وزیر آموزش و پرورش: مدرسه باید از زیر خاکستر تمرکزگرایی بیرون آید

تا زمانی که اهمیت مدرسه از ادارات آموزش و پرورش بیشتر نشود، تحول نظام آموزشی امکان‌پذیر نیست

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از بی‌توجهی برنامه‌های کنونی آموزش‌و‌پرورش به مدارس اعلام کرد که تا زمانی که تمرکز گرایی در آموزش و پرورش خاتمه پیدا نکند، نباید چشم انتظار توسعه در این عرصه بود.

کد مطلب: ۸۲۳۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: مدرسه باید از زیر خاکستر تمرکزگرایی بیرون آید

سیدمحمد بطحایی در آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس که در اردوگاه باهنر برگزار شد، گفت: تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت و انتظارتی که از آن توقع می‌رود، نرسد حتما اقدامات دیگر در حوزه تحول با شکست روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی تا پیش از این و از دهه ۶۰ در عرصه تحول‌آفرینی انجام اما به دلیل بی‌توجهی به رکن مدرسه، این تلاش‌ها منجر به شکست شده است.

بطحایی گفت: اگر بهترین فضاهای آموزشی، تجهیزات و مدارس استاندارد را فراهم کنیم اما مدرسه به سطحی از مطلوبیت نرسیده باشد و مدیر مدرسه جای خود را به عنوان راهبر آموزشی پیدا نکند، موفق نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که اهمیت مدرسه از ادارات آموزش و پرورش بیشتر نشود، تحول نظام آموزشی امکان‌پذیر نیست، گفت: هیچ‌کجا مدارس تا این حد در سطح اجراکننده محض باقی نمی‌مانند. ما همه امور را بخشنامه می‌کنیم و همه نکات را به آنها گوشزد می‌کنیم. مشخص است در چنین فضایی نمی‌توانیم در دنیای پیچیده‌ای که به سرعت در حال تغییر است پاسخگوی نیازها باشیم.

بطحایی ادامه داد: در چنین فضایی مدرسه به یک محیط کاملا فرسایشی و کسل‌کننده تبدیل می‌شود. قرار است این مدرسه دانش‌آموز را به مراحلی از حیات طیبه برساند؟ شک نکنید دانش‌آموز تراز انقلاب از چنین مدرسه‌ای بیرون نمی آید. مدرسه باید از زیر خاکستر تمرکز گرایی بیرون بیاید.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های جهاددانشگاهی گفت: اگر به سراغ موسسه‌ای به جز جهاد دانشگاهی می‌رفتیم طراحی این پروژه دو سه سال زمان می‌برد اما جهاددانشگاهی با توجه به تجارب خوبی که داشت به ما کمک کرد تا آن را به مرحله اجرا برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم پایلوت طرح در سه استان تهران، ‌شهرستانهای تهران به گونه‌ای پیش برود که از اول مهر با استقبال خوبی روبه‌رو شود و باعث توسعه این طرح شود.

بطحایی با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی آموزش و پرورش متعهدترین و دلسوزترین نیروها، مدیران مدارس هستند، تصریح کرد: در بررسی‌های سطح استان‌ها با مدیران مدارسی مواجه می‌شویم که از جهات مختلف افراد پرتوان و شایسته‌ای هستند که امیدواریم این طرح به سرعت زمینه‌های مشارکت آنها و زمینه تحول در آموزش و پرورش را فراهم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار