رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی مطرح کرد:

اصلاح نظام بانکی نیازمند تغییر و بازنگری در برخی قوانین و رویه‌های اقتصادی است

تهران (پانا) - رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی می‌گوید اصلاح نظام بانکی نیازمند عزم و اراده جدی است و به‌طور قطع امری فراتر از اختیارات نظام بانکی است و به این منظور باید برخی از قوانین کشور و رویه‌های جاری نظام بانکی دستخوش تغییر شود.

کد مطلب: ۸۲۸۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح نظام بانکی نیازمند تغییر و بازنگری در برخی قوانین و رویه‌های اقتصادی است

علی دیواندری در یک نشست خبری با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که در تاریخ 29 و 30 خرداد در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود اظهار کرد: نخبگان علمی ، محققین و نویسندگان در کنار فعالان بخش خصوصی و مسئولان دولتی در این همایش حضور دارند و تلاش می‌شود تا از مباحث این همایش برای پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه همایش امسال با مضمون «اصلاحات ساختاری و ثبات مالی در اقتصاد ایران » برگزار می‌شود گفت: نظام بانکی سیستمی جدا افتاده از اقتصاد کشور نیست و نمی‌توان بدون تحقیقات و تغییرات در حوزه پولی کشور در نظام مالی تغییراتی به وجود آورد.

وی ادامه داد: مؤسسات مالی و سرمایه گذاری در کنار نظام بانکی پیکره بخش مالی اقتصادی را تشکیل می‌دهند و نباید نظام بانکی کشور را جدا از سیاست‌هایی که در سایر بخشهای اقتصادی کشور اعمال می‌شود مورد ارزیابی قرار دارد یا در مورد اصلاحات آن تصمیم گیری کرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به محورهای همایش سیاست‌های پولی و ارزی عنوان کرد: بررسی اصلاحات ساختاری و ثبات مالی ،‌ ساختار نظارت پولی ،‌فرصتها و چالشهای قانون بانکداری، استقلال شفافیت و پاسخگویی در نظام بانکی ، ساختار مالی دولت و ثبات مالی ، ارزیابی فرایند اصلاح ساختار نظارت نظام بانکی، ثبات مالی و بازار سرمایه ، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله موضوعاتی است که در بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص موضوعات ارزی کشور نیز گفت: موضوع ارز یکی از مباحثی است که برای عامه مردم مطرح است و متخصصین نخبگان اقتصادی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و طبیعی است که عدم تعادل‌ها در این بخش باید مدیریت شود.

دیواندری عنوان کرد:‌ البته بخشی از مشکلات مربوط به نظام ارزی کشور چالش‌های رسوخ شده از گذشته است و پاسخها ما را به مباحث گذشته بر می‌گرداند و ریشه بسیاری از مشکلات ساختاری است و به‌جای حل مشکل مبارزه با معلولها در دستور کار قرار گرفته بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور عنوان کرد: اصلاح نظام بانکی سالهاست که در اقتصاد ایران مطرح است اما اتفاق عملی و اجرایی در این زمینه به وجود نیامده است که یکی از دلایل آن ضرورت اصلاح برخی قوانین کشور و بازنگری در آن‌هاست تا بتوان اصلاح نظام بانکی را رقم زد.

دیواندری به موضوع معوقات بانکی و ریشه آن در اقتصاد کلان اشاره کرد و افزود: اصلاح نظام بانکی نیازمند عزم و اراده جدی است و به‌طور قطع امری فراتر از اختیارات نظام بانکی است و به این منظور باید برخی از قوانین کشور و رویه‌های جاری نظام بانکی دستخوش تغییر شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تأکید بر ثبات بخشی به‌نظام بانکی خاطرنشان کرد: ساماندهی مؤسسات غیرمجاز و پرداخت سپرده‌های مردم در این مؤسسات آغاز شده و می‌توان گفت 98درصد سپرده‌های مردم در این مؤسسات به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود و این امیدواری وجود دارد که نظام اقتصادی کشور بتواند از بروز مجدد این مؤسسات جلوگیری کند.

وی با تأکید بر ثبات ارزی در کشور اظهار کرد: نوسان‌ها و عدم تعادل‌ها نگرانی‌هایی را در اقتصاد کشور به وجود می‌آورد به همین دلیل بحث ثبات ارزی یکی از موضوعات محوری همایش پیش رو است.

دیواندری در ادامه از ارائه 116 چکیده مقاله و 63 مقاله برای طرح در بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت زمانی محدود همایش 16 مقاله برگزیده در این همایش ارائه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار