جشنواره تئاتر خیابانی «تبریزیم»، پر مخاطب ترین رویداد فرهنگی تبریز

امسال ۱۲گروه خارجی در این جشنواره هنرنمایی می‌کنند

تبریز(پانا)- جشنواره تئاتر خیابانی «تبریزیم» که به همت شهرداری تبریز از پنجم اردیبهشت افتتاح شده است، با حضور وهنرنمایی 12گروه خارجی بهار دیگری برای فرهنگ و هنر تبریز رقم می زند.

کد مطلب: ۸۱۶۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره تئاتر خیابانی «تبریزیم»، پر مخاطب ترین رویداد فرهنگی تبریز

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز پس از برگزاری چهار دوره موفق جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم، در آستانه رویداد فرهنگی «تبریز 2018» متکی بر تجارب بدست آمده از دوره‌های پیشین و همراهی و اشتیاق هنرمندان، دور دیگری از این جشنواره را در سطح بین‌المللی رقم زد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم، بهره‌مندی از توان و همراهی هنرمندان عرصه نمایش در نمایاندن ویژگی‌های زندگی شهری و شهروند موفق را سرلوحه خود قرار داد و با برگزاری در سطح بین‌المللی برای نخستین بار در نظر دارد تا فرصتی را برای تبادل فرهنگ، افکار و هنر مردم کهن شهر تبریز و هنرمندان دیگر کشورها فراهم کند.

نشست مشورتی پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم با حضور هنرمندان و کارشناسان فرهنگی در آخرین روزهای مهر ماه سال 96 برگزار شد تا بنیان فکری و هنری این جشنواره با بهره مندی از توان متخصصان این عرصه به بهترین صورت، شکل بگیرد.

همچنین طی تفاهم‌نامه پنجمین جشنواره بین‌المللی تبریزیم با جشنواره های مختلف، این فرصت فراهم آمد تا نفرات برتر کار اولی‌ها به جشنواره مریوان، خادمین شهر به جشنواره لاهیجان و نمایش‌های مقاومت و انقلاب به جشنواره سال آتی مقاومت راه یابند.

رونمایی از پوستر جشنواره با طراحی «جلال پیرمرزآباد» در صحن شورا با حضور مقامات استانی، شهردار، اعضای شورا و هنرمندان در چهاردهم آذرماه، جشنواره تبریزیم را وارد مرحله اجرایی کرد.

این جشنواره با سه بخش غیر رقابتی مرور، مذهبی - ملی، سلامت - مقاومت کار خود را آغاز کرد و با مشارکت 152 هنرمند در این اجراها به یکی از پر مخاطب‌ترین رویدادهای فرهنگی شهر تبریز تبدیل شد.

بخش مرور جشنواره با گذری بر آثار برتر ادوار گذشته، هنرمندان برگزیده چهار دوره را با خود همراه کرد و با حضور 23 هنرمند، 15 اجرا را در اماکن مختلف تبریز و شهر سردرود به نمایش گذاشت.

بخش مذهبی - ملی که همزمان با ایام دهه فجر و ایام فاطمیه برگزار شد، 31 هنرمند با بهره گیری از تاریخ انقلاب ایران و صدر اسلام شهروندان را در 56 اجرا با خود همراه کردند که از تاثیرگذارترین اجراهای این بخش می توان به حضور گروه های نمایشی جشنواره تبریزیم در مسیر راهپیمایی 22 بهمن و تجربه حضور در نمایشگاه بوستان قرآن در روز شهادت حضرت فاطمه اشاره کرد.

همچنین توجه به پرده‌خوانی به عنوان یکی از نمایش‌های آیینی که در سالهای اخیر رو به فراموشی گذاشته، یکی از اتفاقات مثبت این دوره از جشنواره تبریزیم بود.

در ادامه، بخش سلامت - مقاومت نیز مشارکت 98 هنرمند با 84 اجرا را در کارنامه خود ثبت کرد و در عین حال با تاثیرگذاری خود توانست همراهی کارشناسان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را به همراه آورد تا در حوزه زندگی سالم و شهروند موفق با نگاهی کارشناسی و عمیق تر سیاست گذاری ها انجام شود.

زمستان سال 96 با بازبینی نمایش‌های بخش رقابتی به پایان رسید تا بهار سال جدید در انتظار رقابت هنرمندان تبریزی، هنرنمایی 12 گروه نمایش خارجی بهاری دیگر برای فرهنگ و هنر شهر تبریز باشد.

همچنین حسین آذرنیا،معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز در خصوص جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت:این جشنواره چهار سال است به صورت ملی برگزار می شود کاما امسال برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز ابراز کرد: تبریزیم در حوزه جشنواره آموزشی شهرداری طولانی‌ترین جشنواره استان است که این جشنواره از دی ماه96 با حضور استاندارآذربایجان شرقی شروع شده است و در طول 5 ماه با بخش‌های مختلف از جمله بخش مرور، سلامت، مذهبی، ملی و مقاومت اجرا خواهد شد.

وی خبر داد: در این جشنواره ۱۰ کشور ازجمله آلمان، اتریش، ترکیه، مقدونیه، گرجستان قزاقستان، عراق و ایتالیا حضور دارند.

آذرنیا خاطرنشان کرد: در این جشنواره حدود 170نفر در اجرا نمایش همکاری می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار