر در خودروهای خارجی

وی در مورد قیمت خودروهای وارداتی نیز اظهار کرد:‌ قیمت این خودروها نیز تا 10 روز پیش ثابت بود اما به دلیل نوسان‌های قیمتی دلار با افزایش تا 20 درصد مواجه شده است و دولت هر چه تلاش کرد نتوانست نوسان‌های قیمتی را کاهش دهد.

کاشانی‌نسب عنوان کرد:‌ دولت نمی‌تواند برای واردات خودرو ارز دولتی اختصاص دهد و به همین دلیل بازار با انتظار افزایش قیمت بیشتر در خودروهای خارجی مواجه است.

بازار خودرو حباب دارد

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است مردم باید در خرید خودرو دقت کنند و بدانند که وقتی فاصله قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار چندین میلیون تومان است، این اختلاف قیمت حبابی و غیر واقعی است.

وی در پاسخ به این سوال که فروش خودرو توسط خودروسازان چه تاثیری در بازار خودرو داشته است، گفت: اگر این فروش‌ها کوتاه مدت بود، روی بازار خودرو تاثیر می‌گذاشت و می‌توانست قیمت‌ها را کاهش دهد، در حالی که تحویل‌ تعدادی از خودروهای پیش‌فروش مربوط به سال 98 است.

پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو از هفته آینده

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در روزهای اخیر از پیش فروش محصولات این شرکت تا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: پیش فروش محصولات ایران خودرو به تعداد ۴۰ هزار دستگاه پس از دریافت مجوز از مراجع ذیربط آغاز خواهد شد.

وی اضافه‌ کرد: ما از گروه خودروسازی سایپا اسامی کسانی را که در پیش فروش این گروه ثبت نام کردند، درخواست کردیم و به محض دریافت اسامی ثبت نام کنندگان در پیش فروش گروه خودروسازی سایپا و نیز دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط به احتمال زیاد از اوایل هفته آینده ثبت نام برای پیش فروش محصولات ایران خودرو را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین گفت: با تسهیلاتی که در روند تامین و ترخیص قطعات خودرو آغاز شده امیدواریم بتوانیم به زودی به همه تعهدات باقیمانده تحویل خودروها عمل کنیم همچنین پیش‌بینی می‌کنیم تا سه ماه آینده روند تولید و فروش خودروها به حالت عادی باز گردد.

قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار

ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
۱ پژو SLX 405 ۳۵۱.۵۰۰.۰۰۰ ۵۷۰.۰۰۰.۰۰۰
۲ پژو GLX405 ۳۲۹.۴۴۰.۰۰۰ ۵۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۳ پژو پارس LX کلاس ۱۳ ۴۲۶.۶۲۰.۰۰۰ ۷۷۰.۰۰۰.۰۰۰
۴ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۶۲.۸۶۰.۰۰۰ ۶۳۰.۰۰۰.۰۰۰
۵ پژو ۲۰۶ وی ۸ ۴۲۷.۶۳۰.۰۰۰ ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۶ سمند EF7 ۳۴۳.۳۸۰.۰۰۰ ۵۳۵.۰۰۰.۰۰۰
۷ سمند LX ۳۳۵.۳۵۰.۰۰۰ ۵۴۰.۰۰۰.۰۰۰
۸ پراید ۱۳۱ ۲۲۷.۰۹۰.۰۰۰ ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۹ پراید ۱۱۱ ۲۱۳.۲۴۰.۰۰۰ ۳۷۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۰ تیبا SX ۲۷۵.۷۰۰.۰۰۰ ۴۳۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۱ رنو ساندرو اتوماتیک ۵۴۶.۴۴۰.۰۰۰ ۱.۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۲ رنو استپ وی اتوماتیک ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۳ ساینا اتوماتیک ۴۲۱.۲۰۰.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۴ دنا پلاس ۵۳۲.۶۸۰.۰۰۰ ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۵ پژو ۲۰۰۸ ۱.۱۴۹.۹۴۰.۰۰۰ ۲.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۶ ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴۳.۶۴۰.۰۰۰ ۱.۱۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۷ ۲۰۷ دنده ۴۷۱.۲۸۳.۰۰۰ ۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۸ هایما S7 ۱.۰۴۳.۱۳۰.۰۰۰ ۲.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۹ هایما S5 ۹۸۶.۴۰۲.۰۰۰ ۱.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۰ مزدا ۳ ۱.۳۹۷.۶۰۰.۰۰۰ ۲.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار