در گفت‌وگوی با پانا بررسی شد

چرا پیمانکاران از به‌کارگیری کودکان کار استقبال می کنند

مدیر جمعیت امام علی: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تعداد کودکانی که شروع به کار می‌کنند در حال افزایش است

تهران (پانا) – به گفته زهرا رحیمی، مدیر جمعیت خیریه امام علی، در وضع اقتصادی نامناسب، اولین خطر احتمالی، ترک تحصیل کودکان و ورود آنها به بازار کار است.

کد مطلب: ۸۴۵۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
چرا پیمانکاران از به‌کارگیری  کودکان کار استقبال می کنند

رحیمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به افزایش کودکان زباله‌گرد گفت: وضع اقتصادی اخیر که تامین معاش را برای خانواده‌ها سخت کرده است، روز به روز احتمال بیشتری را ایجاد می‌کند که کودکان بیشتری وارد چرخه کار چه در خیابان‌ها و چه در کارگاه‌ها یا حتی کارهای زیرزمینی شوند.

حذف آموزش اولین تهدیدی است که برای کودکان در وضع دشوار اقتصادی ممکن است وجود داشته باشد. بعضی از آنها وقتی می‌بینند برای تامین نان هم دچار مشکلند، داوطلبانه وارد بازار کار شوند

او با تاکید بر این که آماری از کودکان کار و خیابان وجود ندارد، گفت: بی‌پناه‌ترین و در معرض‌خطرترین گروه جامعه کودکان هستند که نماینده‌ای هم ندارند که مدافع حقوقشان باشد. من نمی‌توانم آمار مشخصی بدهم اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که تعداد کودکانی که شروع به کار می‌کنند در حال افزایش است. در خانواده‌ها می‌بینیم اولین تغییری که با وضع اقتصادی رخ می‌دهد، تغییر وضع کودکان است، مخصوصا در بسیاری از خانواده‌ها که در مناطق محروم قرار دارند، تغییر وضع شغلی و اقتصادی سرپرست خانوار، تاثیر زیادی بر زندگی کودکان می‌گذارد به طوری که آنها یا ناچار می‌شوند تحصیل را رها کنند یا اگر کار می‌کنند، ساعت کاری بیشتری را متحمل می‌شوند.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: حذف آموزش، اولین تهدیدی است که برای کودکان در وضع دشوار اقتصادی ممکن است وجود داشته باشد. ممکن است بعضی از آنها از طرف خانواده اجباری برای کار نداشته باشند اما خودشان وقتی می‌بینند که در وضع دشوار زندگی قرار گرفته‌اند و برای تامین نان هم دچار مشکلند، داوطلبانه تصمیم می‌گیرند به بازار کار وارد شوند. در وضعی که بازار کار برای بزرگسالان وجود ندارد و ممکن است پدر و مادرهای بسیاری از کودکان در مناطق محروم بیکار باشند، کودکان و نوجوانان وارد بازار کار می‌شوند و کارفرماها که نباید آنها را بیمه کنند و دستمزدهای کمتری به آنها می‌دهند، از این وضع استقبال می‌کنند.

رحیمی همچنین درباره کودکان زباله‌گرد توضیح داد:‌ تعداد افراد زباله‌گرد مشخص است چون پیمانکاران با تعداد مشخصی از افراد کار می‌کنند، خطری که در این زمینه وجود دارد این است که همانطور که اشاره کردم، کودکان جایگزین بزرگسالان شوند. ما هفته گذشته یک جلسه داشتیم که پیمانکارها هم در آن جلسه دعوت شده بودند، هرچند تعداد زیادی از آنها نیامده بودند اما حاضران این توجیه را داشتند که وضع بد اقتصادی باعث می‌شود بچه‌ها خودشان بخواهند وارد این کار شوند و ما هم دلمان برایشان می‌سوزد و به آنها کار می‌دهیم. کارشناس وزارت کار در آن جلسه اعلام کرد تمامی مراکز بازیافت باید از وزارت کار مجوز بگیرند و اطلاعاتشان ثبت شود، این مراکز باید گزارش کارگران را بدهند و از آنها بازرسی هم انجام شود. شهرداری هم اعلام کرد در قراردادها این شرایط را می‌گذاریم و اگر پیمانکاری از این شرایط تخلف کند او را خلع ید می‌کنیم. اما ما فکر می‌کنیم باید به ان‌جی‌اوها اجازه بدهند به صورت سرزده بتوانند از این مراکز بازدید کنند.

در وضعی که بازار کار برای بزرگسالان وجود ندارد و ممکن است پدر و مادرهای بسیاری از کودکان در مناطق محروم بیکار باشند، کودکان و نوجوانان وارد بازار کار می‌شوند و کارفرماها که نباید آنها را بیمه کنند و دستمزدهای کمتری به آنها می‌دهند، از این وضع استقبال می‌کنند

مدیر جمعیت امام علی اظهار کرد: تا وقتی سیستم جمع‌آوری زباله در شهر تهران به صورت دستی و انسانی است، خیلی امکان ندارد که کودکان حذف شوند،‌ این سیستم باید مورد بازنگری قرار بگیرد. در این حال باید این را هم مد نظر قرار داد که اگر کودکان زباله‌گرد از این کار حذف شوند، چه چاره‌ای برای آنها داریم، آیا به کارهای پرخطرتر وارد می‌شوند یا از خانواده آنها حمایت مادی می‌شود؟ باید نگاهمان به این کودکان و خانواده‌هایشان حمایتی باشد که از چاله به چاه نیفتند، آنها هم‌اکنون به خاطر 300 هزار تومان زباله‌گردی می‌کنند و ممکن است به خاطر پول در دام باندهای تبهکاری بیفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار