در بیان جزئیات کمیسیون مشترک برجام

ظریف: تعهدها را به تهران منتقل می کنیم، مقام‌های عالی کشور تصمیم لازم را درباره ادامه کار خواهند گرفت

اروپا این اراده سیاسی را دارد که در برابر تصمیم آمریکا بایستند

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح جزئیات کمیسیون مشترک برجام که امروز در وین برگزار شد اعلام کرد که فعلا تصمیم ایران این است که با این تعهدها که امروز صورت گرفته‌، آنها را به تهران منتقل کند و مقام‌های عالی کشور تصمیم لازم را درباره ادامه کار خواهند گرفت.

کد مطلب: ۸۳۵۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: تعهدها را به تهران منتقل می کنیم، مقام‌های عالی کشور تصمیم لازم را درباره ادامه کار خواهند گرفت

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در محل مذاکرات گفت: «نشست بسیار جدی و سازنده‌ای داشتیم، در طول دو ماه گذشته بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام تلاش‌های فراوانی از سوی اعضای باقی‌مانده در برجام صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع برجام به‌خصوص منافع اقتصادی علیرغم اقدام غیرقانونی آمریکا استفاده کند.»

ظریف با اشاره به اینکه نشست امروز در ادامه نشست‌های قبلی بود، افزود: «بیانیه‌ای از طرف کمیسیون مشترک صادر شد. لازم است تأکید شود که اولین جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزراست یعنی در گذشته جلسات وزرا وجود داشته و جلسات کمیسیون مشترک هم وجود داشته اما هیچوقت کمیسیون مشترک در سطح وزرا نبوده است. جلسات قبلی غیر رسمی و برای مذاکره وزرا بود و این نشان‌دهده اهمیتی است که وضع امروز دارد.»

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «ایران این حق را محفوظ داشته که در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا از برجام اقداماتی که در برجام دیده شده را انجام دهد و به درخواست اعضای دیگر برجام اقدامات خود را به تعویق انداخته تا مطمئن شود منافع مردم ایران تضمین می‌شود.»

ظریف گفت: «امروز در این جلسه بر این واقعیت از طرف ایران تاکید شد که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند. همه اعضای باقیمانده برجام تاکید کردند. تعهدات خود را در حوزه‌های مختلف در سطح وزرای امور خارجه بیان کردند که اولین بار است این تعهدات به صورت تعهد این کشورها مطرح می‌شود. از ادامه فروش نفت ایران تا روابط بانکی ،حمل و نقل و همکاری‌های تجاری و همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و سایر موضوعاتی که در بیانیه‌ای که خانم موگرینی از طرف کمیسیون مشترک قرائت کردند ذکر شده و متن بیانیه در اختیار همه قرار خواهد گرفت.»

او گفت:‌ «این بیانیه در کنار اقدامات عملی است. ما دو روز پیش بسته‌ای را در تهران دریافت کردیم که آقای دکتر روحانی در مذاکراتشان گفتند این بسته کافی نیست. امروز در جلسه توضیحات بیشتری در مورد این بسته شنیدیم. برخی اقدامات در حوزه‌ نفتی و بانکی و سایر حوزه‌ها را بیشتر توضیح دادند. الان باید وارد مرحله اجرا شوی. مهم این است که آنچه به عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده که الزاما همه‌ آن اقداماتی نیست که علنی اعلام شود باید به صورت اجرای در بیاید و ما ببینم که منافع آن را به دست می‌آوریم.»

ظریف ادامه داد: « البته یک زمان‌بندی ویژه ای هم مد نظر همه است که مطابق زمان‌بندی تحریم‌های آمریکاست. یعنی این اقدامات حتما باید قبل از عملیاتی شدن تحریم‌های آمریکا عملیاتی شود. به طور مثال آنچه اعلام شده این است که قوانین مسدود کننده اتحادیه اروپا یا Blocking Status باید تا قبل از اجرای تحریم‌های امریکا عملیاتی شود. همینطور فعال شدن بانک سرمایه‌گذاری اروپا که در تاریخ مشخص انجام می‌شود. بقیه اقدامات هم باید در قالب زمان‌بندی باشد.»

ظریف در ادامه تصریح کرد:‌ «ایران همان‌طور که اعلام کرده همواره به عهد خود پایبند بوده و هم اکنون هم به عهد خود پایبند است اما درقالب برجام این امکان را داریم که اگر زمانی به مصلحت کشور تشخیص داده شد به خاطر نقض آمریکا اقدامات خود را انجام دهیم. هنوز موضوع آمریکا حل نشده است و کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا برجام را حل‌و‌فصل کند و این هنوز مسئله باقی مانده است لذا ایران حق اجرای اقدام‌هایی دارد. این اقدام‌ها عواقب خود را دارد. فعلا تصمیم داریم با این تعهدها که امروز صورت گرفته‌، آنها را به تهران منتقل کنیم و مقام‌های عالی کشور تصمیم لازم را درباره ادامه کار خواهند گرفت. در مرحله اول ما این فرصت را می دهیم که تعهدات را عملیاتی کنند. نحوه عملیاتی شدن تعهدها را امروز برای ما توضیح دادند اما ما باید ببینیم در صحنه اجرا چطور آن را عملیاتی می‌کنند.»

ظریف گفت: «به صورت کلی آنچه من از این جلسه برداشت کردم این است که تمام اعضای برجام که لااقل سه کشور عضو برجام متحدان نزدیک برجام هستند اراده سیاسی دارند که در برابر این تصمیم آمریکا بایستند و این تعهد برای اولین بار پایبند هستند. باید ببینیم که چقدر می‌خواهند و چقدر می‌توانند.آنچه ما امروز شنیدیم روش‌های عملیاتی است و معتقدیم اگر این اراده سیاسی که در وین نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود می‌توان کار را به پیش برد.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده گفت: «اروپا آماده حمایت از شرکت‌ها و هموارکردن مسیر تبادلات بانکی است و این پیام مهمی برای جامعه اقتصادی است که با اطمینان به آینده کار کنند. ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت داخلی و همکاری بین‌المللی مسیر شکوفایی ایران را با سربلندی دنبال کنیم. آنها تعهد کردند، بالاترین کاری که یک دولت می‌تواند بکند. اما اینکه آیا این تعهد کافی است حتما کافی نیست. تضمین‌ها اقدامات متقابلی هستند که در صورتی که آنها اقداماتشان را انجام ندهند ما می‌توانیم انجام دهیم. این تهدید نیست این واقعیتی است که در برجام هم بر آن تاکید شده است.»

اروپا آماده حمایت از شرکت‌ها و هموارکردن مسیر تبادلات بانکی است

ظریف در ادامه گفت: «در ارتباط با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی جلسات وزرا برگزار خواهد شد. امروز قرار شد جلسات متخصصین ما که بسیار مهم است به صورت فشرده‌تر انجام شود تا مطمئن شویم آنچه امروز ارائه شد جنبه اجرایی دارد و همه جوانب را در نظر گرفته است. بسته پیشنهادی اروپا قابل اجرا بود اما کافی و دقیق نبود. امروز برخی نکات که دیده نشده بود در بیانیه مطرح شد. در جلسه به صورت شفاهی هم پیشنهاداتشان را به صورت جزئی مطرح کردند که کارشناسان ما در حال بررسی هستند تا ببینیم هر کدام از این پیشنهادها چطور می‌تواند نیازهای ما را پوشش دهد.»

او ادامه داد:‌ «مهم این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه جهانی و ایران به وجود بیاید و کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند. فضای امروز حاکی از این بود که اراده سیاسی برای این مسئله وجود دارد و این اراده با اقدامات بخش خصوصی و امید به آینده می‌تواند تقویت و کسب و کار ایران را جذابتر کند.»

وزیر امور خارجه کشورمان متذکر شد: «تصمیم‌گیری در سطح عالی کشور راجع به زمان‌بندی اقدامات صورت گرفته و جزئیات پیشنهاد شده است. هیات نظارت تصمیم‌گیری لازم را درباره اصل و حوزه و نحوه ورود به اقدام‌ها مشخص کرده است. حسب مورد که چه زمانی نیاز است، جزئی و تدبیر خواهد شد و آماده خواهد بود. امیدواریم نیازی به این اقدام‌ها نباشد، چون با اراده سیاسی برای اجرای برجام وارد برجام شدیم. اما برای اینکه تضمین داشته باشیم طرف مقابل مطلع است که ما اقدام‌های خود را داریم. همه اعضای کمیسیون مشترک تعهدات را اعلام کرده‌اند و نکته مهمی است که در سطح وزرای هر 5 کشور این تصمیم گرفته شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار