کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهرتاکید کرد:

ضرورت استفاده از نمک یددار تصفیه شده درجهت تامین ید مورد نیاز بدن

اسلامشهر (پانا)-کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر ید را یکی از مواد مغذی ضروری دانست که با شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی و تأثیر این هورمون‌ها در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ اهمیت بسزایی دارد.

کد مطلب: ۸۳۳۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت استفاده از نمک یددار تصفیه شده درجهت تامین ید مورد نیاز بدن

سارا فهیمی،در این رابطه اظهار کرد: کمبودید سبب بروز اختلال‌های وسیعی می‌شود که مهم‌ترین آنها اثر مخرب بر توانایی‌های ذهنی ،جسمی افراد جامعه بخصوص کودکان و نوجوانان است.

وی در ادامه افزود :بدون شک عواقب کمبودید در دوران جنینی شدیدتر هم است که البته قابل‌پیشگیری میباشدو شایع‌ترین تجلی بالینی کمبودید به‌صورت گواتر بوده، اما بسیاری از اثرات کمبودید در کاهش فعالیت مغزی خواهد بود که ممکن است ظاهراً نمایان نباشد.
فهیمی تاکید کرد: راهکار عمده برای پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبودید استفاده از مواد غذایی است که یا به‌صورت طبیعی ید دارند، مانند ماهی آب‌های شور، صدف و … یا از مواد غذایی که ید به آنها اضافه شده ،مثل نمک یددار.

وی تصریح کرد:متأسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک‌های سنگ و نمک دریا با عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تأثیر مصرف در بیماران دارای فشارخون بالا، بیماران قلبی و … به‌عنوان یک تهدید جدی برای افراد است و از عوارض جبران‌ناپذیر آن عدم وجودید و هم‌چنین وجود فلزات سنگین چون سرب، کادمیوم و … که باعث بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی، کبدی و … می‌شود.
فهیمی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند بیماری قلبی ،عروقی و فشارخون بالا بر مصرف کم‌نمک توصیه کرد و افزود: همان‌طور که توصیه می‌شود نمک به مقدار کم‌مصرف شود اما همان مقدار کم باید از نمک یددار تصفیه‌شده باشد تا ید موردنیاز بدن را تأمین کند .

/خبرنگار:ریحانه فتحی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار