استاندار کردستان: محوریت رشد اقتصادى کردستان بر مدار توسعه کشاورزى است

سنندج (پانا) - استاندار کردستان گفت: اهمیت کشاورزى به عنوان یک بخش کلیدى در تولید ثروت در استان، بیانگر این واقعیت است که محوریت رشد اقتصادى کردستان بر مدار توسعه کشاورزى است.

کد مطلب: ۸۴۹۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
استاندار کردستان: محوریت رشد اقتصادى کردستان بر مدار توسعه کشاورزى است

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در هشتمین کنگره علوم دامى کشور که در دانشگاه کردستان برگزارشد ابراز امیدوارى کرد در این همایش با تبادل تجربیات بین حاضران و بررسى چالش هاى این زیربخش، راه حل هاى علمى و عملى پیش پاى مسوولان، دست اندرکاران، تولیدکنندگان و بازرگانان نهاده ها و محصولات دامى قرار گیرد.

وى با تشریح فرصت ها و قابلیت هاى توسعه کشاورزى از خاک و آب مناسب تا نیروى انسانى و همچنین بازار مصرف به واسطه مرز اشاره کرد و افزود: سهم بخش کشاورزى از ارزش افزوده ناخالص داخلى استان ٢٧ درصد و سهم آن از اشتغال دائمى ٣٠ درصد است که موجب شده معیشت افراد زیادى از جمعیت استان با این بخش پیوند بخورد.

مرادنیا در ادامه اظهار داشت: اهمیت کشاورزى به عنوان یک بخش کلیدى در تولید ثروت در استان، بیانگر این واقعیت است که محوریت رشد اقتصادى کردستان بر مدار توسعه کشاورزى است.

وى در این خصوص افزود: بدیهى است که اساس هر برنامه توسعه متوازن و پایدار منطقه اى باید بر آن (کشاورزى) باشد.

استاندار کردستان با اشاره به بارش هاى مناسب سالانه و وجود سالانه ٤/٨ میلیارد متر مکعب رواناب در کردستان در شرایط اقلیمى فعلى گفت: با توجه به پتانسیل بالاى خاک استان، پیگیرى هاى جدى براى اخذ تخصیص آب و افزایش احداث تاسیسات مهار و ذخیره آب در جریان است که در شرایط خشکسالى فعلى کشور، کردستان مى تواند با بهره بردارى صحیح و اصولى از این رواناب ها به استمرار پایدارى تولید محصولات کشاورزى و تامین امنیت غذایى مشور کمک شایانى کند.

مرادنیا بالاتر بودن ضریب مکانیزاسیون کشاورزى در کردستان نسبت به میانگین کشور را از نقاط قوت کشاورزى استان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: میزان تولیدات کشاورزى سالانه استان از ٢/٧ میلیون تن فعلى مى تواند به ٥ میلیون تن برسد و با توسعه صنایع تبدیلى و تکمیلى مرتبط، علاوه بر ایجاد اشتغال مولد، مى توان با ارزش افزوده حاصله در داخل استان، درآمد سرانه استان را به میانگین کشورى رساند.

وى همچنین به توانمندى هاى کردستان در زمینه افزایش تولید گوشت قرمز گوشت مرغ و شیر اشاره کرد و گفت: در صورت توجه ویژه، کردستان مى تواند نقش قابل ملاحظه اى در توسعه دامپرورى کشور داشته باشد.

مرادنیا در خاتمه، صنعت دامپرورى کشور را با چالش هاى متعددى مواجه دانست که اگر براى آنها چاره اندیشى نشود با مشکلات متعددى مواجه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار