آمریکا درخواست ایران از لاهه را ناقض حق حاکمیت خود دانست

تهران(پانا) - وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (5 شهریورماه) اعلام کرد که واشنگتن درخواست ایران از دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر دستور به آمریکا برای لغو تحریم های ضد ایرانی را تلاش برای دست درازی به حقوق ایالات متحده برای اقدام در زمینه های امنیت ملی تلقی می‌کند.

کد مطلب: ۸۴۹۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا درخواست ایران از لاهه را ناقض حق حاکمیت خود دانست

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که با دعاوی ایران در دیوان بین المللی دادگستری مقابله می‌کند.

وکلای ایران روز دوشنبه از دیوان بین المللی دادگستری خواستند به واشنگتن دستور دهد تحریم های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه تهران را لغو کند.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «درخواست ایران از دیوان بین المللی دادگستری، تلاش برای دست درازی به حق حاکمیت آمریکا برای اتخاذ اقداماتی قانونی از جمله اعمال مجدد تحریم ها است، امری که برای محافظت از امنیت ملی ما، لازم است.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اقدامات در پیش گرفته شده از سوی ایران، سواستفاده از دیوان بین المللی دادگستری است.»

آمریکا ساعاتی پیش در واکنشی کتبی به درخواست ایران از دیوان بین المللی دادگستری لاهه در زمینه لغو تحریم های واشنگتن اعلام کرد که این دادگاه برای رسیدگی به این پرونده صلاحیت قضایی ندارد.

آمریکا همچنین مدعی شد که دعاوی ایران خارج از ملزومات معاهده مودت 1955 است. معاهده مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت های آمریکا و ایران که در تارنمای سازمان ملل نیز بارگذاری شده است، 23 مرداد 1334 هجری شمسی (15 اوت 1955میلادی) میان نمایندگان دو کشور امضا شد.

وکلای آمریکایی به ریاست جنیفر نیوستید، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا قرار است فردا سه شنبه (6 شهریورماه) به موضوع شکایت ایران پاسخ دهند. همچنین انتظار می‌رود رای نهایی در مورد این پرونده ظرف یک ماه صادر شود، اما زمان دقیق صدور رای تعیین نشده است.

در شکایت تنظیم شده برای دیوان بین المللی دادگستری ذکر شده که تحریم های آمریکا که به اقتصاد ایران ضربه می زند، اصول معاهده مودت بین دو کشور را نقض می‌کند.

دونالد ترامپ پس از خارج کردن آمریکا از برجام، طرح های یکجانبه ای را برای بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی اعلام کرد. به رغم مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن با تصمیم ترامپ، اکثر شرکت های غربی قصد پیروی از تحریم‌ها را دارند و توقف داد و ستد با ایران را به مجازات شدن از سوی آمریکا یا منع فعالیت تجاری در ایالات متحده ترجیح می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار