در دومین روز از کنگره مجامع اعضای مربیان و مدرسان

کاظمی: سازمان دانش‌آموزی بر افزایش مهارت‌های زندگی تمرکز کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان دانش آموزی ایجاد ساختارهای تشکیلاتی در روستاها و مدارس عشایری را یکی از دغدغه‌های مهم معاونت پرورشی و فرهنگی اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۳۷۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: سازمان دانش‌آموزی بر افزایش مهارت‌های زندگی تمرکز کند

علیرضا کاظمی در دومین روز از کنگره مجامع اعضای مربیان و مدرسان سازمان دانش آموزی که صبح امروز 25 تیر در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، گفت:‌ «خرسندیم بعد از دو دوره وقفه این کنگره را در بهترین و بالاترین سطح و با حضور نمایندگان مجامع برگزار می‌کنیم.»

او ادامه داد: «اکنون که این توفیق نصیب من شده است که در مجمع عالی حضور پیدا کنم لازم می‌دانم مهم‌ترین رویکرد، برنامه، دیدگاه و سیاست‌ها را مطرح کنم و انتظار دارم با همت شما خوبان و همکاران در سازمان دانش‌آموزی بتوانیم دوره موفقی را برای سازمان رقم بزنیم.»

کاظمی ادامه داد: «پیمان می‌بندیم با تمام وجود در راستای تحقق اهداف بلند و متعالی سازمان، سند تحول بنیادی و سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش حداکثر تلاش را بکنیم و برای دستبانی به اهداف تربیتی یعنی تحقق تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی برای دستیابی دانش به مراتبی از حیات طیبه گام برداریم. تلاش کنیم تا دانش‌آموزان تشکیلاتی در ابعاد فردی و گروهی رشد کنند و الگویی تمام‌عیار برای سایر دانش آموزان کشور باشند.»

رویکرد ما مدرسه‌محوری است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما در سازمان دانش‌آموزی حرکت‌مان را با شعار هر مدرسه یک تشکل و هر دانش‌آموز یک نقش با رویکرد مدرسه‌محوری، مشارکت‌پذیری، کیفیت‌بخشی و برنامه‌محوری آغاز و برای این راه طولانی و ارزشمند برنامه‌های متعددی را تدوین کردیم که نیازمند همفکری و همراهی شما برای تدوین برنامه‌های بهتری هستیم.»

او افزود: «مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی تربیت اجتماعی شهروند خوب با رویکرد دانش‌آموزباوری، دانش‌آموزیاوری، مدرسه‌محوری و تقویت مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموز برای یک زندگی خوب و سعادتمند در دنیا و آخرت است که همان حیات طیبه است.»

کاظمی گفت:‌ «وجه ممیزه سازمان دانش‌آموزی نسبت به سایر تشکل‌های آموزش و پرورش که همه باهم و در کنار هم برای یک هدف تلاش می‌کنند فراگیر بودن آن در تمام مقاطع تحصیلی است و این بالاترین ظرفیت تربیتی سازمان برای تربیت یک انسان تراز سند تحول بنیادین و قرآن است.»

مهارت‌های اجتماعی خلأ نظام تعلیم و تربیت است

رئیس سازمان دانش آموزی ادامه داد:‌ «یکی از خلأهای موجود در نظام تعلیم و تربیت موضوع مهارت‌های اجتماعی و زندگی است که امروزه به‌واسطه این خلأ بزرگ و حاکمیت دانش‌اندوزی و دانش‌ورزی آسیب‌های فراوانی فراروی دانش‌آموزان قرار گرفته است و سازمان با راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌های اجتماعی و تمرکز بر مهارت‌های زندگی می‌تواند در جهت ارتقای این دو محور تلاش کند.»

او گفت:‌ «بنا داریم دانش‌آموزان را در سازمان با سبک زندگی اسلامی ایرانی آشنا کنیم تا این آموزه‌ها را در رفتارهای گروهی و جمعی بروز دهند.»

کاظمی افزود: «باید با فعال کردن گروه‌های پیشتازان در درون مدرسه و توسعه این تشکل‌ها در قالب یاورمربی شبکه بزرگ خبرنگاران پانا، شوراهای دانش‌آموزی، یاوران مدرسه، مجامع مشورتی مجلس دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی طوری عمل کنیم که دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند و همه امور را با کار گروهی جلو ببرند. همچنین در فرایند کار گروهی و کار تیمی باهم زیستن و به زیستن، مسئولیت‌پذیری، احترام به افکار و آرا دیگران و احترام به قانون و تبدیل شدن به شهروند نمونه را تجربه کنند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «بی‌شک بدون همدلی، همفکری و همکاری این موضوعات اتفاق نمی‌افتد و صرفاً باکار گروهی و خرد جمعی است که هم‌افزایی مثبتی ایجاد می‌شود.»

کاظمی ادامه داد: «همکاران خوب، دانش‌آموزان و نمایندگان مجامع، فرصت‌های خوبی در آموزش و پرورش وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و از ظرفیت سایر نهادها و دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش بهره کافی ببریم.»

نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم

رئیس سازمان دانش آموزی ادامه داد: «نگاه و رویکرد مدیران سازمان توسعه کیفی و توسعه کمی است. یقیناً نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم اگرچه توسعه کمی یکی از اهداف مهم ماست و ما جذب 25درصدی دانش آموزان کشور را در افق 1404 هدف قرار دادیم.»

کاظمی ادامه داد: «در کار تشکیلاتی از دو عنصر ایمان و امید نباید غافل باشیم که این دو موتور محرکه یک تشکیلات و ایمان و عشق رمز و راز موفقیت در کار تشکیلاتی است و ما را به سمت قله‌های موفقیت رهنمون می‌کند.»

او مربیان تشکیلاتی را بالاترین سرمایه سازمان دانش‌آموزی دانست و گفت: «افتخار و نقطه تکیه ما مربیان سخت‌کوش و توانمند سازمان هستند لذا آموزش، نگه‌داشت، تشویق و ترغیب مربیان تشکیلاتی مورد توجه جدی سازمان است.»

او افزود: «ارتقای سطح توانمندی دانش‌آموزان و مهارت‌های مربیان انگیزه‌های معنوی و جبران زحمات خالصانه آنان در دستور کار ما قرار دارد.»

کاظمی ادامه داد: «کنگره سازمان دانش‌آموزی باید تجلی روح امید و نشاط در جامعه دانش‌آموزی باشد. یقیناً تمام آموزه‌های درون‌سازمانی را باید در این کنگره به منصه ظهور برسانیم.»

رئیس سازمان دانش آموزی گفت: «احترام، ادب، قانون، فروتنی، مسئولیت‌پذیری و کار و تربیت تشکیلاتی باید در این کنگره نشان داده شود و به همه دانش‌آموزانی که شاهد این برنامه هستند آنها را بنمایانیم.»

کاظمی افزود: «سایر تشکل‌ها نیز باید از این ظرفیت برای هدایت و راهبری تشکل خود بهره‌مند شوند و از تجربه تشکل‌های دیگر استفاده کنند در این راستا شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی را شکل دادیم که از تمام ظرفیت‌های تشکل‌ها به‌عنوان بهترین یاران معاونت پرورشی و فرهنگی استفاده کنیم.»

مجمع محل تضارب نخبگان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «ما این مجمع را محل تضارب نخبگان دانش‌آموزان، مربیان و مدرسان سازمان می‌دانیم و از آن برای اصلاح فرایند مدیریتی تعلیم و تربیت استفاده و مدل مناسبی را برای مدیریت آینده جامعه طرح‌ریزی می‌کنیم.»

او افزود: «سازمان تلاش می‌کند با بهره‌گیری از عناصر راهبردی در برنامه و فعالیت‌ها برای توسعه و تقویت دانش‌آموزان گام‌های مؤثری برداریم و برای رسیدن به این اهداف سه راهبرد اساسی را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

رئیس سازمان دانش آموزی سه راهکار رسیدن به این اهداف را برشمرد و گفت: «جذب و توانمندی نیروی انسانی و غنی‌سازی اوقافت فراغت به‌عنوان اولین اولویت سازمان، جذب و سازماندهی و نگه‌داشت اعضا به‌عنوان یکی از راهبردهای مهم سازمان و حضور در فعالیت‌های سازمانی و اجتماعی برای جریان‌سازی فرهنگی و تربیتی به‌ویژه تربیت اجتماعی در فضای دانش آموزی سه راهبرد اساسی برای رسیدن به اهداف ما خواهد بود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «توجه به عدالت آموزشی و تربیتی به‌عنوان یک رویکرد مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین با تمرکز بر مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مورد تأکید است.»

ایجاد ساختارهای تشکیلاتی در مدارس عشایری دغدغه مهم ماست

کاظمی ایجاد ساختارهای تشکیلاتی در روستاها و مدارس عشایری را یکی از دغدغه‌های مهم خواند و گفت: «ما در برنامه ریزی امسال تمرکز بر برنامه‌های راهبردی و عملیاتی را تدوین کرده‌ایم که این برنامه‌ها با رویکرد مدرسه‌محوری است. به گونه‌ای که می‌توانیم ادعا کنیم بیش از 75درصد برنامه‌ها بر این محور طرح ریزی شده است و توزیع بودجه‌ها با دو شاخص عدالت‌محوری و مدرسه‌محوری در نظر گرفته شده است.»

کاظمی ادامه داد: «تلاش می‌کنیم تا نقش و جایگاه مربیان ارتقا پیدا کند و مشکلات و مسائل سازمان دانش آموزی مورد توجه باشد.»

رئیس سازمان دانش آموزی افزود: «تنوع و جذابیت در برنامه‌ها با استفاده از اتاق فکر سازمان هدف‌گذاری شده است که حفظ ارزش‌های نظام و تلاش برای تحقق سیاست‌های کلان نظام و شعار سال مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی را با تمام ظرفیت‌ها دنبال می‌کنیم.»

کاظمی گفت: «ما می‌توانیم ساختاری تدوین کنیم تا در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها از این ظرفیت فکری ارزشمند نهایت استفاده را ببریم و تجلی اراده دانش‌آموز‌باوری و دانش‌آموزمحوری و مدرسه‌محوری را که از آرمان‌های بلند سازمان است با کمک این مجمع و کنگره محقق کنیم و در کنار تشکل‌های اتحادیه دانش آموزان اسلامی، بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال احمر که بازوان توانمند حوزه معاونت هستند گام‌های اساسی را در راستای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین برداریم تا در آینده مدیون خون شهدا و امام شهدا در پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی نباشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار