هشدار مدیرکل بنیاد مسکن فارس در خصوص واحدهای فرسوده در روستاها

خبرگزاری پانا: مدیرکل بنیاد مسکن فارس در خصوص واحدهای فرسوده در روستاها هشدار داد.

کد مطلب: ۸۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سید علی نقی لقمانی در همایش مقاوم سازی شهرستان مرودشت با بیان اینکه خطر در کمین واحد های مسکونی روستایی غیر مقاوم است، ضمن تاکید بر اینکه عمده ترین مشکل در راستای اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستاییان عدم آگاهی مردم از اهمیت اجرای آن است، ادامه داد: دهیاران در خط مقدم اطلاع رسانی به مردم وافزایش سطح آگاهی آنان در اجرای موفق طرح مقاوم سازی مسکن روستاییان هستند.

لقمانی با ابراز اینکه ایجاد امنیت در سکونت گاه های روستایی منوط به اجرای طرح مقاوم سازی است، خاطرنشان کرد: باید پیشگیری را جدی گرفت تا از وقوع خسارت های جانی ومالی در حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

وی بهره مندی آسان از تسهیلات بانکی کم بهره را از ویژگی های اجرای طرح مقاوم سازی مسکن دانست واضافه کرد: دهیاران باید شرایطی را فراهم کنند تا روستاییان تمایل بیشتری به بهره مندی از تسهیلات فراهم شده داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس همچنین گفت: کشورمان روی گسل بزرگی قرار دارد و80 درصد از بلایای طبیعی ثبت شده در جهان در ایران تجربه شده است و این امر می طلبد تا مردم ومسئولین توجه بیشتری به امور پیشگیری داشته باشند ودراین رابطه نیازمند فرهنگ سازی گسترده ایی می باشیم .وی هشدارداد ، خطر در کمین واحد های مسکونی غیر مقاوم است .

لقمانی با اشاره به خسارت های شدیدی که زلزله به واحد های مسکونی روستایی تحمیل کرده است، اذعان داشت: زلزله به خودی خود آسیبی ندارد بلکه این دست ساخته های سست بشری است که این خسارت ها را به جان ومال انسان ها تحمیل می کند، علاوه برآن به بحران های روانی در خانواده دامن می زند.

وی ادامه داد:این در حالی است که در بسیاری دست ساخته های بشری در مناطق روستایی از مصالح با دوام استفاده نشده و یا اگر از مصالح استاندارد نیز استفاده شده به دلیل عدم مدیریت و نظارت های فنی ومهندسی در مقابل زلزله مقاومتی از خود نداشته اند.

لقمانی با ذکر دستاورد های مهم بنیاد مسکن در امر مقاوم سازی مسکن روستاییان از اجرای این طرح در هشت سال گذشته خبر داد و یادآورشد: 50 درصد واحد های مسکونی مقاوم سازی شده اما با این توصیف هنوز کارهای بسیاری باقی ماندو باید در جهاد بزرگ مقاوم سازی مشارکت بیشتری صورت گیرد .

وی با بیان این مطلب که در 19 سال گذشته 15 حادثه در فارس اتفاق افتاده که مدیریت استان مجبور به تشکیل ستاد بازسازی شده است، گفت: از سال 1372 تاکنون 48 هزار 450 واحد مسکونی خسارت دیده از حوادث طبیعی مورد بازسازی قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس اعتبارات صرف شده دراین راستا را بیش از اعتباری پیشگیری دانست وافزود: اعتباراتی که باید در امور توسعه استانی مصرف شود در زمان حادثه به مناطق بحران زده هدایت می شود واستانداران ناچارند ستاد بازسازی تشکیل دهند و منابع عظیمی صرف ساخت دوباره روستا ها شود.

لقمانی خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز واحد های غیر مقاوم مسکونی در استان فارس مانند انبار باروتی هستند که هر لحظه جان ومال مردم روستایی وهمچنین در شهر های زیر 25 هزار نفر جمعیت را تهدید می کند.

وی با اظهار اینکه تعداد 4هزارو 371روستا در استان شناسایی شده که در 2هزار و 459 روستا عملیات مقاوم سازی انجام و در یک هزار و 912 روستا هیچ اتفاقی در راستای مقاوم سازی نیفتاده است، تاکید کرد: باید هرچه سریع تر با توجه به اختصاص اعتبارات دولتی و سهل الوصول بودن آن برای روستاییان وبهره گیری از ضامن زنجیره ایی در روستا ها و تسهیل مقررات بانکی با بهره 4 درصد و باز پرداخت دراز مدت ، تا پایان سال جاری شاهد جمع شدن موضوع و مقاوم سازی واحد های آسیب پذیر باشیم.

لقمانی، شهرستان مرودشت را یکی از شهرستانهای بزرگ استان به لحاظ دارا بودن جمعیت روستایی دانست . افزود: 20هزار واحد مسکونی غیر مقاوم با 100هزار سکنه در این وسعت وجود دارد که با وقوع زلزله ایی حتی با کمترین ریشتر امکان بروز خسارت های شدیدی درآن می رود.

وی از ناظرین فنی روستایی خواست ضوابط ومقررات فنی را بیش از گذشته مورد توجه وسخت گیری قرار دهند تا ساختمان های جدید در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشند و سکونت گاه روستایی به مکانی امن برای خانواده تبدیل شود .

مدیرکل بنیاد مسکن فارس شهرستان در پایان مرودشت را نقطه ایی استراتژیک دانست که به انبار غله کشورتبدیل شده است وخسارت احتمالی به این شهرستان خسارت عظیمی به اقتصاد کشورمان تلقی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار