تدارک ۲ کتاب تصویرسازی برای دانش‌آموزان در جشنواره هنر مقاومت

تهران (پانا) - در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به دو مجموعه «40 داستان کوتاه برای کودکان» و «40 داستان کوتاه برای نوجوانان و جوانان»‌ پرداخته می شود. در واقع مجموعه اول برای دانش‌آموزان اول تا ششم است و مجموعه دوم دانش‌آموزان هفتم تا ورود به دانشگاه‌ را شامل می‌شود.

کد مطلب: ۸۳۹۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تدارک ۲ کتاب تصویرسازی برای دانش‌آموزان در جشنواره هنر مقاومت

نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت ظهر امروز با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره و دبیران بخش‌های ده گانه، پیش) در مجموعه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ، مسعودنجابتی به تغییرات این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: در این دوره رشته‌‌هایی را به سایر رشته‌ها اضافه کردیم تا در تقارن با چهلمین سال انقلاب کار ویژه‌ای در جشنواره انجام دهیم، سازمان بسیج مستضعفین به عنوان حامی جشنواره، روی فرهنگ‌سازی در داخل کشور تمرکز دارد، ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز یکی دیگر از دلایل حذف بخش جهانی این رویداد هنری بود..

دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امسال نفرات اول تا سوم نداریم بلکه در هر رشته 4 برگزیده داریم و در اختتامیه مجموعاً از 40 هنرمند برگزیده در ۱۰ بخش تجلیل خواهد شد. بخش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت را هم داریم.

در ادامه این نشست سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون و دبیر اجرایی این رویداد هنری نیز اظهار کرد:: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و مضامین و نوع نگاه متناسب با این رخداد است، دوره‌های قبل جشنواره بیشتر نمایشگاه‌محور بود اما این دوره محصول‌محور است و قرار هست یک کار مردمی صورت بگیرد.

دبیر بخش کارتون پنجمین جشنواره هنر مقاومت ادامه داد: در حوزه کارتون سراغ مطالبات مردم رفته‌ایم و به نقد اشرافی‌گری ـ از ژن خوب تا اختلاف طبقاتی ـ پرداخته‌ایم، در حوزه کاریکاتور کار بر اساس سفارش انجام می‌شود و 40 شخصیت منفور و خبیث قبل از انقلاب از جمله شاه، نخست‌وزیرانش، مسعود و مریم رجوی و ... سوژه کاریکاتوریست‌ها قرار می‌گیرند.

در ادامه احمدرضا دالوند دبیر بخش علمی پژوهشی این جشنواره گفت: این بخش در گذشته به صورت ارسال مقاله بود، اما امسال به صورت کتاب «پیامی به تاریخ» با موضوع رویش‌های انقلاب برگزار می‌شود و به نسل جدید توجه می‌شود..

وی یادآور شد: وقتی از من خواسته شد چنین کتابی بنویسم اولین نکته‌ای که به ذهنم رسید این بود که همواره آثار هنرمندان با نگاهی ادیبانه و توصیفات بررسی می‌کنند که جای هیچ نقدی را باقی نمی‌گذارند به همین دلیل تلاش بی‌شمار می‌کنم کلمه حاوی معنا باشد، نه اینکه صرفاً یک متن زیبا بنویسم، به عنوان یک منتقد زیر بار هیچ اثر متوسطی نمی‌روم،‌ بسیار آثاری دیده‌ام که سوژه خوب و مقدسی دارند اما اجرای ضعیفی دارند.

دبیر بخش علمی و پژوهشی گفت: از دیدن آثاری که تا کنون در اختیار قرار گرفته است ذوق‌زده می‌شوم، چون از شهرستان‌های دور با عشق و علاقه تولید کرده‌اند البته هنگام نوشتن کتاب به هیچ وجه احساساتی نخواهم شد تا یک کتاب توصیفی نشود و قابل ترجمه هم باشد.

در ادامه علی حیاتی دبیر بخش جدید پرچم و کتیبه هم اظهار داشت: این جشنواره قرار است برای مردم و مطالبات و انقلاب آنها باشد، قرار نیست نمایشگاهی باشد و بگوییم در چهلمین سال انقلاب همه چیز خوب و آرام است.

وی ادامه داد: کتیبه و پرچم جزء قدیمی‌ترین رسانه‌هاست و هنر همواره در آن تجلی داشته، سعی می‌کنیم این بخش را از مهجوریت خارج کنیم و از این رسانه استفاده‌های بهتری شود،

بر اساس این گزارش، حسن قائدی دبیر بخش عکس هم در این نشست توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این اولین تجربه دبیری جدی من در یک جشنواره ملی است.

