مدیرکل آموزش و پرورش گلستان

واگذاری بخشی از مدارس در قالب تجاری سازی

گرگان (پانا) - امسال از 100 واحد آموزشی را که میتوان در قالب تجاری سازی واگذار شود در خواست کردیم که 33 مورد آن در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مورد موافقت قرار گرفت.

کد مطلب: ۸۴۱۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری بخشی از مدارس در قالب تجاری سازی

احسان گوهری‌راد اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید پذیرای 345 هزار دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم هستیم که در 2 هزار و 400 مدرسه تحصیل خواهند کرد.

وی افزود حدود 20 هزار فرهنگی در قالب رسمی، پیمانی و حق‌التدریس در مدارس استان امر آموزش را برعهده دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه آموزش و پرورش هم مانند همه حوزه‌ها درگیر مشکلات اقتصادی است، تصریح کرد: در این بخش در بسیاری موارد و مسائل با مشکل مواجه خواهیم شد.

باید به مدیران مدارس حق بدهیم که پیگیر کار مشارکتی باشند

گوهری راد ادامه داد: در مواردی مانند کیفیت بخشی و سرانه‌های آموزشی دچار مشکل هستیم و شاید نتوانیم به همه مدارس کمک کنیم در این شرایط باید به مدیران مدارس حق بدهیم که پیگیر کار مشارکتی باشند. اما تا مهرماه اجازه درخواست وجهی را به مدیران نداده ایم.

وی یادآورشد: امسال حدود یک‌هزار نیروی فرهنگی کمبود خواهیم داشت و این کمبودها از طریق نیروهای حق‌التدریس موظف و آزاد، خرید خدمات و استفاده از معلمان بازنشسته تامین شده است.

همکاران اداری هم درصورت کمبود به کلاس درس می روند

این مقام مسئول اذعان کرد: اولویت نخست ما این است که در ابتدای مهرماه همه کلاس های ما دارای معلم باشد و اگر کلاس درسی معلم نداشته باشد ابتدا با مدیران و معاونان مدرسه و سپس همکاران اداری باید ابتدا کلاس درس را پر کنند و بعد مشغول کار اداری خود شوند.

گوهری راد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نارضایتی برخی خانواده ها در زمینه هدایت تحصیلی دانش آموزان بیان کرد: سیاست‌های نظام تعلیم و تربیت این است که باید در طول برنامه ششم توسعه 50 درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش هدایت شوند.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی اوقات آنچه که خانواده‌ها انتظار دارند رخ ندهد اما همه این کارها برای این است که پس از پایان دوره تحصیل دانش‌آموزان بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند. هرچند در این بخش هم قانونگذار پیش‌بینی‌های لازم را کرده است این دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس غیردولتی در رشته‌های مدنظر خود تحصیل کنند.

واگذاری بخشی از مدارس در قالب تجاری سازی

گوهری راد در خصوص عرصه های از مدارس که میتوان در قالب تجاری سازی واگذار شود، افزود: این درخواست را سال گذشته مطرح کردیم اما این اتفاق نیفتاد اما در امسال از 100 واحد آموزشی مطرح شده 33 مورد آن در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مورد موافقت قرار گرفت.

وضعیت خوبی در پوشش تحصیلی مقطع متوسطه نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در پاسخ به خبرنگار کلاس بیست؛ درخصوص نرخ پوشش تحصیلی در استان اذعان کرد: متاسفانه مشکل ما در بخش متوسطه اول و به ویژه متوسطه دوم است و در کشور و استان وضعیت خوبی نداریم.

وی افزود: پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه حدود 80 درصد است. در دوره ابتدایی پوشش استان 98.3 درصد بوده که 2 دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

این مقام مسئول ابراز کرد: میزان جذب پایه اول در استان97/65 درصد که با توجه به جذب واقعی در کشور به میزان 97/16 بیش از میانگین کشوری است.

20هزار کودک بازمانده از تحصیل به دلیل مسائل فرهنگی و اقتصادی

وی با بیان اینکه به دلیل مسائل فرهنگی و اقتصادی کودکان بازمانده از تحصیل در گلستان بیش از 20 هزار کودک است، افزود:برای بازگشت بخشی از این افراد به مدارس با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی تفاهمنامه‌هایی داریم.معتقدیم حتی مراجع قضایی نیز باید ورود پیدا کنند .

گوهری راد ادامه داد: معلمین را به در خانه های این نوع دانش آموزان می بریم و یا با آموزش های ازراه دور سعی می کنیم این کودکان از ادامه تحصیل بازنمانند.

وی با بیان اینکه 2 واحد دانش آموز ابتدایی در مدارس حضور ندارند، افزود: آموزش و پرورش هرساله دانش آموزان را از طریق سامانه ثبت احوال و جمعیت استخراج می کند.

بازگشت 400 دانش آموز تارک تحصیل به مدارس استان

گوهری رادخاطرنشان کرد: در سال گذشته 700 نفر از این دانش‌آموزان را شناسایی کردیم و توانستیم زمینه برگشت 400 نفر را به مدارس فراهم کردیم.

ورود 410 نیروی جدید درسال جدید

وی در ادامه از بازنشستگی یک هزار و 200 فرهنگی گلستان خبرداد و گفت: از این تعداد یک هزار و 50 نفر آنان معلمانی هستند که سرکلاس می رفتند این درحالی است که تنها 410 نفر نیروی جدید وارد آموزش و پرورش می کنیم.

رئیس شورای آموزش وپرورش استان گفت: ورودی دانشگاه تربیت معلمان استان گلستان از کنکور سراری 660 است که در 4 سال آینده تعداد مناسبی جذب آموزش و پرورش استان خواهند شد.

وی در خصوص مدارس غیر دولتی بیان کرد: در حدود 13/8 درصد مدارس استان غیردولتی هستند که بیش از 40 هزار دانش آموز در آن تحصیل می کنند. شهرهای گرگان و بندرگز دارای بیشترین تعداد این نوع آموزشگاه هستند .

گوهری راد در پاسخ به میزان کمبود فضاهای مکمل آموزشی اذعان کرد: سرانه کتابخانه و مکان های مکمل در مدارس استان به شدت پایین است.

رتبه نخست گلستان در رشد نمرات نهایی/ در کنکور موفق نبوده ایم

وی در پاسخ به میزان افت تحصیلی در میان دانش آموزان استان گفت: استان گلستان در آزمون نهایی سال گذشته، بیشترین رشد را در کشور داشت و رتبه هشتم را در کشور دارا است.البته در برخی دروس از میانگین کشوری فاصله داریم .

گوهری راد با اشاره به نارضایتی در قبولی کنکور دانش آموزان گلستانی، گفت: شاید کنکور ملاک ارزیابی دقیق و درستی از موفقیت آموزشی نباشد اما یکی از ملاک هاست و استان گلستان در سال گذشته جزء10 استان آخر کشور بوده است.

وی اضافه کرد: انتظار داریم با جهش علمی در سال های ایخر شاعد موفقیت و ارتقاء رتبه کنکور استان گلستان باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در خاتمه، در پاسخ به میزان تحقق اعتبارات در آموزش و پرورش استان در سال گذشته گفت: تنها 900 میلیارد تومان اعتبار به حقوق همکاران فرهنگی در استان اختصاص یافته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار