پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز جهانی سواد آموزی

رشت(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز جهانی سواد آموزی پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۸۵۲۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز جهانی سواد آموزی

به گزارش پانابه نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، متن پیام نادر جهان آرای به شرح زیر است:

بسمه تعالی

میزان باسوادی در یک جامعه، شاخصه ای برای توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. سواد، ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی است. آموزه های اسلام، سراسر دعوت به تحصیل علم و دانش پژوهی است و پاداشهای معنوی درنظرگرفته شده برای پویندگان علم، بسیار والاست. از نگاه قرآن، دانش مایه سروری و یکی از شرایط رهبری و پیشوایی دیگران است. قرآن از مأمور و مکلف شدن عده ای برای تحصیل علم و دانش سخن می گوید و آن را مقدمه ای برای هدایت دیگران می داند.
سازمان یونسکو هشتم سپتامبر(17 شهریور) را روز جهانی سوادآموزی نامید؛ زیرا با یادآوری آن ضمن نشان دادن اهمیت سوادآموزی به همگان، دستاوردهای مبارزه با بیسوادی را در کشورها به نمایش در می آورد. در عصری که تنوعات، رو به رشد است، سوادآموزی نه تنها اعتماد به نفس را گسترش می بخشد، بلکه فرصتهایی را برای افرادی که در حاشیه و مورد غفلت قرار گرفته اند فراهم می سازد. نوسوادان، استعداد
و مهارتهای بهتری برای افزایش سطح درآمد خود به دست می آورند، وسایل معیشتی پایداری برای خود فراهم می سازند، به خدمات آموزشی و بهداشتی دسترسی بهتری می یابند و در قلمرو عمومی اجتماعی ادغام می شوند؛ در نتیجه، سوادآموزی برای تضمین دسترسی به فرصتهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، حیاتی است؛ به ویژه در مورد زنان که تاثیر قابل توجهی در توانمند سازی و دگرگون سازی زندگی آنها دارد.
سوادآموزی نه تنها خواندن و نوشتن است، بلکه عزت نفس و تنوع انسانی و فرصتهایی را که به افراد، خانواده ها و جوامع امید می بخشد، شامل می شود. سوادآموزی بخش یکپارچه ای از حق آموزش است.
سوادآموزی اثبات کرده که هنوز و هنوز ابزار اصلی توانمندسازی است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که در جهت اجرایی شدن شعار برگزیده یونسکو برای سال 2018 ؛ « سوادآموزی و توسعه مهارتها» حق برخورداری همه انسانها از آموزش تمامی مهارتها در کنار مهارت سواد و در همه سنین، به عمل تحقق یابد .

نادر جهان آرای
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار