رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:‌ اهم اقدمات برای ارتقا سطح ایمنی شهرها

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات همچنین از تدوین آیین‌نامه ساخت و سازها خبر می‌دهد و می‌گوید زلزله‌های اخیر و خسارت‌هایی که به مسکن مهر وارد شد نشان داد که اجزای داخلی سازمان از جمله دیوارهای داخلی، اجزای غیرسازه‌ای و میان قاب‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند و به همین دلیل تدوین و ویرایش ضوابط و آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

کد مطلب: ۸۳۰۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی  تشریح کرد:‌  اهم اقدمات  برای ارتقا سطح ایمنی شهرها

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اهم اقدامات مرکز را برای ارتقای سطح ایمنی شهرها تشریح کرد.

شکرچی‌زاده گفت: کشور ایران، کشوری زلزله‌خیز است و در طول سالیان شاهد بودیم که زلزله‌های بیش از ۷ ریشتر را تجربه کرده‌ایم که این موضوع مسئولیت ما را در موضوع زلزله بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: اقدامات مهمی را از آغاز دولت یازدهم برای ارتقای سطح ایمنی شهرها با محوریت مرکز تحقیقات و با همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها آغاز کردیم که از جمله آن‌ها تعیین حریم گسل‌های کلان‌شهرها بود. در این رابطه حریم گسل‌های شهرهای تهران، کرمان و تبریز به تصویب شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و براساس آن ساخت و سازها در حریم گسل‌ها محدودیت‌های جدی خواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات همچنین از تدوین آیین‌نامه ساخت و سازها خبر داد و گفت: زلزله‌های اخیر و خسارت‌هایی که به مسکن مهر وارد شد نشان داد که اجزای داخلی سازمان از جمله دیوارهای داخلی، اجزای غیرسازه‌ای و میان قاب‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند و به همین دلیل تدوین و ویرایش ضوابط و آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

شکرچی‌زاده افزود: در زلزله کرمانشاه ۵هزار میلیارد تومان خسارت به ساختمان‌ها وارد کرد که عمده آن‌ها خسارت به اجزای غیرسازه‌ای بود. به همین دلیل دو کار را در مرکز آغاز کردیم که از جمله آن‌ها تهیه و تدوین دستورالعمل و راهنمای اجزای سازه‌ای و جزئیات دیوارهای غیرسازه‌ای با همکاری سازمان نظام مهندسی و وزارتخانه انجام شد که اجرای آن می‌تواند به نحو قابل قبولی خسارت‌های اجزای غیرسازه‌ای را کاهش دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ادامه داد: در آیین‌نامه ۲۸۰۰ نیز می‌بایستی الحاقیه‌ای داشته باشیم که لازم‌الاجرا می‌شود و عدم اجرای آن تخلف به شمار می‌رود که امیدواریم تا پایان تیرماه الحاقیه ۲۸۰۰ که علاوه بر دیوارها بقیه اجزای غیرسازه‌ای را نیز در بر می گیرد توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ و لازم‌الاجرا شود.

وی از دیگر اقدامات مرکز را طراحی و همکاری برای تولید دستگاه‌های قطع اتوماتیک گاز در هنگام وقوع زلزله عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه شتاب‌نگاری از فرصت‌های مرکز بعد از تحریم بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار