عمر 76 درصد اتوبوسهای تهران به پایان رسیده است
تهران (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران میگوید عمر ۶۷ درصد اتوبوسهای تهران به پایان رسیده است.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری در نشست مشترک مدیران مترو و محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ما در محیط زیست استان تهران وظایف و مسئولیتهای وسیعی داریم، گفت: تهران وضع متفاوتی نسبت به سایر استانها دارد و با توجه به اینکه در تهران آمایش سرزمین انجام نشده است،جمعیت متراکمی در پهنه اندک جغرافیایی مستقر شده است.
وی معضلات محیط زیست در استان تهران را نیز به فراخور جمعیت، افزون دانست و اظهار کرد: علاوه بر جمعیت ثابت تهران، حدود ۳ میلیون نفر نیز جمعیت شناور در تهران داریم و در مجموع بالای ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر هستند.
کلانتری با اشاره به اینکه از طرفی منابع آبی در تهران بسیار مهم و محدود است، افزود: ۵ حوزه آبی در تهران و البرز وجود دارد که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته و حفاظت از آنها نیز بر عهده محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: ۲۹ درصد جغرافیای استان در محدوده حفاظتی و مناطق تحت مدیریت محیط زیست است و این نشاندهنده وسعت وظایف محیط زیست بوده و بر همین اساس محیط زیست در استان تهران نیازمند تقویت و سرمایهگذاری است.
کلانتری توجه ویژه به رفع معضلات محیط زیست استان تهران در موضوعات مختلف را مهم دانست و گفت : یکی از دغدعههای موجود و قدیمی در استان تهران موضوع آلودگی هوا خصوصا در نیمه دوم سال است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش زیر ساختهای مترو در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد، افزود: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا خطوط اصلی شبکه مترو بیش از ۱۲ خط است و در تهران نیز باید به توسعه خطوط مترو توجه ویژهای معطوف شود.
کلانتری با بیان اینکه ۷۶ درصد اتوبوسها و تمام خودروهای ون در حال تردد در تهران به پایان عمر خود رسیده و این بر تشدید آلودگی هوا اثر مضاعفی دارد، تصریح کرد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا و پیگیری های انجام شده مقرر شده است امسال ۱۰ هزار دستگاه تاکسی جایگزین تاکسیهای فرسوده شود ولی تاکنون ۳۰۰ دستگاه تاکسی جایگزین شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست دوست و یار حمل و نقل عمومی است، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی برای حفظ محیط زیست بسیار ضروری است و انتظار می رود دولت در اینباره ورود کاملی داشته و سرمایهگذاری کند.
وی با بیان اینکه چند ابزار در جهت توسعه زیرساخت های مترو تهران می تواند مورد استفاده قرار گیرد، افزود: از جمله آن عوارض آلایندگی است که می تواند بخشی از آن به بهبود زیرساختهای مترو و در نهایت توسعه محیط زیست کمک کند و درآمدهای دیگر از جمله یارانه مترو و عوارض معاینه فنی نیز میتواند در این راستا تاثیر گذار باشد.
کلانتری در بخشی از سخنان خود به موضوع آموزش های محیط زیست در مترو اشاره داشت و گفت: در حوزه آموزشهای محیط زیست انتظار ما این است که یک کاری مشترک برای مردم و بهرهبرداران انجام شود چرا که به سبب سفرهای درون شهری مردم، مترو ظرفیت مناسبی برای آگاهی بخشی و ارتقاء فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ما در تهران بطور خوشبینانه ۱۰۰ روز هوای ناسالم در سال داریم و در واقع بیش از نیمی از سال هوا آلوده است،اظهار کرد: محیط زیست برای کاهش و رفع آلودگی هوا، قطعا از توسعه زیر ساختهای حمل و نقل عمومی حمایت میکند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم در حوزه حمل و نقل عمومی اقدامات اثر بخشی انجام دهیم قطعا وضعیت آلودگی هوا بدتر میشود، افزود: اگر مترو در تهران نبود این جمعیت چگونه میتوانست جابجا شود و این نشان دهنده نقش تاثیرگذار مترو در حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا است.
وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه متروی تهران در رنکینگ جهانی در رتبه ۱۲ قرار دارد و این قابل تقدیر است ، گفت: موضوع صرفهجویی در انرژی، آب، برق و کاغذ میتواند مترو را به عنوان یک دستگاه خدماتی پیشرو در مدیریت سبز استان تهران معرفی کند.
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران نیز در این نشست ضمن استقبال از تعامل محیط زیست و مترو با اشاره به اینکه ناوگان متروی تهران روزانه ۲ میلیون نفر مسافر را جا به جا میکند، افزود: ما در متروی تهران آمادگی کامل داریم که در حوزه محیط زیست آموزشهای مشترک داشته باشیم و این ظرفیت مناسبی برای اطلاعرسانی و آموزشهای لازم به شهروندان است.
ارسال دیدگاه