قائدی درباره موضوع جشنواره عکس گفت: پیشنهادم «زن مسلمان ایرانی» بود که مورد موافقت قرار گرفت. قرار هم نیست شعار بدهیم و زن ایرانی را نه فقط در پایگاه‌های بسیج و خانواده‌های شهدا که در همه جا دیده‌ایم و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی، کارآفرینی و ... حضور زن ایرانی را نشان دهیم.

دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره هنر مقاومت خاطرنشان کرد: در کنار جوایزی که اهدا می‌کنیم سفارش پروژه (خرید مجموعه) هم در بخش عکس خواهیم داشت.

در ادامه سیدمحمدرضا میری دبیر بخش پوستر جشنواره گفت: پوستر یک رسانه کارآمد و پر استفاده در فضای حقیقی و مجازی است و موضوعات روز و مورد علاقه مردم می‌پردازد و به فضای تبلیغات شهری نزدیک است.

وی ادامه داد: قرار نیست در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به عارضه‌های داخلی و آسیب‌های آن نپردازیم بلکه باید با قدرت هم به ریشه‌های آن بپردازیم یکی از اهداف ما بازخوانی گفتمان انقلاب و مقایسه آن با چیزی است که عده‌ای دارند آن را به عنوان انقلاب ترویج می‌کنند.

میری گفت: در بخش پوستر به دستاوردهای انقلاب می‌پردازیم، دستاوردهایی که مغفول مانده و مردم کمتر از آن خبر دارند.

دبیر بخش پوستر اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های جدی در 10 استان کشور برای جوانان علاقه‌مند به نهضت مردمی و پوستر انقلاب از دیگر اهداف ماست. ان‌شاءالله آثار تولیدی بهانه‌ای در بین مردم برای بازخوانی گفته‌های انقلاب است.

احمد عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی گفت: طراحی صنعتی یک بحث استراتژیک در طراحی کالاهاست و با توجه به شعار امسال (حمایت از کالای ایرانی)، به جشنواره هنر مقاومت اضافه شده است.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از کالاهای ایرانی از ضعف طراحی رنج می‌برند، به همین جهت در بخش طراحی صنعتی پنجمین جشنواره هنر انقلاب به سه موضوع می‌پردازیم، صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف، زندگی ساده ایران و پرهیز از تجمل‌گرایی، صنایع دستی در زندگی امروز ایرانیان.

عباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک (موشن گرافیک) در این نشست گفت: تا الان متولی خاصی برای گرافیک متحرک وجود ندارد در حالی که در 7 ـ 6 سال اخیر بسیار رایج شده است. بنابراین امیداواریم این جشنواره به پایگاه و متولی گرافیک متحرک تبدیل شود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های گرافیک متحرک این است که در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند اطلاعات و مفاهیم بسیاری به مخاطب منتقل کند.

صانعی درباره موضوعات مختلف بخش گرافیک متحرک گفت: «ما می‌توانیم، مطالبه‌گری از مسئولان، ارائه راهکار برای مشکلات کنونی، معرفی مسئول تراز انقلاب اسلامی و معرفی الگوهای جوان مؤمن انقلابی» 5 سرفصل مدنظر است.

محمدرضا دوست‌محمدی دبیر بخش تصاویرسازی توضیح داد: تصویرسازی باید کاربردی باشد و امیدواریم هنر ما مانند کشورهای پیشرفته در جامعه دیده شود.

وی اظهار داشت: در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به دو مجموعه «40 داستان کوتاه برای کودکان» و «40 داستان کوتاه برای نوجوانان و جوانان»‌ می‌پردازیم. در واقع مجموعه اول برای دانش‌آموزان اول تا ششم است و مجموعه دوم دانش‌آموزان هفتم تا ورود به دانشگاه‌ را شامل می‌شود.

دوست‌محمدی اظهار داشت: یک کتاب به بررسی وقایع و اتفافات مهم تاریخ انقلاب می‌پردازد و کتاب دیگر به شخصیت‌های مهم تاریخ انقلاب می‌پردازد.

حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال که امسال جایگزین بخش نقاشی شده است، گفت: نقاشی دیجیتال مزایای بسیاری دارد که سال‌های گذشته آن را نداشتیم. از جمله اینکه به گالری‌ها محدود نیست، ضمن اینکه هزینه مصرفی ندارد.

وی ادامه داد: موضوع را «کار و کارگر ایرانی»‌ در نظر گرفته‌ایم و زندگی روزمره به ویژه کار یکی از پرمخاطب‌ترین موضوعات تاریخ نقاشی ایران است.

روح‌الامین، رخوت و تنبلی را یکی از آفات جامعه امروز دانست و افزود: اگر کار را عبادت بدانیم به تولید و کار بیشتر اهمیت می‌دهیم و می‌توانیم از این شرایط نامطلوب اقتصادی عبور کنیم «کارگر» کم بهره‌ترین عضو جامعه از رشد اقتصادی و سرباز خط مقدم جبهه اقتصاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار