سه راهی بزرگ برای تکواندوی ایران؛ وقتی همه مسیرها به اسطوره ختم می‌شود

تهران (پانا)- فدراسیون تکواندوی ایران در سه راهی بزرگی قرار دارد؛ بازگشت اسطوره به تکواندو مشروط به قطع همکاری فدراسیون با آرش فرهادیان، رئیس سازمان تیم‌های ملی است در حالی که این قطع همکاری با توجه به نفوذو ارتباطات وی کمی پیچیده به نظر می‌رسد.

کد مطلب: ۸۲۳۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
سه راهی بزرگ برای تکواندوی ایران؛ وقتی همه مسیرها به اسطوره ختم می‌شود

اگرچه این روزها محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو و تیمش در ویتنام به سر می‌برند تا مسابقات قهرمانی آسیا را سپری کنند اما در داخل ایران زمزمه و حواشی در مورد تکواندو بالا گرفته و هر روز اخبار جدید اما تایید نشده‌ای درباره فدراسیون شنیده می‌شود .

دی‌ماه سال 96 وقتی انتخابات فدراسیون تکواندو برگزار شد و پولادگر برای پنجمین بار ریاست فدراسیون تکواندو را برعهده گرفت، همه منتقدان او که چشم امید به برگزاری انتخابات و روی کار آمدن فرد جدید با تفکرات جدید داشتند، ناامیدتر از همیشه شدند. پولادگر ادامه فعالیتش را در فدراسیون تکواندو ادامه داد اما این بار برخلاف سال پیش درب فدراسیون را روی منتقدان خود که اغلب قهرمانان و مربیان به نام تکواندوی ایران بود باز کرد تا تفکر جدید با مدیریت او در چهار ساله پنجمش همراه شود .

اما این روزها فدراسیون تکواندو بر سر سه راهی است، راهی که یک مسیر آن به هادی ساعی و غلامحسن ذوالقدری و مسیردیگر آن به آرش فرهادیان، رییس سازمان تیم‌های ملی و سومین مسیر هم به حذف مدیریت فنی تیم‌های ملی منتهی می شود .

بازگشت اسطوره به تکواندو

اولین جرقه قبل از نوروز 97 زده شد؛ هادی ساعی اسطوره تکواندوی ایران که چندسالی با پولادگر اختلاف داشت و پشت درهای بسته فدراسیون قرار گرفته بود به دعوت پولادگر در جلسه با او شرکت کرد. پرافتخارترین قهرمان تکواندوی ایران بعد از پایان جلسه‌اش با پولادگر اعلام کرد روند جلسه خوب پیش رفته و او و پولادگر مشکل شخصی با هم ندارند و دشمن هم نیستند. همین حرف نقطه آغاز حدس و گمان‌ها در مورد بازگشت ساعی به فدراسیون تکواندو بود، برخی‌ها حدس می‌زدند که ساعی گزینه مورد نظر پولادگر برای مدیریت فنی تیم ملی است و این جلسه هم شروعی برای همکاری و بازگشت مجدد مرد طلایی تکواندوی ایران به فدراسیون است .

البته ساعی در صحبت‌هایش پس از آن جلسه عنوان کرده بود که برای ادامه تصمیم‌گیری‌ها باید جلسات دیگری برگزار شود، اتفاقی که تا به امروز رخ نداده و فعلا هم خبری از انتخاب مدیرفنی برای تیم ملی بزرگسالان نیست .

مدیریت فنی و معادله‌های پیچیده

در کنار نام ساعی که یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت فنی تیم ملی است، نام غلامحسن ذوالقدری هم این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. ذوالقدری که سابقه ریاست تیم‌های ملی را برعهده داشته بعد از المپیک ریو و نتایج ضعیفی که تیم ملی کسب کرد از تکواندو رفت و این روزها نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدیریت فنی بر سر زبان ها است .

بعد از اظهارات صریح ساعی و اینکه اعلام کرده بود زیر نظر آرش فرهادیان که رییس سازمان تیم های ملی است کار نمی کند، حالا این گمانه زنی به وجود آمده که احتمالا فدراسیون با ذوالقدری وارد مذاکره خواهد شد تا به جای آرش فرهادیان، رییس سازمان تیم های ملی شود تا از این طریق راه حضور ساعی در فدراسیون نیز باز شود. البته نباید از فردهادیان غافل شد، او فردی بانفوذ در صدا و سیماست و در مورد پخش مستقیم مسابقات تکواندو و به تبع آن جذب اسپانسر در این شرایط بد اقتصادی عملکرد قابل قبولی در فدراسیون تکواندو داشته و بعید است که فدراسیون به دنبال حذف چنین مهره‌ای باشد .

ضمن اینکه به گفته خیلی از اهالی تکواندو کار فرهادیان به عنوان رییس سازمان تیم‌های ملی با مدیریت فنی همخوانی ندارد و این دو دخالتی در امور هم ندارند. سازمان تیم‌های ملی امور اداری و مدیریت فنی هم مسائل فنی را دنبال می‌کنند و قرار نیست کسی زیر مجموعه سازمان تیم‌های ملی قرار بگیرد .

البته شنیده‌ها، پشت پرده حواشی تکواندو را به سمت و سوی دیگری می‌برد. برخی می‌گویند ساعی خودش می‌داند فدراسیون برای ادامه همکاری با او به توافق نمی‌رسد و به همین علت این صحبت‌ها را عنوان کرده تا در نهایت این بازی به سود خودش تمام شود. در کنار این حرف و حدیث‌ها برخی دیگر هم از جایگاه غیر رسمی ذوالقدری صحبت می کنند و می گویند ذوالقدری دوستانه در کنار تکواندو خواهد بود و جایگاه رسمی در فدراسیون نخواهد داشت، موضوعی که البته خودش به شدت رد کرده و به پانا می‌گوید: اگر قرار باشد به فدراسیون برگردم باید حد و حدود وظایفم مشخص شود.

وی در مورد جلسه‌اش با پولادگر گفت: ما قبل از مسابقات قهرمانی آسیا با پولادگر جلسه داشتیم و در مورد شرایط تکواندو و همکاری صحبت کردیم اما در مورد جزییات آن به هیچ عنوان صحبتی نشد و آن را به بعد از مسابقات قهرمانی آسیا موکول کرده‌ایم .

فریبرز عسگری وارد می‌شود

در کنار گزینه های که این روزها در فدراسیون تکواندو بر سر زبان ها افتاده است، فریبرز عسگری هم از حضور ساعی به عنوان مدیر تیم های ملی به شدت استقبال کرده و حتی گویا عنوان کرده با کسی غیر از ساعی کار نخواهد کرد، این دو نفر در المپیک 2012 لندن در کنار هم بودند و باید دید فدراسیون در ادامه چه تصمیمی در این رابطه می گیرد .

در این بین چیزی که در شرایط فعلی برای تکواندوی ایران مهم شده، این است که دوباره روزهای پرحاشیه برای این رشته تکرار نشود تا در سال 2018 که تقویم این فدراسیون بسیار فشرده است و مسابقات بازی های آسیایی جاکارتا را پیش رو دارد بتوان بهترین عملکرد را داشته باشد .

به طور حتم انتخاب مدیر تیم های فنی برای فدراسیون تکواندو باید در آرامش و صلح برقرار شود و گزینه ای اصلح تر انتخاب شود. در هر حال باید دید سکان هدایت تیم ملی به ساعی و ریاست سازمان تیم های ملی به ذوالقدری می رسد و فرهادیان بیرون از گود قرار می گیرد یا اینکه شرط و شروط اسطوره تکواندوی ایران پذیرفتی نیست و آرش فرهادیان در سمت خود باقی می ماند و ذوالقدری مدیریت فنی تیم ملی را برعهده می گیرد یا فدراسیون به کل قید مدیر فنی تیم های ملی را می زند.

این سه راهی که فدراسیون تکواندو با آن روبه رو است و باید دید در نهایت زور کدام یک می‌چربد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار