سقاخوانان نوش آباد به استقبال محرم می روند

کاشان (پانا) - سقاخوانی، آیین سنتی و مذهبی در استقبال از قافله حسینی است که با قدمتی بیش از صد سال در شهر تاریخی نوش آباد برگزار می شود و به شماره 1334 در مهرماه 1395 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

کد مطلب: ۸۵۰۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
سقاخوانان نوش آباد به استقبال محرم می روند

به گزارش پانا کاشان، سقاخوانی، از جمله هنرهای آیینی - نوایی است که از مقام های موسیقیایی سنتی ایران الهام گرفته و با محتوای اشعار مذهبی اجرا می شود که به صورت سینه به سینه از پدران به فرزندان به ارث رسیده است و هر واقعه از حماسه حسینی را با ردیف و لحن خاصی روایت می کند.

مردم نوش آباد، بنا به سنت دیرین نیاکان خود، از شامگاه عید غدیر، پس از نماز مغرب و عشا در مرکز هیئت حسینی سقاخوانی می کنند که شیوه ای از عزاداری شبیه به شروه خوانی مردم جنوب کشور است اما شعر و آهنگ آن به گونه ای خاص و منحصربه فرد است.

سقاخوانان، در سه دسته، موسوم به استاد و شاگرد، به شکل حلقه های عزا نشسته و با درهم بردن سرهای خود، اشعاری ناب و با سبک فاخر در رثای شهدای کربلا می خوانند که آهنگ آن در مایه های شور، دشتی و همایون است و این آیین تا شامگاه اول محرم ادامه دارد.

سقاخوانی مردم نوش آباد، نه یک مراسم آیینی، بلکه روایتی از فرهنگ مردمی است که برای جاودانه ماندن حماسه عاشورا، از گزند تحریف و خرافه، سنتی نیک را سینه به سینه چون میراثی گرانبها حفظ کرده اند.

سقاخوانی مردم نوش آباد، در صبح تاسوعا نیز اجرا می شود. در این روز ، سقاخوانان در کوچه ها گشته و برای درگذشتگان به فاصله دو محرم ، فاتحه خوانی می کنند و خانواده اموات نیز به یادبود، پرچمی را به هیات هدیه می کند.

سقاخوانی روز عاشورا، شرایط خاصی دارد که توسط سادات محل اجرا می شود . سادات هیات حسینی، شالهای سبز، بر گردن انداخته و پیشاپیش دسته های سینه زنی و پس از تابوت نمادین کشته، حرکت می کنند .

گفتنی است، پنجه بندی حسینیه در نخستین روز محرم، توغ بندی،کُتَل خردسالان، خیل عرب و آیین های خیمه کوبی هشتم محرم و خیمه برداری یازدهم محرم و از دیگر آیین های محرم نوش آباد است که در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار