دستورالعمل تغییر تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ شد

تهران (پانا) - بانک مرکزی جزئیات دستورالعمل تغییر تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری و غیر اعتباری را به نظام بانکی کشور ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۸۵۳۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
دستورالعمل تغییر تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ شد

در بخشنامه بانک مرکزی جهت اطلاع مدیران عامل بانک‌های دولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیر اعتباری و بانک مشترک ایران - ونزوئلا آمده است: احتراما، همانگونه که مستحضرند پس از تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در سال ۱۳۸۷، ترتیبات تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی تغییر یافت. به گونه‌ای که به موجب ماده ۵ قانون مذکور سقف مجاز تملک سهام بانک‌های غیر دولتی، بانک های دولتی مشمول واگذاری، موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی - اعم از اینکه قبل از تصویب آن تاسیس شده بودند و یا پس از آن تاسیس می‌شدند - به طور مستقیم یا غیر مستقیم، برای هر شرکت سهامی عام یا تعاونی سهامی عام یا هر موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی ده درصد و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی پنج درصد تعیین شد.

به استناد همان ماده قانونی، معاملات بیش از سقف‌های مذکور باطل و ملغی الاثر اعلام شد و تملک سهام بانک‌ها بیش از سقف‌های مجاز از طریق ارث نیز مشمول حکم یاد شده گردید و وراثت و یا اولیای قانونی آن‌ها ملزم به فروش سهام مازاد بر سقف، ظرف مدت دوماه پس از صدور حصر وراثت شدند. بر همان اساس، اشخاص حقیقی سهامدار بانک‌ها و اعضای خانواده آنها شامل همسر، فرزندان و همسران آن‌ها، برادر، خواهر، پدر و مادر منحصرا تا سقفی می‌توانستند سهام داشته باشند که نتوانند مشترکا بیش از یک عضو هیات مدیره را در بانک ذی‌ربط تعیین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار