معاون آموزشی ابتدایی به پانا خبر داد:
طرح ورود نوآموزان از 5سالگی به پیشدبستان به شورای عالی آموزشوپرورش ارائه میشود
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برنامهریزی این معاونت برای ارائه طرحی با عنوان «بازگشت به فرمول سابق 1+5 و ورود نوآموزان به پیشدبستانی از 5 سالگی» به شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.
رضوان حکیمزاده در گفتوگو با پانا درباره آمار استانهای کشور از نظر تعداد کودکان بازمانده از تحصیل گفت: «در مجموع ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که بیشترین تعداد بازماندگان مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان هستند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از تشکیل کمیته ویژه تدوین شاخصهای برونداد مدارس خبر داد و گفت: «به دنبال جلسهای که با معاون آموزش متوسطه داشتیم، تصمیم گرفتیم در ارتباط با برونداد مدارس یعنی نشانگرهای اصلی عملکرد مدارس و به طبع آن نظام آموزشی، کار کنیم. این خلایی است که هر دو طرح تعالی که در دوره متوسطه اجرا میشود و طرح تدبیر که در دوره ابتدایی برگزار میشود، دارند. به عبارتی ما در طرحهای تعالی و تدبیر بر روی دروندادها و کیفیت فرآیندها کار میکنیم اما به شاخصهای برونداد توجه نشده است.»
او ادامه داد: «این کمیته قرار است به صورت مشترک بر روی موضوع مهم برونداد مدارس کار کند، جلسه اول آن برگزار شده است و قرار شده ابتدا نشانگرهایی که در مبانی نظری سند تحول بنیادین و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش راجع به کیفیت بروندادها آمده است، به عنوان مبنا شناسایی، استخراج و مشخص شوند، همچنین از دستاوردهایی که سایر کشورها در اندازهگیری شاخصهای برونداد داشتهاند هم براساس مطالعات تحقیقی که در حال انجام است، استفاه کنیم و در نهایت به یک نتیجه اولیه برسیم. بعد از این مراحل، تعداد زیادی از متخصصان به این جمع اضافه میشوند تا در تدوین شاخصهای برونداد به کمیته مشترک طرح تعالی و طرح تدبیر که مربوطه معاونتهای آموزش متوسطه و ابتدایی است، کمک کنند. بر روی نحوه تقسیم کار و پیشبرد کار توافق شده است و قرار است جلسات به صورت منظم برگزار شود تا بتوانیم به نتایج موردنظر دست پیدا کنیم.»
حکیمزاده از مطالعه و ارائه پیشنهاد طرحی به نام بازگشت به فرمول سابق ۱+۵ و ورود نوآموزان از ۵ سالگی به پیشدبستان خبر داد و افزود: «با توجه به اینکه اضافه کردن پایه ششم به دوره ابتدایی کار غیرکارشناسی و شتابزدهای بود که اثرات نامطلوبی بر روی دوره ابتدایی داشت و با در نظر گرفتن پیامدهای این تغییر ساختار و نتایجی که به دست آمده است، به نظر میرسد زمان یک تجدیدنظر اساسی در رابطه با تصحیح این اشتباهی که انجام شده است رسیده است.»
او ادامه داد: «در همه جای دنیا دولتها بیشترین سرمایهگذاری را در سالهای اول کودکی در رابطه با آموزش و پرورش انجام میدهند و بین درصد پوشش پیش دبستانی و توسعهیافتگی کشورها یک رابطه مستقیم وجود دارد. در حالیکه وضعیت کشورها از نظر شاخصهای پوشش دبستانی نزدیک به هم هستند و تفاوت زیادی بین کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه در این زمینه وجود ندارد، اما این رقم در دوره پیشدبستانی تفاوت زیادی دارد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «به عبارتی سرمایهگذاری در سالهای اولیه کودکی و نقشی که میتواند در توسعهیافتگی کشور ایفا کند و نقشی که میتواند در موفقیت درسی و شغلی خود فرد هم داشته باشد، بسیار مهم است. با توجه به اینکه اعتباری هم از سوی دولت برای اجباری شدن پیشدبستانی در مناطق دوزبانه و محروم، مصوب شده است، بنابراین پیشنهاد ما این است، البته مطرح هم کردهایم و در حال مطالعه بر روی آن هستیم، تا بتوانیم این را تعمیم دهیم و به طور کلی ما به جای اینکه بچهها را از سن دوران بلوغ به ابتدایی اضافه کنیم، پیشدبستانی را عمومی کنیم همانطور که این اتفاق در کشورهای دیگر هم میافتد.»
حکیمزاده افزود: «برای مثال در فرانسه از امسال آموزش اجباری از سه سالگی مصوب شده است. ما هم میخواهیم یک دوره سه ساله در ابتدایی داشته باشیم که از پیشدبستانی آغاز شود و در پایان پایه پنجم ابتدایی تمام شود. اگر این اتفاق بیافتد از نظر تربیت و آموزش و اهمیتی که در توسعه خواهد داشت بسیار اقدام مهمی خواهد بود.»
او گفت: «در بازدیدی که دکتر بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از معاونت ابتدایی داشتند، این مهم را به عنوان یک خواسته مطرح کردیم و در حال مطالعه جدی هستیم به عنوان یک پیشنهاد به شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی معاونان ارسال کنیم. با توجه به اینکه ۵ سال هم از تصویب سند تحول بنیادین گذشته است در خود سند هم پیشبینی شده است که بعد از ۵ سال امکان تجدیدنظر و بازبینی وجود دارد.»
ارسال دیدگاه